Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av Hals


TheJoeMachine

Anbefalte innlegg

Hallais!

Jeg kjøpte en martin 000x1 i USA får rundt et halvt år sia, og har vært drit fornøyd med guitaren, men har et lite problem!

Jeg tenkte jeg sku justere halsen litt men ser eller finner ikke justerings skrua der den det egentlig skal være!!

Jeg lurte på om non kunne gi meg litt mer info om detta??

Jeg veit at guitaren ikke er en kopi jeg kjøpte den i en egen martin forretning men ser nå at alle martin guitarer har det samme problemet!!

Jeg ville vært drit glad hvis noen kunne gi meg litt mer info :P

Joe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass på å bruke riktig verktøy!

Tror du trenger et litt spesielt verktøy for å justere truss rod'en på Martin,eller akustiske generelt, et slags "stag" med håndtak :)

Det er bare en umbrako som er litt lengre enn vanlig:

Soundhole_Truss_Rod_Wrenches_Detail.jpg

Hvis du bruker en vanlig umbrakonøkkel må du kanskje fjerne strengene så du får hele hånda oppi hullet (lydhullet altså) Da får du mindre moment og det blir vanskeligere å finjustere.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mye merkelig informasjon de gitarekspertene du snakker med kommer med. Martin har hatt Trussrod siden 1934, så hvis du ikke har fått tak i en som er eldre enn det, så har gitaren din trossrod. Den har riktignok vært justerbar fra 1984, men har du en eldre Martin enn det, regner jeg med at du vet om at det er en relativt gammel gitar?

En trussrod er ikke noe man skrur vilkårlig på fram og tilbake til det blir bra, man bør vite hva man driver med. Det er mange gitarer som er påført uopprettelig skade av ivrige hobbyluthierer væpnet til tennene med unbraconøkkel.

Sånn vennlig ment- hvis du ikke engang finner trussroden, så bør du kanskje overlate dette til en som kan finne den, og så vite hvordan man skrur på den? Det behøver ikke å koste mange kronene, og kan være vel verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hee he skjønner, nei jeg er en semi guitar reperatør så veit hva som ska til og hvordan det gjøres, men det er veldig rart syns jeg, får alle guitarer pleier å ha det "inni" hvis akustisk og "hode" hvis elektrisk... men akkurat denna har det ikke, den er fra 2002 så er relativ ny og har vært kjempe god og trenger ikke å justere halsen enda, men tenkte jeg sku se på det , men finner ikke skrua...

det eneste er at guitaren er lagd i mexico på martin&Co license... men det ska ikke ha noe å si!!

trenger ikke å poste bilde, jeg veit sånn ca. hva jeg driver med (ikke arrogant ment) men har justeret mange guitarer blandt annet, alle de store merkene gibson akustisk, ibanez og taylor men ikke martin&CO

men hva ska jeg da gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- så det er ikke jomfutrussroden, nei. Da så. Man kan ikke se det over nettet om folk har skrudd før. :)

Nei, vet ikke helt? Ta et godt og skarpt bilde? Regner med den finnes inne i gitaren. Men hvis du ikke finner noe, så blir trolig ikke vi noe klokere.

Etter et kjapt søk finner jeg info om at andre har justert truss rod, og den er vanskelig å komme til, men da er den nok der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.