Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedal steel guitar


Hawkland

Anbefalte innlegg

Kan noen si ifra neste gang de finner en pedal steel guitar i en musikkbutikk? Gjerne i Oslo-området. Har så ufattelig lyst til å lære det, men gidder ikke kjøpe en helt ny uten i det hele tatt å ha prøvd en før. De hadde en på Myrbråthen i vinter, men da bodde jeg i Nord-Norge, så jeg rakk ikke å stikke innom og prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med Hornaas Musikk om de kan ha det?

De er jo en bitter konkurent av oss, men de er skikkelig flinke på sære instrumenter. ;)

Har brukt verkstedet deres til en custom-ombygging av en autoharpe en gang for noen år siden. Ble en ufattelig kul mod.

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med Hornaas Musikk om de kan ha det?

De er jo en bitter konkurent av oss, men de er skikkelig flinke på sære instrumenter. ;)

Har brukt verkstedet deres til en custom-ombygging av en autoharpe en gang for noen år siden. Ble en ufattelig kul mod.

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Jeg har vært innom der og spurt - riktignok for en ganske god stund siden - men da hadde de ikke noen pedal steel. Riktignok en del andre instrumenter i samme klasse, både sjangermessig og i grad av særhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Brukt er vanskelig å finne. Jeg har kontaktene, og kjenner delvis miljøet i Norge.

Steelgitar er spesiellt, og hold deg i miljø som dette instrumentet har seriøse kunnskapsrike

personer. Det er lett å få seg enoveraskelse viss ikke. Styr unna de som tror de vet og kan alt.

Er du virkelig interessert hjelper jeg deg gjerne med å finne instrument å få prøve.

Kurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hei.

Jeg spiller steel, og her er en link som du kan se på. http://www.gitarhuset.no/Default.aspx?PGID=56

Skulle det ellers være noe så bare ta kontakt.

Mvh Kurt Hjelle (shortey snr ;-)

Ja, jeg har sett de linkene på Gitarhuset, men problemet er at dette først og fremst er en nettbutikk. Det er vel kanskje mulig å dra til Kristiansand for å se på noe av dette, men det er litt langt for meg fra Østlandet. Skulle tro at det kunne vært én butikk i Oslo der man kunne ha prøvd det, men den gang ei.

Hvilket nivå er du på, 'zumsteelguitar'? Og hva slags spillestil har du? Trenger sannsynligvis en på pedal steel guitar til noe innspilling i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett de linkene på Gitarhuset, men problemet er at dette først og fremst er en nettbutikk. Det er vel kanskje mulig å dra til Kristiansand for å se på noe av dette, men det er litt langt for meg fra Østlandet. Skulle tro at det kunne vært én butikk i Oslo der man kunne ha prøvd det, men den gang ei.

Hvilket nivå er du på, 'zumsteelguitar'? Og hva slags spillestil har du? Trenger sannsynligvis en på pedal steel guitar til noe innspilling i løpet av året.

Hei.

Tja, nivået er vel andre som skulle ha bedømt, men får vel si jeg klarer meg. Lite spilling for tiden, men det går an å gjøre noe med.

Spillestil er vel allsidig. Skulle du få anledning kan du jo sende lydfil av det du ønsker, så kan jeg mixe inn steel på dette som prøve prosjekt

for deg.

Forøvrig er det 20 år siden jeg startet med å spille steel. post-5168-1249431782_thumb.jpg

Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si ifra neste gang de finner en pedal steel guitar i en musikkbutikk? Gjerne i Oslo-området. Har så ufattelig lyst til å lære det, men gidder ikke kjøpe en helt ny uten i det hele tatt å ha prøvd en før. De hadde en på Myrbråthen i vinter, men da bodde jeg i Nord-Norge, så jeg rakk ikke å stikke innom og prøve den.

Da har jeg enda et spørsmål ang pedal steel: Når man skal frakte herligheten fra a til b, er ikke dette veldig tungvint og plasskrevende? Eller er det mulig å slå/legge sammen gitaren på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg enda et spørsmål ang pedal steel: Når man skal frakte herligheten fra a til b, er ikke dette veldig tungvint og plasskrevende? Eller er det mulig å slå/legge sammen gitaren på en eller annen måte?

Svar: Stor rektangulær koffert, bena skrues av etter at gitaren er snudd på hodet og gitaren er plassert i kofferten.

Vekten varierer en del, men en proff model double neck veier ca 35-40 kg inkl kassen. Normalt er det ett håndtak og derfor h.... tungt

Då passer det bra med en Nashville 400 i den andre hånda :lol: for vekt-balanse. Peavey Nashville 400 er en av steel amper som finnes på markedet

Elementet i den er ett 15" Black Widowsuper structure, og en transistor på 210 watt.= sparker fra ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Prøv deg på en Lapsteel, fikser du den så kan du fortsette med Pedalsteel.

De er billige og dessuten lett å bygge.

Mvh Lapsteeljohnny

Liten kommentar til dette innlegget !

Det vil alltid bli stor forskjel mellom Hawaii gitar(lap steel) og pedal steel gitar. Det ligger i ordets rette forstand med alle pedalene som sitter på en steel-gitar.

Det sitter pedaler under gitar-kroppen og som beveges med knærne sideveis, opp og ned med begge bena. Så har du i tillegg gulvpedalene som alle synlige roddene går til.

Viss du allikevel vil prøve slide spilling..........

Då ville jeg heller foreslå å spille litt dobro gitar ( resonator gitar) sqare neck, eller vanlig stålstrengs kassegitar med høy strengehøyde.

Tuningen er jeg ikke sikker på, men det finnes forskjellige tuninger.

Når det gjelder finger pics så er blue thumb pics det beste alternativet, og Natoinal eller Dunlop tykke stål pics til peke og lang finger. :)

Og ikke vent med volume pedalen, den er feelingen og veeeeeeeeldig viktig :wub:

Endret av zumsteelguitar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.