Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skala på hals?


Anbefalte innlegg

Regnestykket er egentlig slik :

Lengde på første bånd = skalalengde delt på 17,817

eks :

Fender scale er ca 65cm Lengden på først bånd blir da 65/17,817 = ca 3,65cm

Lengden på andre båndet blir : skalalengde minus lengde på første bånd delt på 17,817

eks :

65cm - 3,65cm = 61,35cm / 17,817 = ca 3,45cm

slik kan du regne ut lengden på hvert bånd avhengig av skalalengde. 17,817 er alltid faktoren man deler på uansett skala lengde.

En tomme er forøvrig 2,54cm for de som lurte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Gibson scale ;)

sant.. :P

så det, men tenkte ikke når jeg skrev.

så da må jeg finne en strat-kropp som har halslomme tilegnet hals i gibson scale.

er dette vanskelig å fikse selv, eller får man strat-kropper med gibson scale ?

syns Warmoth er litt dyrt egentlig, men kan vell spare litt og be de lage det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er - følger denne halsen Fender standard mål på halsens hel ? det virker ikke slik..

Strat kropper som er designet for Gibson scale har jeg egentlig ikke sett så mye av gitt :) Og heller ikke noen som har de riktige målene i halslommen for den halsen.

Scale er egentlig bare et spørsmål om hvor du plasserer broen på gitaren. Så du kan jo montere f.eks en teletype fast bro på en strat type kropp på riktig sted, så vil det jo fungere fint det.

Men dette virker som et litt tungt prosjekt kanskje, med mindre du har bygd en gitar eller to før. Det er enklere å basere seg på noe med standard mål som du vet skal passe sammen og som du kan kopiere mål på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tatt ut fra en finn.no annonse:

3. STRATOCASTER BODY

Alder Body

S-S-S or H-S-S Pickup

Tremelo Bridge

Pocket width 55.6mm (2 3/16")

og det passer gaske bra med hvor bred halsen er helt nederst..

men det "rette" partiet, altså der skruene skal inn, ser ut til å ha vært montert i en halslomme som er ca 7 cm.

ifølge Warmoth er deres strat-halslomme 3 tommer. 3 x 2,54= 7,62. men halsen min har jo mye å gå på fordet da.

den har jo et parti, der den skal plasseres i halslomme og monteres. der er det flatt under halsen.

jeg ser merker etter hvor langt inn i en halslomme den er montert før, noe som er 7 cm.

men da har jeg fortsatt 2 cm igjen av det flate partiet, hvis noen skjønner hva jeg prøver å få frem.

Fryktelig vanskelig å forklare for meg, siden jeg ikke vet så mye.. :P

kan det passe fordet eller kræsjer det helt?

Endret av LesMarshall92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. litt av greia med en bolt-on hals er at den skal sitte mest mulig perfekt i halslommen for å bli stabil. et par millimeter avvik i bredde er mye..

Høyden på halsen din virker jo ok (ca som på fender) men har den riktig radius på den avrundede/buen på enden av halsen ? Dette skal jo også passe. Det er ulikt på f.eks Stratocaster og Tele. Radien skal forøvrig være 5" på en strat hals. Hvis halsen din hadde vært en 25,5" scale hals måtte også enden av halshelen sluttet omtrent der det 21ste båndet ender. De siste 3 båndene er altså ikke en del av halsens hel men bare selve gripebrettet som stikker ut som en "flapp" :

Replacement_Neck_for_Strat_Guitar_Detail.jpg

Men si nå at halsen passer, mer eller mindre.. Du er klar over at gitaren ikke lar seg bruke med tanke på at bro/tremolo sitter på helt feil plass ? ca 2 cm ca med mindre halsens hel ender ved det siste båndet (24) da snakker vi om rundt 4cm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke på hva scale egentlig betyr.. Det betyr at fra nut til bro/tremolo skal det være f.eks 25,5" (65cm) på en fender. På en Gibson scale er tallet 24,75 (62,9cm)

I praksis betyr dette at skal man sette en 24.75 scale hals på en Fender kropp må halsens hel ende ca hvor det 22 båndet ender. De to siste båndene skal altså henge utenfor selve halsen hvis halsen skal kunne brukes... Er halsen din slik ?

Du sier jo at halsen din (både gripebrett og hel/stamme) ender ved 24 bånd. Da sitter bro/tremolo et par cm feil er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener hvis du kjøper en strat kropp uten tremolo utfresing ? Jo, det fungerer jo i prinsippet det. Men skruefestene til tremolo havner nesten i pickup utfresningen på mange kropper og plekterbrett f.eks vil jo se litt snodig ut.. Du får prøve å finne en kropp som kun har halslomme utfreset kanskje, men det vet jeg ikke om jeg har sett noengang

Men er den BC-Rich halsen så god at det er verdt å bruke så mye tid og energi på et slikt prosjekt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale er at man endrer scale ved å bytte hals på en kropp, ikke omvendt. Men alt kan lages for penger.. Hva med å kjøpe en BC-Rich kropp eller gitar på e-bay ? De lages jo i lavkostland og koster vel ikke mange hundrelappene når alt kommer til alt

Eventuelt kan du jo lage en kropp selv hvis du har tilgang til utstyr, det er jo det som egentlig er gitarbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en fyr som selger gitardeler på finn, og sa at det kunne fikses med en fixed bridge strat. dvs at jeg kan motere broa etter gibson skalen etterpå..

det han skrev:

Dette er ikke mulig med en standard tremolo strat kropp

Derimot, vil en fixed bridge strat kropp la deg montere stolen (bridge) på korrekt posisjon for en 24.75 scale

vil det si at jeg ikke har tremolo i hele tatt? fast stol, som på gibsonen min ? hmf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo allerede nevnt dette med en fast stol.. Husker du ikke eksempelet mitt med en Tele bro ? Men du vil jo uansett støte på problemer med plekterbrett og eventuelt konflikt med pickup routing.

Jeg vet ikke helt hva du mener med setningen : "vil det si at jeg ikke har tremolo i hele tatt? fast stol, som på gibsonen min ? hmf.. "

Men hvis du mener å spørre om du ikke får tremolo i det hele tatt med denne løsningen, så er det riktig. Fast bro betyr jo nettopp det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.