Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverste Hendrix signature- effekter fra Dunlop


jimi85

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har snart bursdag og har lyst på effektpedal. Dette blir min første, og har tenkt at det derfor vil være lurt å kjøpe en Fuzz. Jeg ønsker en sound som er så lik Hendrix sin som mulig, da han er det store idolet. Foreløpig spiller jeg på en Cube 30X og innser at man bør ha en rør-forsterker for å få best lyd av effektene, men regner med at jeg uansett en gang i framtiden vil anskaffe meg en rør-forsterker.

Jeg lurer på hva som er forskjellen på Dunlop Hendrix Fuzz Face System

og denne:dunlop Hendrix fuzz face

Begge selges på Musikkbørsen, men den siste koster nesten en tusing mer enn den første. Hva er grunnen til det? Er det type årets/fjorårets som gjør prisforskjellen?

Hvordan vil en fuzz høres ut på en liten transistorforsterkeren som Cuben?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du ønsker en Fuzz lik Jimi sin gå for MJM London Fuzz! Den har germanium-transistors som

Dunlop JH2S Jimi Hendrix System Fuzz. Den andre har silikon-transistors.

Fuzz på cube låter dårlig, rett og slett.

Endret av Bloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei bloff!

Har hørt flere steder nå at effektpedaler generelt på "ikke-rør-forsterkere" ikke funker så bra. Hva kommer dette av?

Jeg har også snakket med andre som sier at av alle Hendrix signature effektene til Dunlop, er fuzzen den beste. Og som du sa selv har (i alle fall den ene) germanium- transistors. Så hvorfor da kjøpe noe annet enn nettopp denne signature modellen?

Syns også det var rart at Dunlop JH2S Jimi Hendrix System Fuzz som har germanium- transistors, koster tusenlappen mindre enn den modellen Dunlop fronter nå? Med andre ord, den fuzzen som Dunlop mener er mest "accurate" har IKKE germanium- transistors, mens den billigste av dem har det..?

Noen av dere som har de forskjellige effektene, og som kan fortelle litt om inntrykk, meninger osv?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor effektpedaler låter bedre på rør-amp, men det er egentlig bare et faktum... lyden tiltrekker hvertfall meg mer, høres ikke så skvist ut.

Men Jimi brukte FuzzFace, så er like greit å kjøpe noe ikke jimi signatur som er billigere og minst like bra. Som sagt, MJM London Fuzz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder vel egentlig bare vrengpedaler, og grunnen til det er rett og slett at det er rørlyden man stort sett prøver å oppnå.

Da er det i hvert fall for meg nokså logisk at dette blir mer naturlig.

I tillegg er det ofte slik at pedaler i utgangspunktet er nokså kjipe og skarpe i lyden, men når de brukes sammen med en rørforsterker som jo farger lyden en del så kan det bli bra.

Fuzz er nok den typen vrengpedal hvor dette har aller mest å si, selv på rørforsterkere kan noen fuzzer høres ganske fæle ut, men trikset er da at man bruker de sammen med en forsterker som allerede vrenger.

Da blir det smooth som bare det. Det er akkurat det Hendrix gjorde, om jeg husker rett.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.