Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Midi/softsynther


Anbefalte innlegg

Softsynther/midi er noe jeg er ganske grønn på, og som jeg er ganske keen på å lære mer om. Så, enkelt og greit, kan noen forklare meg litt om hvordan det fungerer, det enkleste er vel å bruke en midikontroller? Hvordan er det med programmer til dette, hvordan går det å spille inn midi og konvertere det til lydfiler som jeg kan sette inn i CoolEdit?

Korriger meg gjerne hvis jeg er heeeelt ute på jordet nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh , endelig noe som er på mitt felt :D hehe .. er det noe jeg elsker over det meste innen musikkproduksjon så er det VSTi´er (softsynther). (finnes også i andre format , ja) . Det er digg å få synthlyder som er like gode som på en dyr hardware synth gjennom for eksempel dc .. (sa jeg det? oops!)

Det hele går på at du har et midi keyboard (et keyboard med midi ut). Dette keyboardet sender et midi signal (pitch , styrkeanslag , modulasjons hjul-bruk , tonelengde osv) men det er ikke en lyd. Dette signalet hopper inn i sequencer programmet ditt (eller standalone synthen for den saks skyld). Videre inn i softsynthen , som da får beskjed om hvem lyd som skal trigges , med hvilken tone og hvor hardt anslag (mellom 0-127).

Alt dette gjør jeg i Emagic Logic Platinum 5.5 btw , nyydelig programm når du skal jobbe i midi (har noen BRILLJANTE innebygde vst instrumenter) . Så da har du et midispor , og her velger du softsynthen som skal brukes , og alt kan editeres etter du har spilt det inn . Lyden kan du forandre på osv osv .. Og anslag , noter , pitch , stemming , tempo , kvantisering osv osv kan du gjøre etter det er innspilt .

Kan ta en enda dypere forklaring av det hele en annen gang , men nå er jeg trøtt.

Det er en hel BUNSJ av softsynther som er helt geniale når du er inni litt semi-elektronisk film-aktig musikk . Det er softsynther til all bruk . EVP88 er emagic sin FANTASTISKE rhodes simulator (og wurlitzer) og en av mine store favoritter. Klopfgeist og ES1 er synther jeg bruker mye i trommeprogrammering. (disse også i Logic) .

Strenger finner jeg mye av (foreløpig) i Edirol Orchestral Suite , noe bra , noe dårlig. Men jeg har også lastet ned mine store streng favoritter nemlig separerte pizzicato strykere fra Miroslav Orkester pakka .. nydelige lyder ..

(jeg har btw så mange at jeg ikke kan fortelle om alle:P)

Spectrasonics Atmosphere er en helt genial synth , med alt fra realistiske strykere til NYDELIGE pads , til sound fx , looper , filter sweeps , synth basser og vanvittige techno-ish lyder , over 1000 patcher . Alle patchene kan kombineres så du har ca 1 000 000 muligheter på lyder. (www.spectrasonics.net)

Piano finner jeg ofte i Edirol Super Quartet .. fine lyder ute å går..

Native Instruments har en hel bråte av gode synther og samplere , her er det også favoritt status ute å går . Native Instruments Fm7 er vanvittig bra , og er en emulering av den gamle Rolandsynthen fra 80tallet , men har også mange andre kvaliteter .. diggbar..

Absynth 2 er en litt mer futuristic ting med rare men fine lyder av alle typer.

Rob Papin Albino 2 er også en veldig bra synth med ALLE typer lyder. Mye bra trommer til elektronish bruk , og mange fine pader og leadlyder.

Til vanlige trommer så bruker jeg Drumkit from Hell , en veldig kul samplepakke som låter veldig bra (spilt inn av trommisen i Megadeth eller ett eller annet , men det har jo ingenting å si egentlig) mye bra sampler...

--

Det dumme med å kjøre softsynther og midi kontra en ordentlig synth og audio inn , ferdig med det ; de tar mye av pcen din etterhvert. Når jeg sitter med 8-9 midispor begynner pcen min å si "NEITAKK JEG HAR DET IKKE SÅ FETT!!" (jeg har ILLE pc så det blir bedre med dere) , men poenget er at det blir ikke uendelig med spor. Men man kan jo konvertere det til audio og importere det inn i programmet igjen...

det var en liten innføring , spør litt om du lurer på no mer . Burde kunne det meste nå :;)

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Native Instruments har mang en genial softsynth ja. Selv bruker jeg sjeldent annet enn Absynth. Brilliant for ambient, filmmusikk og generelt sære saker.

FM7 bruker jeg en del til slikt og. Den er ikke fullt så fjern som Absynth, og er mer fleksibel sånn sett.

Pro52 er glimrende om du liker retro-lyder, og B4 er en alldeles strålende softsynth som emulerer kun orgel-lyder som f. eks B3'n. Er du ute etter en bestemt orgel-lyd kan du garantert skru den frem der, med litt tålmodighet og flaks (evt. peiling, for de som har det :wink: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

De jeg bruker oftest er:

*Native Instruments FM7

*Native Instruments B4

*Edirol Orchestral

*Edirol SuperQuartet

*Steinberg Groove Agent

gratis alternativer til de over er:

*Superwave P8 (fleksibel synth)

*Istvan Kaldor DirtBag (orgel)

*RGC audio Triangle 1 (bass-synth)

*RGC audio Triangle 2 (lead-synth)

lykke til... MIDI er gøy og genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.