Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Moter og trender i bass verdenen


Gjest bugbass

Anbefalte innlegg

Hvor påvirket blir dere av trender og moter på bassfronten? Nå har det jo vært ei lang periode med Fender-type basser som har vært i skuddet, begynner det nå å dreie over på mer hi-tec saker ala 6 strengs Warwick med gjennomgående hals igjen?

Likedan ser vi at lettvekts amper og kabinetter har blitt veldig populære, har dere blitt med på den bølgen, eller holder dere fortsatt på konvensjonelt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må for egen del si at jeg har spilt i veldig mange år på en Ibanez Jazzbasskopi, som jeg nok var heldig med treverk i hals på da jeg kjøpte den. Den er fortsatt like fin. I de siste årene har jeg kjøpt meg noen basser til, og det jeg har satt aller mest pris på, er å få på en femtestreng. Den er fin å ha, fordi man kan spille "dypt" nede på bassen i flere posisjoner uten å slippe opp for streng å spille på i bunnen. Særlig har dette vært nyttig når jeg har spilt sammen med blåsere, da disse er glade i å spille i b og essdur. Det er ekstra nyttig hvis man får utdelt en blåsebass- stemme. Skal man da transponere, enten fra g- nøkkel eller fra en annen toneart, blir det nok å styre med for meg, om jeg ikke må drive og oktavere midt inne i basslinjene samtidig.

Jeg har en seks-strengs fretless og en en Ashbory også, men det blir for meg mest "leketøy" som jeg strengt tatt ikke har bruk for. Jeg er ikke god nok på fretless til at det blir så reint at det egentlig kan brukes til noe.

Jeg har et sjustrengs monsterbyggesett jeg handlet av Mr. Walker, også. Det glemte jeg. Betalte ikke stort for det, og i min verden blir det så ekstremt at det er morsomt å ha den kun på grunn av utseendet. Og så er er det artig å fikle litt med deler, lage strengestor av en bit med bisonhorn jeg har liggende, og så videre.

Har en gammel Fender Bassman som jeg fortsatt bruker, men har kikket på de knøttsmå "superampene" og prøvd et par, og kan ikke si annet enn at jeg sikler på en. Det får eventuelt bli hvis jeg får plass i band som bassist.

Kanskje feil mann som svarer, for med mitt musikalske aktivitetsnivå, berømthetsnivå og alder kan jeg ikke akkurat noen trendsetter, for å si det mildt. :D

Jeg trodde "møbelbassgullalderen" var over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor påvirket blir dere av trender og moter på bassfronten? Nå har det jo vært ei lang periode med Fender-type basser som har vært i skuddet, begynner det nå å dreie over på mer hi-tec saker ala 6 strengs Warwick med gjennomgående hals igjen?

Likedan ser vi at lettvekts amper og kabinetter har blitt veldig populære, har dere blitt med på den bølgen, eller holder dere fortsatt på konvensjonelt utstyr?

Joa, bare i ca de 60 siste åra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvor påvirket blir dere av trender og moter på bassfronten? Nå har det jo vært ei lang periode med Fender-type basser som har vært i skuddet, begynner det nå å dreie over på mer hi-tec saker ala 6 strengs Warwick med gjennomgående hals igjen?

Likedan ser vi at lettvekts amper og kabinetter har blitt veldig populære, har dere blitt med på den bølgen, eller holder dere fortsatt på konvensjonelt utstyr?

Nei, Gud hjelp oss alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns det er på høy tid at fenderbasser går av moten. Så kan folk stampe vekk sine gamle fendere til gi-bort-pris. ^_^

...og de skal byttes ut med hva? Ibanez? 6-strengs møbelbasser a la Ole Ivars? Leo got it right the first time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moter og trender betyr ingen ting, annet enn at de kan påvirke utstyrs prisene, særlig på bruktmarkedet.

Jeg spiller det jeg vil spille, jeg; og har aldri vært flink til å hive meg på trenden. Så trenden får seile sin egen sjø, så kan jeg konsentrere meg om å lage musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns det er på høy tid at fenderbasser går av moten. Så kan folk stampe vekk sine gamle fendere til gi-bort-pris. ^_^
...og de skal byttes ut med hva? Ibanez? 6-strengs møbelbasser a la Ole Ivars? Leo got it right the first time...

Jeg tror kanskje han tenkte mest på at de som absolutt skal følge trenden kan selge dem billig slik at vi som setter pris på gode fendere kan kjøpe dem for en slikk og ingenting ;)

Personlig liker jeg Fender Jazzbass utrolig godt, og har alltid gjort det. Kommer også alltid til å gjøre det uansett hva som blir kult og hipt. Sikkert mye som er bedre, både hva gjelder spillbarhet, lyd og allsidighet, men jeg elsker dem til døden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.