Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modde en gammel Fender Squire Strat


martom

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å modifisere en gammen Fender Squire fra 80 tallet som jeg har stående.

Det jeg tenkte å gjøre er å beholde kun treverket til kroppen og bytte ut alt annet.

Er treverket på en slik gitar brukbart eller bør jeg kjøpe ny kropp?

Noen anbefalinger på hals, pickup, brigde osv?

Vet noen av dere hvor jeg finner fender deler (ebay?)

Endret av martom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke igjennom hvor du vil med dette prosjektet.

Skal du bare ha originale fenderdeler, tror jeg ebay er et fint sted. I så fall ville jeg vurdert å bytte kroppen også, selv om treverket i kroppen ikke har all verden å si for lyden. Da ville jeg vært mer opptatt av halsen.

Om du "bare" er ute etter å skru sammen noe som virker, ville jeg kjøpt reservedeler i Norge. For eksempel....

http://www.rebelimport.net/index.php?main_...&cPath=9_33

http://www.innideaz.com

(Jeg har ingen erfaringer med disse, og det finnes sikkert fler om du søker litt)

Å beholde kroppen er sikkert ikke noen dum ide. Hva med å fjerne lakken og klarlakke brødfjøla? Vurder også om det er andre ting du vil ha med videre. Skal du handle alt fra øverste hylle koster det flesk. Jeg ville tro at du finner greie kropper til en 500-lapp, det samme for hals og bridge. 200 kroner for stemmeskruer, en tusing for picups og litt diverse til rundt en tusing (potmeter og slikt). Jo mere du tar med deg fra den gamle, jo bedre pickuper :-)

Så tenk litt over hva du ønsker å få ut av dette prosjektet, og husk at om du bare er ute etter best mulig gitar i forhold til pris - vil du få mye mer ut av penga på å kjøpe en brukt en på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en japan-squier du har, regnes disse som omtrent like bra som fendere på den tida. Så hvor er din laget?

Ikke alle Japan squiere er født like.. Dette gjelder noen få modeller.. Men de fleste gamle squiere er helt ok enten det nå er japan eller korea.

Hva med litt info om gitaren og et bilde eller to ? :) Det kan tenkes at salgsverdien er større enn bruksverdien. Og hvorfor ønsker du å oppgradere kropp/hals/mekanikk f.eks ? er det noe med gitaren du ikke liker ? eller er noe veldig slitt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Detter er en Japansk modell.

Var en brukt gitar jeg kjøpte i min ungdomstid som jeg har hatt stående. Den ble ikke mye spilt på og ble kjøpt for å ha en ekstra gitar.

Kroppen er lakkert med rød bengalakk og mangler pickups (skulle bytte den gang da men det ble bare til at jeg tok av de orginale. Har ikke snøring på hvor disse er blitt av.) Halsen er lakkert og i god stand.

Tenkte på det samme som Sidney sier. Slipe den ned og lakkere treverket. Tenkte å kjøpe en orginal fender hals men er ikke sikker på hvilken hals som passer med tanke på monteringen osv. Pickups tenkte jeg EMG eller lignende. Har ikke tatt av plekterbrettet siden jeg tok av pickupsene så jeg husker ikke om det er utfreset swimmingpool. Er det det blir det nok en humbucker i bridge.

Skal ta et par bilder av den å legge den ut når jeg finner kablelen for overføring av bilder til Pc'n :blush:

Tenkte å ta dette som et litt lengre prosjekt og handle fra nestøverst/øverste hylle.

Har dere forslag til dette prosjektet så er det bare å fyre løs. :rolleyes:

Endret av martom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da forstår jeg prosjektet litt bedre.

I utgangspunktet passer jo Fender deler på squiere, MEN det finnes nok dessverre noen unntak, spesielt blandt en del litt eldre squiere der både plekterbrett og hals kan by på litt problemer med mindre man improviserer litt. Når det gjelder kvaliteten på kroppen er det litt varierende, det finnes til og med japan/korea squiere med kryssfiner eller "sponplate aktige" kropper. er det rent treverk i kroppen er de som oftest helt ok.

Hvilke tunere og mekanikk som står på gitaren sier ofte noe om hvilken modell det er snakk om. Det fantes egne eksport modeller som ikke var særlig påkostet (det er de det finnes flest av faktisk) og egne modeller beregnet på det japanske markedet (det er her man finner de beste typene, spesielt fra de første årene)

Men igjen - post noen detaljerte bilder så er det enklere å si noe fornuftig.

Angående originale fender deler så blir det jo "slakte deler" fra e-bay da. Man kan nemlig ikke kjøpe fender kropper/halser nye normalt sett. Men det finnes jo masse lisensproduserte ting selvsagt.

Start med å ta en titt hos f.eks http://www.warmoth.com/ som lager halser og kropper i god kvalitet.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.