Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter små rørtopper


Saurus

Anbefalte innlegg

Yo, gitarfolk!

Den siste tråden jeg startet handlet om overdrive-/boostpedaler til transistorforsterkeren min. Etter å ha testet litt forskjellig uten å finne noe som forsterkeren min spiste (det ble grums) har jeg begynt å se på andre alternativer.

Jeg brukte forrige uke til å prøvespille et lass av topper rundt omkring i oslo by. Fant et par jeg likte godt, men felles for alle var at de spilte ALT for høyt når lyden begynte å bli god. Alle var på 50w og oppover. Jeg spiller både på soverommet og i et øvingslokale (studio) og trenger noe som funker til begge delene. Ser for meg at en liten topp kan gjøre underverker her.

Spiller hovedsakelig metall og tung rock, og er derfor ute etter noe som gir rikelig med gain, samtidig som jeg trenger en fin clean. Har sett meg ut Egnater Rebel 20(1-20w) og Krank Rev Jr Pro(20w) på nettet, men jeg vet altfor lite om forsterkere i denne klassen. Begge ligger på $599 og passer ganske godt i forhold til lommeboka. Tror selv at en topp er det greieste, da jeg kan ha et kabinett stående på hvert sted.

Egnatern gir meg egentlig ikke det jeg trenger til metal, etter hva jeg har skjønt, men funker brukbart allikevel. Virker som en ypperlig amp til både soverommet og til øving.

Kranken gir meg masse vreng og har en fin clean. Akkurat det jeg trenger, men jeg er usikker på hvor høyt den spiller.

Noen som har erfaring med noen av disse små toppene eller andre topper som kan anbefales?

EDIT:

Legger til at både Egnatern og Kranken har effects loop, noe Tiny Terror mangler.

Kom også over Laney L20H fra den nye Lionheart serien. Virker som en verdig konkurrent.

Endret av Kranium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENGL Screamer och Thunder är inte lika portabla som tex Tiny Terrorn men de är lättare än de flesta andra rörtoppar (jag tror att de väger 14-15 kg) om du ska flytta den fram och tillbaka till övningslokalen. Jag har bara erfarenhet av Screamern, men den lÃ¥ter KANON bÃ¥de pÃ¥ replokalsvolym och pÃ¥ lägenhetsvolym.. utan boost. Att ha en 2x12:a eller 4x12:a i replokalen och en 1x12:a hemma, som du själv skriver, verkar vara en bra plan :) .

By the way, räkna inte med att kunna maxa Tiny Terrorn hemma, det spelar den alltför högt för (och säkert de andra förstärkarna också). En lösning kan vara en attenuator. Då kan du få mer kräm ur rörena på en lägre volym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, räkna inte med att kunna maxa Tiny Terrorn hemma, det spelar den alltför högt för (och säkert de andra förstärkarna ocksÃ¥). En lösning kan vara en attenuator. DÃ¥ kan du fÃ¥ mer kräm ur rörena pÃ¥ en lägre volym.

Egnateren kan justeres trinnløst mellom 1 og 20W! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egnateren kan justeres trinnløst mellom 1 og 20W! :D

He, he, 1 + 0 till Egnater.

Det följer med bärväska till Tiny Terrorn, får man det när man köper Egnatern? :) .. nej, inte en sån väska som man använder när man plockar bär, men en sån väska som man kan bära TT:n i.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Egnater-toppen, og kan absolutt anbefale den. Den takler pedaler veldig fint, men effektsløyfa er beregnet på rackutstyr og etter min erfaring låter ting bedre i front enn i sløyfa. Når det gjelder watt-innstillingen fungerer den mer som en kontroll for når forsterkeren begynner å vrenge (du må opp i volum før den har særlig effekt).

Jeg bruker THD Hot Plate mellom topp og kabinett, fordi det gir meg:

1. Mulighet til å dempe volum UTEN at lyden endres (fint for soverommet)

2. Mulighet for å kjøre linjesignal ut (kan gå rett i mikser/PA)

En ting som skiller Rebel fra det meste annet er muligheten for å kombinere (eller velge enten/eller) 6V6- eller EL84-rør. Dette gir både muligheten for å finstille lyden, samtidig som det er en ypperlig backup-løsning (ryker et av rørene er det bare å vri bryteren og spille videre).

Hvis du søker etter "Egnater Rebel" på YouTube finner du videoer der forsterkeren er kjørt med både vreng og ren lyd. Her til lands er det Godlyd som selger Egnater (www.godlyd.no), og de har også et hav av høykvalitets vrengpedaler :-)

Kan forresten nevne at Rebel-toppen kommer med en bæreveske som gjør det enkelt å transportere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller ikke metall, så jeg har ikke så mye å bidra med på den fronten... Men i følge bruksanvisningen (nedlastbar fra www.egnater.com) kan du stille inn Rebel'en til noe de kaller "bedroom metal" :-) Min erfaring er uansett at det er bra spennvidde i de forskjellige lydene du kan skru deg fram til (og jeg vil ikke kalle lyden vepsete akkurat - mer som følelsen av å ha hodet dypt nede i en bikube), men det beste er jo alltid å prøve med din egen gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre watt, jo bedre vi vrengen bli på soveromsnivå på en rørforsterker.

Jeg har ikke testet noen av dem, men etter rykter og følelse tror jeg at Egnatern er bedre. Krank har fått et rykte på seg for å være "overvurdert"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.