Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar


Duckling

Anbefalte innlegg

Vel. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke lage en slik tråd, men så gjorde jeg det likevel. Heldigvis er det ikke her snakk om "Jeg har så og så mye penger, velg meg en gitar", for jeg har allerede valgt. Sånn ca. Tror jeg. Har bare et par spørsmål for å være sikker :)

Well, here it goes.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for at jeg vil ha en Epiphone Les Paul Standard. Skulle helst hatt den i Cherry Sunburst, men siden stedet jeg skal kjøpe fra ikke har den fargen så blir det Honeyburst. Også en flott farge, og egentlig nesten dødt løp mellom de to. Men, honeybursten har de i både Plus Top og Plain Top. Er det noen forskjell på disse to gitarene annet enn at Plus'en har flammelønn?

Og, har også sett på finn at et par stykker selger Epiphone Les Paul standard produsert i Tsjekkia. Disse går for ca 5k, og skal visstnok være helvetes mye bedre enn asia-epi. Er dette tilfelle? Asia-varianten koster der jeg kjøper den 400€, altså ca 3500 ny. Ser også de går for <£300 på europeisk ebay (har da selvfølgelig nå vurdert å kjøpe derfra i stedet). Er tsjekkisk epi virkelig 2000kr bedre enn asia? Evt er asia 2000kr dårligere enn tsjekkisk? Er det verdt å betale forskjellen?Fant ingen tsjekkiske på Ebay. Og er LP Custom bedre gitarer enn LP Standard?

Har også vurdert en Telecaster da dette også er fantastiske gitarer i mine øyne. Jeg har dog ikke råd til å kjøpe ordentlig, så lurer på hvordan Squiers Vintage Modified-serie er? Disse ligger ca €50 under Epi LP Std. Er det gode gitarer sånn lydmessig og spillbarhet, eller er Epi LP veldig mye bedre? Kan også vurdere mex.fender om jeg kommer over noe godt tilbud. Føl dere frie til å komme med tips :)

En Epi ES335 eller en tilsvarende innenfor senere nevnte pristak kan også være interessant. Merker er irrelevant så lenge gitaren er en god hollowbody som klarer litt god rock. Doublecut er her et must!

Til slutt; er det noen som produserer LP eller Tele-gitarer som lager fantastiske instrumenter til lave priser som jeg bør sjekke ut så jeg ikke gjør noe dumt? :) (har et pristak på 5k, vil helst ned mot 4)

For de nyskjerrige er planen å bestille fra playback-europe.com. Evt ebay.co.uk. Ønsker ikke å bestille fra USA da kjapp leveranse er viktig, og jeg ikke ønsker å betale mye for det :) Om det er noen her på forumet som selger en gitar som kan fungere for meg så er det selvfølgelig også lov å drive med egenreklame i denne tråden ;)

Alle tips og kommentarer mottas med takk :)

Edit: en siste ting. Når man handler fra Ebay. Er de prisene inkl. moms for det landet det handles i som man kan få refundert? Så en telecaster der det sto 15% vat incl. in list price, men har ikke sett det på noen andre..

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plus top, plain top osv er bare forskjeller i finnishen. Det er forøvrig bare et ark med bladfiner og ikke en massiv top slik som på en Gibson.

Kina Epi'ene er greie til prisen (på tilbud 3500-4k) men er du på utkikk etter en skikkelig LP ville jeg forsøkt å finne en Greco eller Edwards. Dette er gitarer av en helt annen klasse !!

Tsjekkia Epi'ene er gode gitarer, men de er ofte også ganske tunge.. Men igjen, jeg ville heller kjøpt en Greco eller Edwards.

A sammenligne en Tele med en LP er ikke så enkelt.. Det er to veldig ulike gitarer på alle måter. Squier lager veldig ok Tele'r. De litt dyrere modellene er helt på høyde med de rimeligste Mex modellene spør du meg. Men igjen ville jeg kikket etter Japan produserte kopier på bruktmarkedet - Greco, Fender Japan, Tokai osv. Eventuelt kjøpt en brukt Fender US modell. Men uansett må du prøve noen Tele modeller, det er ganske stor forskjell på en vintage modell med liten radius på gripebrettet (veldig avrundet gripebrett) tykk D profil hals,gammeldags bro osv sammenlignet med en moderne modell med en mer moderne hals og mekanikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Skal kikke meg rundt etter Greco og Edwards om det blir LP, og se hva jeg ender på.

Det å sammenlikne en Tele med en LP var heller ikke meningen. Fullstendig klar over at det er helt ulike gitarer, og er nok derfor jeg er så usikker på hva jeg har mest lyst på. Var mest for å finne ut om de dyreste Squier-telene (i første omgang Vint.Mod) kan måle seg med Mex.tele. Skal dog også her kikke litt rundt etter japanske modeler.

Men hvordan er det. Er tsjekkiske Epi'er mye bedre enn Kina-epi'er? Og er vekt eneste "problem" i forhold til f.eks Greco og Edwards? Er i hovedsak bassist, så vekt plager meg ikke nevneverdig. Er de jevngode sånn ellers i forhold til lyd/spillbarhet?

Og om jeg ender opp med kina-epi; Er det noen stor forskjell på Standard og Custom LP?

Edit: Ser du nevner Tokai i Telecaster-lista. Er disse noe å gå etter når det gjelder LP også? Ser det er en del ALS 48 til rundt £250. ALC53 til ca samme, men LS85 til godt over £600. Er også de billigste såpass bra at jeg heller bør gå for noe sånt enn en Kina-Epi, eller må jeg opp på de dyrere for at det skal bli noe forskjell? Er det evt her spesielle modeller jeg bør se etter?

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å mase, men det er ingen andre som har noe fornuftig å si i forhold til mine spørsmål? :)

og hvordan er forresten lyden i Epiphone-pickupsa? Er de greie nok, eller er det et must å bytte de ut?

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Var mest for å finne ut om de dyreste Squier-telene (i første omgang Vint.Mod) kan måle seg med Mex.tele. Skal dog også her kikke litt rundt etter japanske modeler.

Spør du meg så er de dyreste Squierne omtrent på linje med de rimeligste Mex modellene. Sjekk ut den nyeste modellen som heter "Classic Vibe". En god japaner er etter min mening langt bedre enn en standard Mex forøvrig..

Men hvordan er det. Er tsjekkiske Epi'er mye bedre enn Kina-epi'er? Og er vekt eneste "problem" i forhold til f.eks Greco og Edwards? Er i hovedsak bassist, så vekt plager meg ikke nevneverdig. Er de jevngode sånn ellers i forhold til lyd/spillbarhet?

Generelt er tsjekkia epi'en mye bedre enn Kina gitarene ja. Men jeg ville heller kikket etter en Greco eller Edwards da de fort er enda bedre igjen. For å være ærlig synes jeg gode Greco'er og Edwards er på linje med Gibson modellene (altså standard modellene) Men vekt kan også være et problem på Japan produserte børser og også på eldre Gibson for den del..

Og om jeg ender opp med kina-epi; Er det noen stor forskjell på Standard og Custom LP?

Skuffende liten for tiden tror jeg.. De ble produsert på ulike steder før, men nå er vel begge Kina varer.

Edit: Ser du nevner Tokai i Telecaster-lista. Er disse noe å gå etter når det gjelder LP også? Ser det er en del ALS 48 til rundt £250. ALC53 til ca samme, men LS85 til godt over £600. Er også de billigste såpass bra at jeg heller bør gå for noe sånt enn en Kina-Epi, eller må jeg opp på de dyrere for at det skal bli noe forskjell? Er det evt her spesielle modeller jeg bør se etter?

Det som gjelder både hva angår Tokai og Greco er at de modellene som er bra er laget i Japan og gjerne på 80 tallet (!) ALS 48 er vel laget i korea og er en typisk billig-gitar. Når det kommer til modeller osv må du nok forske litt selv, det er ganske mye å sette seg inn i og jeg har ikke akkurat stålkontroll på Tokai i alle fall, spesielt ikke nyere produkter. Men det eksisterer altså et hav av informasjon på nettet.. Egne forum for de ulike merkene osv. Start med noen google søk og f.eks : http://www.thegearpage.net/board/index.php

Når du er i gang bør du også se på Fender Japan modeller. Disse er også best hvis de er eldre, men de lager stadig gode gitarer hos Fender i Japan.

Skal du ha en Japaner så starter de vel på rundt 4-500 på e-bay, noe som tilsier at du fort ender opp på minst 5000,- norske til slutt (og gjerne mye mer for de mest ettertraktede modellene) . Men det koster altså litt for en ok gitar, enten man kjøper nytt eller brukt.

Edwards og Fender Japan kan du forøvrig kjøpe nytt fra Japan hos f.eks : http://www.ishibashi.co.jp/ .. forvirrende site sier du ? :D start her : http://www.ishibashi-webshop.jp/shop/c/c310CG/

Angående Kina epi'ene så er de helt ok altså. Det er ikke så mye annet å velge i hvis det skal ligne på en Gibson og gitaren skal være noenlunde spillbar, samt kjøpes ny på butikk i Norge. Jeg har eid en selv og ble egentlig ganske overrasket over at den var såpass ok som den var, men problemet for meg var at jeg egentlig er en Lego mann (les - Fender) og derfor ble den ikke noe særlig brukt etter at den første "ny-gitar" momentet var over. Senere har jeg kjøpt en bedre LP, og den er i bruk på daglig basis.. Men det er meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickups på epien kan være litt grøtete til heavy saker. Men de passer utmerket godt til rock, blues og annet musikk som går på crunch/lite vreng.

Jeg har byttet bridgepickupen på min Epi Lp Custom til en billig Gibson 498T. Det ga både tightere og renere lyd. Bytter du til Seymour Duncan eller EMG, så kan jeg banne på at du får enda bedre lyd.

Selve gitarene i seg selv spiller ganske fint. Man hører ganske godt at lyden i gitaren er ganske fin når man spiller uten forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.