Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp for live, hjemme osv


Anbefalte innlegg

Jeg vil helst ikke at den skal være for stor, og da mener jeg, ca 1 og en halv meter høy ( stacks <-- ). Den kan være under det. Den kan koste fra ti til femten tusen. Kan kanskje betale ca tjuetusen om den vil koste det. Vil ha en som er skikkelig kvalitet, som jeg kan bære rundt forskjellige plasser.

Jeg lurer på om jeg kunne ha fått en combo som kan lage en deilig lyd, sånn metal. Ikke noe sånn tull med støøøy, tusentrippelt distortion, clean no bass. :rolleyes: Jeg har sett på et par, men lurer på om de virkelig er så bra. Jeg skulle gjerne hatt en som kan lage en vreng som er sånn fin distortion, bløt men fortsatt lite treble i vrengen. Om dere forstår. Rund og fin. :huh:

Jeg kan ingen ting om amps osv, kan litt da..men, lurer på om jeg kan bruke f.eks. et ENGL head på en forsterker combo, eller må jeg ha et helt stack?

Bruker en gitar med EMG Hz4, begge er Hz4.

Takk for forslag.

Endret av Heipådeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale mye når du kan slippe:

http://forum.gitarnorge.no/Selges-Peavey-5...l&hl=peavey

De sier den veier en del da og det er 2x12. Tror du kan fint bruke den hjemme, men du vil uansett få best lyd live/band.

Du kan nok ikke bære den så langt, men frem og tilbake til bil går jo fint dersom du har bil..

Det du kan vurdere er å kjøpe en Topp/Head og et 2x12 kabinett også. For metal så anbefaler jeg ENGL Fireball. Koster "lite" og du kan fint greie å skaffe topp+2x12 kabinett til under 10k dersom du ser på bruktmarkedet.

Men dersom du har bil eller noen i bandet ditt har bil, så anbefaler jeg deg å kjøpe den forsterkeren som er linken. 7000kr for en 5150 med 2x12 er den beste dealen du kan få imo.

UANSETT: Kjøp brukt. Kjøper du en forsterker til 5000kr brukt, så kan du sikkert selge den for samme pris senere.

Kjøper du en forsterker som koster 10 000kr ny, så vil du ikke få mer enn 6-7000kr for den når du selger den i god stand.

Når du har så mye penger så er det mye bra å velge mellom.

Hvilken metal spiller du? Til Thrash anbefaler jeg en Marshall VM combo eller topp+kabinett da den låter mindre moderne.

Men spiller du metal som In Flames, Dimmu ol så passer Peavey 5150/6505, ENGL, Marshall JVM ganske bra. Har ikke så mye peil på Mesa, Egnater ol så non andre får si noe mer om disse.

1x12 combo funker til det meste.

Men personlig så syns jeg at 2x12 ( 2 elementer/høyttalere på 12") er et minium for å få skikkelig tight metal-sound da man får mer bunn og tightere bass jo større kabinett man har.

Bruker selv ENGL Fireball og et kabinett på 4x12 (Half stack). Det funker bra til hjemmebruk men enda bedre til høyere volum i band/livesammenheng.

Om jeg fikk byttet min Fireball, ville jeg bytta den mot en Marshall VM. Men denne har bare en kanal, noe som er litt upraktisk for nybegynnere.

Liker du lyd som Slayer, gammelt Children Of Bodom, gammel Metallica, Megadeth så er det Marshall som er tingen.

Men liker du (moderne) lyd som nyere Metallica, CoB, In Flames, Machine Head, Chimaira, Opeth(?), DevilDriver så er det nok de andre merkene som er best.

De fleste foretrekker moderne lyd til metal.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for tips osv.

Jeg skal se gjennom Peavey forsterkere.

Er Crate noe særlig til metal?

Kunne du/dere laget en liste av brae forsterkere kanskje? Også kanskje jeg kunne få testet dem ut. Jeg har lite aning. ENGL Screamer, Thunder og Fireball er ihvertfall på listen.

Kanskje jeg burde skaffe meg noe med hjul, men det kan jeg jo også sette på da..

Jeg spiller vel Death Metal. Behemoth, Necrophagist, Opeth, Bolt Thrower, Made of Hate osv. Det er slike vrenger jeg vil ha, også må den ha et bra clean channel/vreng. Det er et must.. Det spiller jeg mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side: (tilfeldig rekkefølge)

ENGL Screamer

ENGL Fireball

Peavey 6505/5105

Marshall JVM

Peavey JSX

Laney GH100L

Mange av disse kommeri comboversjoner, men noen av dem er bare tilgjengelig som topp. Dermed må man ha kabinett. 2x12 er mer enn nok.

Crate er bra dersom du går for rørforsterkerene deres. Men det finnes en del som er bedre når man først har penger.

Anbefaler deg å sjekke ut merker som kanskje er litt "uvanlige" som Bogner (litt dyre), H&K - Hughes&Kettner osv.

Har hjul på mitt kabinett. Hjelper veldig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.