Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som gidd å tabse en solo?


Anbefalte innlegg

der er sangen og soloen som jeg har lyst å finne frem til er på 3:15 ca og utover...

Jeg har klart å finne fram til resten men klarer ikke det derre...

Hadde vært helt konge om noen hadde klart /giddet det der!!

Endret av oyvi93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å forklare hvordan du finner frem hvilken skala den går i?

I de fleste låter holder det å føle seg frem. F.eks veit jeg hvordan de fleste intervallene i forhold til rota høres ut, og vil dermed høre hvilken nøkkel det er.

En veldig enkel måte er rett og slett bare å spille blues skalaen eller noe i alle bånda helt til du finner der den passer... Det er ikke helt riktig, men vil i praksis funke, hehe.

I dur skalaen har du intervallene hel, hel, halv, hel hel hel, halv. I C vil det bli C D E F G A B C.

F G A B er det eneste stedet med 3 helsteg etter hverandre, og om du prøver deg frem på fretsa sammen med backinga, vil du høre hvor dette er og kan med det lett finne ut hvilken skala du kan bruke. Hvor rota er, derimot, må du høre, eller analysere progresjonen i henhold til teori. Letteste er å høre det.

Igjen, det aller enkleste er bare å spille blues skalaen overalt til du hører 'the sweet spot'. Jeg gjorde dette lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.