Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

varme og potmetere!


Anbefalte innlegg

Erfarne gitarmekaniere har erfart at de potene som baklokket blir brukt som jordpunkt, går i stykker fortere enn de som ikke blir det.

Dette er ikke lett, man må varme så mye at det ikke blir kaldlodding, samtidig som man ikke skal tilføre mer varme enn nødvendig. Det å svare på hvor mye varme de tåler, er helt umulig, også fordi jeg ikke vet hvor mye du i utgangspunktet tror de tåler. Selv pleier jeg å bruke loddeøret som jordpunkt, og så lodde det til lokket bak til slutt, sånn for å unngå varmeproblematikken. Må jeg lodde bak på poten, har jeg en gammel loddebolt på 30 watt og veldig stor anleggsflate, fordi tuppen er slitt. Får best resultet med den.

Kanskje ikke noe godt svar, men det er det beste jeg har. Kanskje andre her vet mer om det.

Til slutt, det er ikke bare potmetre som ikke er glad i varme. Kondensatorer kan kokes, de også. En krokodilleklemme på beinet til kondensatoren kan være en god forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loddepasta er sikkert greit, men det er jo slikt i midten av vanlig loddetinn, også. Det gjelde bare å ikke svi det bort før man har bruk for det.

Om du ikke har prøvet anbefaler jeg helhjertet å forsøke en kladd loddepasta på baksiden av potmeteret FØR du setter varme på.

Godt med tinn på loddebolten slik at du får stor anleggsflate for varme og du gjør loddepunktet på 1/10 av tiden du normalt bruker uten pasta. Jeg gjør disse loddingene med samme tynne spiss om jeg bruker på vanlige komponenter.

Det skal sies at jeg også dypper ledninger i pasta og tilfører tinn før jeg lodder dem fast.

/pastamannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, det er sikkert fint, og ser at det er mange som sverger til loddepasta. Hvor får du jøpt loddepasta? Ser de ikke har, verken på Biltema eller Clas.

Det er vel også nyttig å pusse litt med litt sandpapir eller bruke en stålbørste før man legger loddepunktet, særlig hvis det er et gammelt potmeter. Rent bør det være.

Har tenkt meg litt om, og funnet ut at et mulig korrekt svar til trådstarter er at potmetre tåler mye varme. Grunnen er enkel- gitarbyggere har brukt baksiden til jordpunkter i ganske mange år etter hvert. Hvis de tålte mindre enn det "gjennomsnittet" trodde, ville de ha gått i stykker, og folk hadde sluttet å bruke det som jordpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.