Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt Nybegynner.


Oli

Anbefalte innlegg

Hehe... allerde bestilt den, selveste Gitar Bibelen :D

Kan det være lurt Ã¥ begynne pÃ¥ et kurs eller noe sÃ¥nt ? ^_^

Hvis du har mulighet, og råd, trenger det ikke å være så dumt å få en lærer. Hvis læreren ikke er helt på trynet, vil læringskurven være brattere enn det du klarer på egenhånd. Må tilføye at heller ikke en gitarlærer kan lære deg veldig mye uten innsats fra deg selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv å spille noen uker før jul. Kjøpte et par gitarbøker for nybegynnere, med CD. Men hadde mye mer nytte av denne siden:

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser...ud/fuv/hunstmo/

Etter at jeg hadde noenlunde kontroll på de vanligste akkordene begynte jeg å samle låter, dvs tekstene pluss akkorder, i ett eget dokument. Fant det meste ved å søke "melodinavn" tab, evt. chord.

Men det var ikke lett å finne låter som var lette nok å spille for en nybegynner. Men så fant jeg denne siden:

www.chordie.com

De har ett godt forum og greia med egne sangbøker er bortimot genial, syns jeg. Du kan samle låter fra Chordie i din egen sangbok, som man kan redigere hvis man vil. Kan også automatisk gjøres om til ett enkelt format for utskrift, eller endog for iPod. Man kan også publisere sangboken slik at alle kan kikke på den og gi kommentarer osv.

På Chordie finner du egne samlinger med låter for nybegynnere, samlinger med låter uten F osv :-)

Det å finne låter som jeg liker gir god motivasjon for å øve videre.

Ellers så er vel det beste trikset å repetere og repeter og repetere og repetere alt som er vanskelig. Og ettersom man har litt progresjon så er det også ganske morro å gå tilbake og spille låter man syns var vanskelig til å begynne med, da kan man få aha opplevelser når man opplever at de er "enkle". Det kan være litt godt når man føler at man ikke har progresjon i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en viktig ting, bruker Spotify til å høre på låtene jeg skal spille. Utvalget er veldig stort, det fungerer veldig raskt å søke opp og lytte på enkeltlåter og det er jo da gratis.

Så med Spotify oppe og nettleseren på chordie har jeg det jeg trenger for å øve gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en viktig ting, bruker Spotify til å høre på låtene jeg skal spille. Utvalget er veldig stort, det fungerer veldig raskt å søke opp og lytte på enkeltlåter og det er jo da gratis.

Så med Spotify oppe og nettleseren på chordie har jeg det jeg trenger for å øve gitar.

Hei Pingle

Prøvde meg på det spotify programmet, men er invitation only beta.

Du har kke tilfeldigvis en sånn invitation token?

mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.