Web Analytics
Jump to content

Midi/softsynther


Recommended Posts

Softsynther/midi er noe jeg er ganske grønn på, og som jeg er ganske keen på å lære mer om. Så, enkelt og greit, kan noen forklare meg litt om hvordan det fungerer, det enkleste er vel å bruke en midikontroller? Hvordan er det med programmer til dette, hvordan går det å spille inn midi og konvertere det til lydfiler som jeg kan sette inn i CoolEdit?

Korriger meg gjerne hvis jeg er heeeelt ute på jordet nå :D

Link to comment
Share on other sites

Ahh , endelig noe som er på mitt felt :D hehe .. er det noe jeg elsker over det meste innen musikkproduksjon så er det VSTi´er (softsynther). (finnes også i andre format , ja) . Det er digg å få synthlyder som er like gode som på en dyr hardware synth gjennom for eksempel dc .. (sa jeg det? oops!)

Det hele går på at du har et midi keyboard (et keyboard med midi ut). Dette keyboardet sender et midi signal (pitch , styrkeanslag , modulasjons hjul-bruk , tonelengde osv) men det er ikke en lyd. Dette signalet hopper inn i sequencer programmet ditt (eller standalone synthen for den saks skyld). Videre inn i softsynthen , som da får beskjed om hvem lyd som skal trigges , med hvilken tone og hvor hardt anslag (mellom 0-127).

Alt dette gjør jeg i Emagic Logic Platinum 5.5 btw , nyydelig programm når du skal jobbe i midi (har noen BRILLJANTE innebygde vst instrumenter) . Så da har du et midispor , og her velger du softsynthen som skal brukes , og alt kan editeres etter du har spilt det inn . Lyden kan du forandre på osv osv .. Og anslag , noter , pitch , stemming , tempo , kvantisering osv osv kan du gjøre etter det er innspilt .

Kan ta en enda dypere forklaring av det hele en annen gang , men nå er jeg trøtt.

Det er en hel BUNSJ av softsynther som er helt geniale når du er inni litt semi-elektronisk film-aktig musikk . Det er softsynther til all bruk . EVP88 er emagic sin FANTASTISKE rhodes simulator (og wurlitzer) og en av mine store favoritter. Klopfgeist og ES1 er synther jeg bruker mye i trommeprogrammering. (disse også i Logic) .

Strenger finner jeg mye av (foreløpig) i Edirol Orchestral Suite , noe bra , noe dårlig. Men jeg har også lastet ned mine store streng favoritter nemlig separerte pizzicato strykere fra Miroslav Orkester pakka .. nydelige lyder ..

(jeg har btw så mange at jeg ikke kan fortelle om alle:P)

Spectrasonics Atmosphere er en helt genial synth , med alt fra realistiske strykere til NYDELIGE pads , til sound fx , looper , filter sweeps , synth basser og vanvittige techno-ish lyder , over 1000 patcher . Alle patchene kan kombineres så du har ca 1 000 000 muligheter på lyder. (www.spectrasonics.net)

Piano finner jeg ofte i Edirol Super Quartet .. fine lyder ute å går..

Native Instruments har en hel bråte av gode synther og samplere , her er det også favoritt status ute å går . Native Instruments Fm7 er vanvittig bra , og er en emulering av den gamle Rolandsynthen fra 80tallet , men har også mange andre kvaliteter .. diggbar..

Absynth 2 er en litt mer futuristic ting med rare men fine lyder av alle typer.

Rob Papin Albino 2 er også en veldig bra synth med ALLE typer lyder. Mye bra trommer til elektronish bruk , og mange fine pader og leadlyder.

Til vanlige trommer så bruker jeg Drumkit from Hell , en veldig kul samplepakke som låter veldig bra (spilt inn av trommisen i Megadeth eller ett eller annet , men det har jo ingenting å si egentlig) mye bra sampler...

--

Det dumme med å kjøre softsynther og midi kontra en ordentlig synth og audio inn , ferdig med det ; de tar mye av pcen din etterhvert. Når jeg sitter med 8-9 midispor begynner pcen min å si "NEITAKK JEG HAR DET IKKE SÅ FETT!!" (jeg har ILLE pc så det blir bedre med dere) , men poenget er at det blir ikke uendelig med spor. Men man kan jo konvertere det til audio og importere det inn i programmet igjen...

det var en liten innføring , spør litt om du lurer på no mer . Burde kunne det meste nå :;)

Nilsefix

Link to comment
Share on other sites

Native Instruments har mang en genial softsynth ja. Selv bruker jeg sjeldent annet enn Absynth. Brilliant for ambient, filmmusikk og generelt sære saker.

FM7 bruker jeg en del til slikt og. Den er ikke fullt så fjern som Absynth, og er mer fleksibel sånn sett.

Pro52 er glimrende om du liker retro-lyder, og B4 er en alldeles strålende softsynth som emulerer kun orgel-lyder som f. eks B3'n. Er du ute etter en bestemt orgel-lyd kan du garantert skru den frem der, med litt tålmodighet og flaks (evt. peiling, for de som har det :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De jeg bruker oftest er:

*Native Instruments FM7

*Native Instruments B4

*Edirol Orchestral

*Edirol SuperQuartet

*Steinberg Groove Agent

gratis alternativer til de over er:

*Superwave P8 (fleksibel synth)

*Istvan Kaldor DirtBag (orgel)

*RGC audio Triangle 1 (bass-synth)

*RGC audio Triangle 2 (lead-synth)

lykke til... MIDI er gøy og genialt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.