Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis fram din arbeidsplass/DAW


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg holdt på å kuppe en annen tråd, fant jeg heller ut at jeg skulle lage min egen. Og i samme forbindelse, fant jeg ut at jeg skulle poste et bilde over arbeidsbenken i "furtebua" mi. Ønsker andre å poste bilde, og gjerne også kommentere litt om utstyr, erfaringer og slikt, slik at vi kan lære av hverandre, er jo det fint.

Sånn for å sette standarden, så har jeg ikke ryddet på benken før jeg tok bildet. Derfor trenger du ikke å føle noe press på at det er rotete, da det er vanskelig å overgå mitt kaos. Vel, her er mitt ringe oppsett:

67988_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26823/67988.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Sportsfiske sliter fortsatt, det er rett og slett ikke nok disk igjen. Skal kommentere litt mer om utstyr etter hvert.

Ser noen noe på bildet som de lurer på , er det lov å spørre.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet dette i en annen tråd, men flytter det hit, så jeg ikke kupper tråden:

Dette er muligens offtopic, men min erfaring er at hvis mine forsøk på innspillinger skal høres greit ut andre steder enn på DAW-en med tilhørende utstyr, så må jeg "glore til" lyden med mer diskant og bass før jeg lager den ferdige miksen, en klassisk "bilstereohengekøye".

Gjør jeg ikke det, låter det flatt, klinisk og kjedelig andre steder enn i monitorene, og i mine beskjedne Sennheiser HD 595- klokker.

Jeg ser for meg at jeg for min del godt kunne ha brukt høyttalere som farger lyden mer enn det mine ganske rimelige monitorer gjør.

Har noen et tips eller to hvordan jeg løser dette, så er jeg glad for det.

Greener svarte grundig, og jeg har kommentert litt i innlegget. Mine kommentarer med "-" først i setningene.

For meg høres det ut som om de høyttalerne du bruker farger lyden litt for mye..

-Tviler jeg egentlig litt på, da "vanlige" spor fra plater låter litt klinisk og kjedelig, slik de skal i studiomonitorer. Men jeg trodde også det først, at jeg hadde en lyd tilsvarende en "omvendt" bilsteroehengekøye, men det er faktisk ikke tilfelle.

Men jeg vil tro det finnes flere kilder til problemet ditt.

1. Plassering og valg av høyttalere i forhold til rommet. Hvis du plasserer en høyttaler nærme en bakvegg vil spesielt mellombassen forsterkes kraftig og du fratar en i utgangspunktet nøytral og frekvenslineær høyttaler sine gode egenskaper. Jo nærmere bakvegg jo mer svulstig midbass men også en manglende dypbass !

Forsøk å trekke høyttaleren noe ut i rommet, vinkle høyttaleren inn mot deg selv slik at du lytter mest til direktelyden og ikke refleksjonene fra rommet. Prøv å bevege stolen din nærmere og lengre fra høyttalerne - nå vil du forhåpentligvis oppleve at bassen vil variere merkbart ikke sant ? det du må prøve å unngå er å sitte i en posisjon hvor stående bølger oppstår da de skaper en boost i ett bestemt område av bassen som også maskerer informasjon i mellomtoneområdet. Det som virker som den "kjedelige" posisjonen med lite bass er faktisk den riktige smile.gif Her vil du også legge merke til at mellomtone området blir ryddigere og at musikken får mer "luft" eller klang om du vil.

- Som du kanskje ser på bildet, er monitorene plassert midt i rommet, vinklet og alt som er. Har brukt litt tid på plassering, og har fått til en bra plassering, med en godt definert "sweetspot", etter min mening. Bakveggen står ikke 90" på monitorene, og er stappfull av diverse ting og tang, slik at refleksjon ikke burde være noe problem. Har test- plassert diverse lydfeller på bakveggen, uten at det forandrer lyden stort. Ellers er rommet på rundt 20 m2, har teppegulv, skråtak og panel, og i tillegg er det hyller og ting og tang over alt, så det er veldig få reflekterende flater. Rommet er godt over gjennomsnittet dødt. Lurer jeg på hva som skjer i bassen, har jeg en sub stående. Den ruller av fra 21 Hz og nedover, ellers er den flat nok i responsen. Det burde holde for de fleste.

Hvis du sitter i et "kott" eller et avlangt rom med høyttalerne plassert tett på den lengste veggen får du fort noen nesten uløselige problemer i denne sammenheng..

-Kvadratisk rom. Ingen korridor.

I et lydstudio brukes ofte en nærfelts monitor som er plassert opp konsollet (og dermed langt fra bakvegg) som gir deg verdifull detalj informasjon om mellomtone og diskant området, men dette kombineres også med en tilpasset full-range høyttaler som er plassert i selve bakveggen (noe som eliminerer en rekke problemer i et lite rom) Dette er med andre ord ingen tilfeldighet og du vil se at en god produsent/lydmixer/redigerer stadig bytter mellom disse høyttalerne.

- Som du ser, avviker ikke min plassering vesentlig fra "fasiten". Har fullrangehøyttalere, skal begynne å bruke dem mer.

Tidligere var Yamaha NS-10 en veldig vanlig nærfelt monitor (de små sorte med hvit bassmembran alle hadde) disse hadde en seriøs konstruksjonfeil (derav dopapirlaget de fleste tapet fast over diskantelementet) men brukt riktig ga denne monitoren et godt overblikk over de midlere/høye frekvensene og ble dermed en slags fast standard merkelig nok. Den største fordelen slik jeg ser var vel at hvis du greide å skru noe slik at det faktisk låt "lyttbart" på disse monitorene så var du et godt stykke på vei smile.gif

Det du egentlig ønsker deg er en nøytral høyttaler som ikke pynter noe på lydbildet ditt eller gir deg noen "boost" i noe frekvensområde - nettopp fordi du da ikke vil greie å skru riktig lyd i sluttmixen. Altså hvis dine studiohøyttalere har en kraftig midbass boost vil du ikke gi mixen nok midbass fordi det høres bra ut i studio, eller hvis diskantgjengivelsen din er for kraftig dempet grunnet overdreven romdemping f.eks vil du konsekvent skru for mye diskant inn i sluttmiksen osv osv.

- Har hatt en bekjent innom med måleutstyr og mikrofon, og resultatene bekrefter det jeg tror- utstyret avgir rimelig grei lyd, uten vesentlig misfarging. Har få problemer med detaljer, oppløsning og plassering i perspektiv i lydbildet. Har kun problemer med å få det til å ikke låte "kjedelig" når miksen er ferdig. Jeg er redd det er noe jeg ikke kan kjøpe meg ut av, det er rett og slett mangel på erfaring og kunnskaper.

2. Mastering .. På populær musikk blir det i mastering prosessen (etter sluttmiks/prep før pressing) som oftes brukt ganske massiv såkalt "dynamisk kompresjon" og EQ. Problemet er at EQ alene ikke gjør samme nytten og låter bare som et "hjemmeopptak" med for mye bass. Forsk litt på disse begrepene : Dynamic expansion, Dynamic compression, Added ambience.

Kompresjon er selve hovednøkkelen til å oppnå et sound som låter bra på alt fra en ghettoblaster til dårlig bilstereo, men det er også den enkleste måten å fullstendig ruinere et godt opptak og å gjøre det nesten uspillelig og "fargeløst" avspilt på godt utstyr.

- Det siste du skriver om, har jeg erfaring med, både når det gjelder egne forsøk, og ved å høre på andre opptak. Jeg savner opptak som puster, synes alt blir komprimert i hjel. Jeg tror problemet finnes her. Jeg må lære meg komprimering.

Vel.. det var mine 2c i alle fall. Nå må det legges til at jeg ikke driver med lydproduksjon i det daglige - altså ikke en pro og jeg har ikke tatt i en mixer på årevis. Men jeg har konstruert en del høyttaler systemer og jobbet ganske mye med lyd i ulike sammenhenger. Er du ute etter gode og mere konkrete råd (spesielt angående mastering) så spør en profesjonell eller sjekk de ulike site'ne som omhandler studioarbeid på nettet.

- Joda, har da kikket litt. Men forsøker å ikke plage lydteknikere jeg kjenner med jobbespørsmål. Det tror jeg de setter pris på, akkurat som jeg ikke synes det er like stas å fikse folks "PC- problemer", sånn gjerne utpå kvelden, når promillen er på plass.

Takk for innspill, men jeg er redd for at det meste av det du foreslår er på plass.

Edit :

En grei test for å anslå god mastering er forøvrig å teste i bilen, på stua, mp3 spiller osv. Dessuten å gjøre en gjennomlytting på bakgrunnsvolum og "full sluggers" i "studio" da høyttalerne mister mye av frekvensområdet dynamikken når de spiller lavt og endrer veldig dynamikk egenskaper når de spiller veldig høyt.

Edit2:

Dårlig studiolyd er forøvrig et velkjent problem da teknikkere og produsenter ikke alltid er så utdannet innenfor området, de blir som oftest reddet av mastering prosessen da denne blir utført et annet sted og av andre folk, men et klassisk eksempel er når Jimmy Page ble anbefalt et studio i California for å gjøre sluttmiksen til en av LZ platene - alt gikk fint helt til han kom hjem og hørte gjennom tapene bare for å konstantere at alt låt som om et ullteppe lå foran høyttalerne.. Overdreven diskant og en litt for levende klang i studioet i california med andre ord..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få opparbeidet meg furtebu selv igjen snart. Det er en god følelse å ha en sånn isolert plass som bare er din egen.

I fjor hadde jeg så mye utstyr at jeg var helt omringet av ting som lagde lyd, nå er nesten alt borte :(

Starter på igjen, - første prioritering - bli ferdig med gitarustyret... huff, da kommer jeg nok aldri igang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.