Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

akustisk bass ?


musicman

Anbefalte innlegg

hei, har spilt bass en stund nå.

men begynner og bli lei av å drasse med på en liten forsterker med liten lyd.

så vurderder derfor en akustisk bass, har sett litt på ibanez AEB10E.

har aldri sett en akustisk bass i real life så har aldri spilt på en.

derfor lurer jeg på om det funker med akustisk bass, til å ha med på turer osv og øve uten amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid en, og solgte den. Jeg synes det var ubrukbart. Alt for lav lyd, særlig fjerdestrengen, og ukomfortabel å spille på med den svære kassa.

Akkustisk bass er etter min mening for spesielt interreserte. De ser kule ut i "unplugged"- sammenheng, men låter elendig uten forsterker, det er nesten ikke lyd i de under fete båndet på fjerdestrengen. Du bør i det minste prøve en, grundig, før du bruker penger på en slik.

Et artig alternativ, tror jeg, kan være en akkustisk barytongitar. Den lange skalaen gjør at du får "bassfeeling" på den tvert.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Den Ibanez'en er vel shortscale og? Ikke at det har så mye å si, men det blir litt annerledes å spille på.. Jeg har ingenting imot akustiske basser, og spiller alltid på en om jeg finner de i butikkene, det er jo gøy :D Men jeg har ikke noe praktisk behov for den (Hvortid begynte jeg å bry meg om det? :s ), Så jeg kommer nok ikke til å kjøpe en med det første personlig..

Hvor mye er du villig til å bruke på en slik? Jeg har faktisk likt de av Morgan sine jeg har prøvd. Jevn og grei lyd, men ikke anta at den skal klare å holde volum med vanlige akustiske gitarer, for det tviler jeg litt på egentlig.

Personlig så pleier jeg å spille på akustiske gitarer som om de skulle være bass.. Fikk bestefaren til eksen min til å falle ut av stolen når jeg spilte noen Maiden sanger slik :lol: Han hadde aldri hørt noen spille gitar på den måten.

For å svare på spørsmålet ditt:

Ja, det går ann, men de er betydlig mye større en en vanlig bass, så det tar mye mer plass. For min del, Visst det er øving du tenker på, i lite støyende omgivelser, så holder det med en "vanlig" en, de trenger ikke å være plugget i for å gi lyd :P

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vell bruke opp til 3000 kr, har liksom fått litt sansen for kasse bassen. :D

har også spilt litt på aksustisk gitar men får liksom ikke feelingen, men jeg reiser en god del. er både her og der, men syns det er mye styr og ta med en liten forsterker for at jeg skal høre meg selv. :P for det er jo nesten aldri helt stille. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akustiske basser kan være råkult, for de har en helt egen sound. Men de låter ikke nok til å brukes unplugged sammen med andre instrumenter (med mindre det også er instrumenter med "liten" lyd). Men til øvingssammenheng på tur kan de nok helt sikkert brukes.

Til reisebruk bruker jeg en slik

steinberger2.jpg

(dvs. jeg har en Riverhead kopi av denne)

og en slik

supro.jpg

Den er bitteliten og har overraskende stor lyd, selvsagt bare til øvingsbruk (men den kan faktisk levere 25W og er istand til å drive et lite kabinett, men da helt for gitarister). Den er ment å skulle vrenge litt, og lager en artig blues-aktig lyd. Ikke helt 100% optimal for bass, men nesten... og hvis man skrur den litt ned går det helt fint. :)

Til litt mer krevende sammenhenger har jeg også en slik en

crush20b2.jpg

Den er fortsatt portabel, leverer 20W som funker greit nok i enkle settinger (taffel-jobber eller med en gitarist). Grei lyd, men litt tricky limiter som må jobbes litt med bevisst med, ellers låter det som du spiller med volumpedal!).

Skal man ha noe akustisk som låter godt nok til å brukes unplugged må man opp i kontrabass eller noe annet med svær kasse, og da er det ihvertfall ikke særlig praktisk å drasse med seg.

Har en råbillig akustisk bass jeg kjøpte på et billigsalg i England for noen hundrelapper, og den låter nok til å være ok til sofabruk. Bedriten dårlig kvalitet, jeg forsøkte å justere halsen på den og da holdt truss-roden på å komme ut på baksiden (halsen sprakk i lengeretning). Så jeg måtte justere den tilbake og leve med en liten sprekk i halsen *hehe*

Men for å få litt større lyd bør man uansett ha litt høy action. Så det går greit nok.

Dne beste av de akustiske bassene jeg har testet er Cort sine, de ligger på ca. 7000 og oppover. Disse har faktisk fin lyd både micet og akustisk, og er gode å spille på. Fortsatt ikke nok lyd til å være noe mer en sofainstrument unplugged, men låter skikkelig kult når man kjører de gjennom forsterker. Ibanezen er sikkert ok den, også, den har vel 34" skalalengde så vidt jeg kan se, og ser ut til å være en grei "value for money".

Bare vær sikker på hva du forventer deg og hva du ønsker å bruke instrumentet til, så går det nok bra.

Forresten, disse "unplugged" skivene som kom ut for noen år siden... ikke særlig unplugged i realiteten. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den går på batteri. Det er en artig liten sak, den har faktisk ikke volumkontroll en gang. Det styrer du fra instrumentet. Den koster ca. $25 på eBay. :)

M.a.o. ikke noen tragedie om man ikke liker den så godt, heller. Finnes alltid en gitarist man kan gi den i julegave til.

Surpo på eBay

Man kan selvsagt kjøpe seg en annen liten mikroforsterker, men disse er det vanskelig å slå.

Forresten, det finnes jo også noen hodetelefon-forsterkere, bl.a. denne:

Dean hodetelefonforsterker

det finnes andre, også. Men det kule med Supro-en er at den faktisk har en liten innebygd høyttaler. *hehe*

Bare husk på at den gir litt vreng, så du må dra ned volumet på bassen litt for ikke å vrenge for mye. Men det låter greit nok til øvingsbruk. Og med fretless låter det fort VELDIG Jaco (som brukte vreng på tonen sin ganske ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.