Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter små rørtopper


Saurus

Anbefalte innlegg

Den har sikkert mer vreng enn vist på videoene. Det er bar det at folk med nok erfaring, vet at jo mindre vreng du har når du spiller metal/rock ol jo bedre vil gitaren din låte.

- Reinere, mer tydelig lyd

- Ødelegger ikke lydbilder i band, blir minder grøt

Men ellers kan vreng fikses med en rimelig overdrive i fronten.

EDIT: Så den siste videoen nå. Er jo mer enn nok gain der..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig anbefale å kjøre to forsterkere samtidig; bruk en splittboks og kjør den ene forsterkeren uten for mye vreng, men med flanger og andre festlige effekter. Den andre forsterkeren (som gjerne kan kjøres på noen hakk høyere volum) kjører du med ren forsterkervreng. Kan bli litt mye å dra på, men det låter knalltøft hvis forsterkerne har litt forskjellig signatur. En annen fordel er naturligvis at du ikke drukner godlyden i en saus av effekter.

Jeg har kjørt Egnater-toppen med opptil 3 vrengpedaler i serie: Retro-sonic 808, Route 66, Artec Cooldrive. Temmelig heftige saker, men forsterkeren låt bra den. For min smak ble det imidlertid litt i heftigste laget (ble litt mørkredd av den lyden, gitt...). Den lille rebellen smatter fornøyd uansett hva du mater den med, så det funker fint å kjøre på med pedalvreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk mullah! Hvis du hadde orka å spilt inn et bittelite klipp med den lyden du nevner sÃ¥ hadde jeg blitt skikkelig happy!

Da blir det nok en rebel. Spiller jo ikke bare metal, så enspora er jeg ikke :P

Da har jeg laget en ørliten snutt der jeg leker at jeg spiller metall :-) Håper ingen metalheads blir fornærmet...

Gitaren har p90-pickups, så det er nok tynnere lyd enn fra humbuckere. Alt på forsterkeren står på midtposisjon, unntatt watt'en som står på maks. Det er brukt en TS808-klone (Retro-sonic) med 11 i gain (hvis 12 er midtposisjon) og trekvart full drive. Route 66-pedalen er satt med alt på 12 (kun brukt overdrive, ikke boost-funksjonen i pedalen). Jeg brukte ikke den tredje vrengpedalen fordi den overstyrer det elendige lydkortet mitt.

Dette gir kanskje en viss idé om hva du kan forvente deg: Det er fremdeles mye å gå på, med tanke på justering av lyden. Det beste hadde naturligvis vært å mikke opp kabinettet, men jeg har naboer å ta hensyn til... Kjørte derfor fra linjeutgangen på hotplata og inn på et M-Audio Ozone. Hvis du kjører denne lydfila sammen med andre instrumenter i en miks får du en anelse om hvorfor du ikke bør ha FOR MYE vreng :-) Det er ikke studiokvalitet på lyden akkurat, men forhåpentlig er det til litt hjelp. Synd du ikke bor i Stavanger, så kunne du tatt med gitaren og fått prøve forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.