Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av mikrofoner


Anbefalte innlegg

Jeg har i løpet av høsten tenkt å teste noen dynamiske vokalmikrofoner opp mot hverandre, med tilhørende poll, lytteprøver og slikt. Grunnen til at jeg skriver denne posten litt sånn i god tid, er om noen har lyst til å bidra på en eller annen måte. Først, la meg komme med litt bakgrunnshistorie.

Altså- vi har i alle år fått høre at Shure SM58 er tingen når det gjelder vokal, og det å bruke noe annet, er omtrent bortkastet. Det kommer til å låte bæsj, og det er ikke vokalistens skyld..

Jeg er helt enig hvis man er lydmann. Da har man brukt SM58 i ørten antall timer, har erfaring med "å skru den til" på umulige og mulige steder, den er industristandard og tilgjengelig over alt og så videre og så videre..

Men for oss som fikler litt for moro skyld, da. Er for eksempel noen rimelige Behringer- mikrofoner like greit? Ikke kan vi masse om plassering, eller vi gidder ikke bruke masse tid på det, ei heller er vi veldig gode på å skru lyd. Altså- er det under litt amatørmessige forhold mulig å høre forskjell, slik at vi kan finne ut hvilken mikrofon som er SM58, eller for eksempel en Behringer mirofon til 99 kroner? Eller, fordi jeg har en liggende, en Noname fra Netthandelen til omtrent det samme som en kroneis?

Så langt alt vel. Siden jeg ikke har veldig dyr og fin preamp, men bare en Behringer Tube ultragain, kunne jeg ha tenkt meg å høre om noen har en anerkjent sak å låne ut. Jeg er ikke ute etter en preamp som er "litt bedre", men en preamp som er anerkjent, og som er så dyr at ingen kan si at det ikke er den det står på.

Samtidig- har noen en vokalmikrofon som de synes vil passe inn i "test- teamet" som så langt består av en SM58, en 99 kroners Behringer, en Netthandelenmikrofon, og en piratkopi av SM58Beta?

Jeg er sikker på at jeg får låne en 58 Beta hos den lokale gitarpusheren, så tar nesten den med på listen. Det å teste kinaripoffen uten originalen har liten hensikt.

Videre- har noen lyst til å delta? Gjerne en vokalist som kan synge det samme helt likt 10 ganger etter hverandre, men får jeg ikke tak i det, så er du hjertelig velkommen til å delta, delvis som "sannhetsvitne" og med- lydtekniker.

Til slutt, er det bare meg som synes en sånn "undersøkelsestestpollkonkurranse" har noe for seg, eller er det bare jeg som er nysgjerrig på resultatet? Jeg tror jo Shure SM58 vinner, men jeg aner jo ikke. Hvis ingen bryr seg, så bare lar jeg det være. :)

Hvis noen har innspill, om jeg for eksempel burde ha med en stormembran eller noe, så fortell hva du mener.

Rent praktisk, hvis noen vil bidra med litt utlån av utstyr, ser jeg for meg at dette bør gjennomføres på en dag, minimum en helg. Derfor er det ikke lange "låneperioden" som trengs. Du betaler porto på sending til meg, jeg spanderer selvsagt returporto fra egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du legger dette på is, det kunne vært veldig interessant og sett utfallet av dette. Jeg tenkte å kjøpe meg en Behringer Xm8500 eller hva den heter, og du kan gladlig få låne denne hvis du gjenopptar prosjektet. Kanskje det hadde blitt litt mer fres over det hvis du hadde testa å micke gitarkabinetter med dem og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gitarkabinetter er sikkert en idé, men det krever alt for mye arbeid, da mikrofoplasseringen er veldig avgjørende. Testet ville ikke blitt rettferdig, slik jeg ser det, fordi en mkrofon som kunne ha blitt "best" kan falle igjennom i og med at den ikke får optimal plassering. Videre kan jeg rett og slett ikke nok om kabinett-oppmikking. Dessuten, det som det virker som om er standarden for slikt, er SM57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært en artig test det der, men jeg bor litt for langt unna til at jeg kan hjelpe deg noe særlig.

Av egen erfaring, bruker jeg nå en Shure SM58Beta, live, og har brukt SM 58 før. De to andre som synger i bandet bruker SM 58. Det funker. Lett å skru lyd osv... Beta'en er kanskje litt mindre "avstandsfølsom".

Da jeg fikk hjemmestudio, brukte jeg også en SM58 til vokalspor, og det låt greit nok. Bruker nå en AKG C3000B stormembran til vokalinnspilling, og det låter minst dobbelt så bra. Det har nok mest med dynamikken å gjøre. Når du synger inn med en SM58, er du veldig avhengig av at du har nøyaktig samme avstand til mikken absolutt hele tiden for å få jevnt signal. Dette takler kondismikken mye bedre.

En test med oppmikking av gitar live, hadde jo også vært en ide. Her er jo SM 57 det de fleste bruker og da med plasseringa tett inntil elementet så det hadde jo latt seg gjøre å teste for å finne ut om rimeligere mikker kanskje gjør samme jobben. Ser at det kan være vanskelig å gjennomføre.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på om jeg kunne gjort noe med dette prosjektet, men jeg tror nok ikke det er så mye.

Spennende prosjekt som jeg gjerne ville fulgt med på, men blir litt for langt unna.

Jeg har forøvrig tenkt til å gjøre innspillinger av samtlige amper vi har stående hos oss så folk kan høre dem på nettet. Tanken er å gjøre en helt "ren" gitarinnspilling uten noe tull, som jeg senere kan spille av gjennom en amp og spille inn igjen med en SM57. På den måten kan folk høre forskjellen på vox, fender, marshall, rivera etc uten å løfte seg fra sofaen, og de vet at det garantert er samme spillingen uten endring i lyd...

Tanken var Gibson Les Paul (kanskje 1959 Billy Gibbons) --> Apogee Ensemble --> Forsterkere --> Shure SM57 --> Apogee Ensemble. Eneste redigeringa i ettertid blir normalizing, ikke noe eq, støyfjerning eller annen korrigering.

Forhåpentligvis kan jeg etterhvert lage en database med 50-100 forsterkere, og når jeg har et opptak av gitarspillet kan sammenlignelsene gjøres over tid uten at det har noe å si for resultatet...

Lager en egen tråd på det senere for å lodde stemninga.

Godt initiativ du tok; Tror bare det er for få vokalister o.l. fra ditt nærområde som henger på forumet?

Jeg vil gjerne lese om en test hvis du gjør en (!)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Nå har det seg vel kanskje slik at en god del av oss gjør mer eller mindre vellykkede forsøk på å lage lyd i en mikrofon, samtidig som vi spiller gitar, så slik sett har det kanskje noe verdi. Videre har en slik test noe for seg hvis man skal handle inn nytt utstyr, og budsjettet er litt smalt. Er Shure til over tusen så mye bedre at man må ha det, enn Behringer til 99.-?

Selv om det er litt liv nå, tror jeg at jeg holder an litt, i påvente av at andre evt. klokker inn med at dette kunne ha vært artig å vite resultatet av. Femti treff uten en eneste kommentar er ikke akkurat oppmuntrende, selv om det ikke gjør meg noe. Det er bare ikke noe poeng i å legge ned noe arbeid i en test som nesten ingen bryr seg noe om. Det er faktisk ganske mange arbeidstimer som skal legges ned, ved å ta opp, ta bilder, skrive tekst, behandle lyd, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har bakgrunn som lydteknikker, og jeg opplever det av og til litt patetisk å få et band inn i studio eller på lydprøve. Gitaristen kommer med en fet rørtopp, 2 4x12 kabinetter og en flott gitar. Bassisten ofte tilsvarende. Trommisen stiller med et trommesett til flere titalls tusen. Vokalisten kommer i beste fall med en mic til en tusenlapp... Når folk skal høre på musikken er det som regel vokalen som er det sentrale. Hvor er logikken i dette?

Hvis du får gjennomført den planlagte testen vil du sikkert komme frem til at en mikrofon låter bedre enn de andre, men hvis du bytter vokalist er det ikke usansynlig at det er en annen mic som låter best. Når jeg skal gjøre vokalopptak i studio pleier jeg å sette opp alle de forskjellige mikkene jeg har tilgjengelig for å høre hvilken som passer til den aktuelle vokalisten. Prisen på mikken bør på ingen måte si noe om den låter bra på den respektive vokalisten.

Hvis man spiller i et band kan det være en idé å stille litt krav til vokalisten også. Om vokalisten bruker en tusenlapp eller tre på en mikrofon som låter riktig til hans/hennes stemme så er det vel uansett vokalisten som slipper billigst unna med tanke på utstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.