Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakkere effektpedal


Squier51

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge min første efffektpedal (General Guitar Gadgets) og har lyst til å lakkere/male den litt fint, uten at det koster skjorta og blir veldig vanskelig. Er det noen her inne som har gjort dette før? Hvilke tips har dere isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit å først gå på med grunner (primer), og så se om du finner en farge du liker av typen bengalakk. Bruker du benga, må du eventuelt skaffe en dyse som du sprayer malinga med i tillegg, så du slipper å bruke en kost (som garanterer deg et dårlig resultat).

Egentlig er det nok kanskje like greit å bare finne en lakk på sprayboks, og da kan du velge om du vil ha matt, halvblank eller blank finish.

Bruk flere tynne lag fremfor ett tykt, og eksperimenter med å bruke maskeringsteip for å få rette kanter hvis du skal bruke flere farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har handla boks allerede, kan du få kjøpe ferdig pulverlakkert av meg ;) Boksene jeg har nå er 6x11x3 cm eller noe der om kring :) Sånn ellers fungerer vel lakk på sprayboks, selv om det ikke sitter like bra. Regner med at Kristoffer kimer inn snart, da han har en del mer erfaring med lakking av bokser enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja her er jeg! Å bruke vanlig spraylakk på boks fungerer helt fint. Husk å begynn med grunner. Boksene fra GGG er hammond og disse trenger egentlig ingen forbehandling da de er slette og fine i overflaten.

Spray 3-4 lag med grunning, og puss etterpå med medium sandpapir (ca200)

Spray på med farge. Ikke nødvendig å bruke en hel boks her. Når alt har rett farge/ dekket ordentlig er det godt nok.

Spray rikelig med klarlakk. La denne få herde lenge (om du er utålmodig kan du ta den i bruk etter lakken er tørr, men skal du ha Hi-gloss MÅ den få herde i ca en måned).

Nå kan du velge om du vil våt-pusse eller polere. Jeg bruker vanligst å polere, det er ikke et piano vi snakker om her heller!!!

NB: Husk å spray tynne lag. Drar du på for mye vil lakken renne, sprayer du for lite vil lakken bli matt. Spray fra side til side til lakken er våt og la den tørke, spray så opp og ned og opp og ned til lakken er våt og la den tørke. Denne metoden gjør at du får god dekning av lakken og slipper felt med mer/mindre lakk enn ellers. Bruk den også på grunning og klarlakk.

Tørketid på lakk varierer, men etter en halvtime kan du vanligvis påføre neste lag. Herdetid varierer mye, men akryllakk bruker fra 1 mnd til 3 mnd på å herde. Dette betyr at lakker forsteiner og kan pusses til hi-gloss. Om du pusser før den er herdet vil du lage masse riper i lakken og den vil bli grå.

Om du er som meg, utålmodig, venter du 24 timer fra siste strøk klarlakk før du monterer innmaten og tar den i bruk. Den skal trøs på, ikke utstilles på Nasjonalgalleriet.

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Hadde ikke forventet å få så gode svar så raskt :)

Er det noen butikker/merker som anbefales når det gjelder lakk, eller er det samme hva og hvor man kjøper?

Tok en kikk på siden din Kristoffer, og pedalene du har laget ser jo kjempebra ut! Enkelt og flott design, noe jeg også hadde i tankene. Men bruker du sjablonger når du lager logoene og lablene, eller er det på frihånd eller noe annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tilgang til et gammelt roterende serveringsfat som kan snurre rundt, er det genialt til sånne småsaker som det her. Da kan du dreie på underlaget, og ikke på boksen mens du lakkerer. Det er lettere å unngå at det renner, og arbeidet går mye fortere. Husk å sette det som skal lakkeres litt opp fra underlaget, ved å for eksempel legge noen trelister, et par. tre cm under, så unngår du at det spruter opp fra underlaget og opp på pedalen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.