Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson SG vs. Epiphone SG-400


Peter_Criss

Anbefalte innlegg

Hei

Vuderer sterkt å kjøpe meg en ny El-gitar, og valget ligger foreløpig på en SG. Epiphonen (SG-400) koster ca. 4 lapper mens ekte vare er en tusing dyrere. En interssant forskjell er at Epiphone er en toppmodell, mens den ekte varen er en "budsjett"modell.

Har noen førstehåndserfaring med en av disse gitarene, og kan hjelpe meg å gjøre valget enkelt? Er ekte gibson bedre (minst 1000 kr bedre)?

Budsjettet ligger på maks 5000, men ser gjerne at jeg får tak i en av disse billigere brukt.

PC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle SG Faded for en ubrukelig gitar er veldig feil. Eg har prøvd diverse SGer, både standard og faded, og eg endte opp med å kjøpe en faded. Eg holdt nesten på å kjøpe en standard bare pga. utseendet, men når eg prøvde faded var eg solgt. Eg likte faded-halsen mye bedre enn den standard nitro-lakkerte halsen, og de hørtes like bra ut. Det viktigste er i alle fall å prøve gitaren før du kjøper, for alle gitarer kan ha et dårlig oppsett.

En Gibson SG Faded er en SG i Gibson kvalitet, men uten fancy lakk, krom og inlays i halsen. De har så og si identiske pickups, med unntak av en litt hottere bridge pickup i standarden. Å kalle de for ubrukelige er bare ignorant, spesielt når en kaller seg TheGibsonMan.

Eg valgte en faded over en standard, og nei, pengene spilte ingen rolle for meg. Har smekka på et par kromma pickup-covers, og nå ser den flott ut. Når en kan få denne gitaren til 4000kr brukt, så er det ikkje vits i å tenke på Epiphone en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å kaste vekk pengene dine på en spillbar Epiphone enn å sløse de på en ubrukelig gitar der du bare betaler for Gibsonlogoen. Mitt råd er å se i litt andre retninger, eller å ploge markedet for et kupp på en brukt Gibson. Ikke tenk ny Gibson på ditt budsjett.

For du har vel en fjerneste anelse om hva du prater om?

Verdt mere enn en 1000lapp i forskjell på disse to gitarene gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, du får den epiphonen til litt over tre lapper, både på Marios og på musikkbørsen, da snakker vi 2000 i forskjell.

For det andre; jeg har eid Epiphone SG G400, og faren min har Gibson SG faded som jeg har spilt mye på, så føler kan si litt om dette.

Jeg synes Epien virker veldig solid og godt bygd, og den er veldig fin å spille på. Jeg får ikke helt fot for de pu-ene som sitter på, litt for mye mids for min smak, men det er vel også det eneste jeg kan tenke på som er negativt med den gitaren. Jeg satte på GIbson-pu-er, og voila, en helt super gitar.

Gibsonen som faren min har, har jeg aldri helt forstått meg på. Treverket virker ok, men det er liksom noe billig over den,kvalitetsmessig. Vanskelig å sette fingeren på akkurat hva. Pickupene er ok, og bedre enn på Epi'en, men ikke fått helt fot for den. Jeg synes f eks at Melody Makeren jeg har virker mye bedre enn fadeden, selv om den også er en veldig billig Gibsonmodell

Jeg understreker at jeg snakker om akkurat de to gitarene jeg har prøvd, og ikke modellene generellt, for det har jeg(og sikkert ikke så mange andre heller) grunnlag til å uttale meg om. Jeg hadde dratt til en musikkbutikk og prøvd begge, for så å se hvilken som passer best. Evt kan du kjøpe et par med andre pickuper og sette på Epi'en, da får du en super gitar.

Og så får vi prøve å holde dette sivilisert da dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at den Gibson modellen kjennes ut som en SG og Epi'en som noe annet hvis du spør meg.. Det er sikkert mye dårlig båndarbeide på Faded utgavene, men de Epi'ene jeg har prøvd har i alle fall ikke vært bedre, tvert om.. Dessuten er for tunge, virker litt "klumpete" og litt døde i treverket.

OBS - Jeg eier ingen av gitarene og kun prøvd de kort i butikk, ta det for det, det er.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener har rett. De Epi SG'ene som eg har prøvd hittil har det vært veldig død lyd i. Rett og slett bare slappe i forhold til Gibson. Er godt mulig det er mye dårlig båndarbeide på Faded serien, men eg har i alle fall ikkje opplevd det på noen av de eg har spilt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge disse gitarene, og fikk aldri sansen for faded`en.

Som det ble nevnt over her, så får man litt billig-feeling av gitaren, og jeg synes ikke halsen var noe ålreit å spille på, ble for grovt rett og slett. Hadde ikke sansen for en så ubehandla hals. Lyden er forøvrig helt cool, men ikke i nærheten av voovoo sg`en jeg har nå.

Epiphonen likte jeg bedre. Mer forseggjort, men litt slappe pickups. Og den ser bedre ut synes jeg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge disse gitarene, og fikk aldri sansen for faded`en.

Som det ble nevnt over her, så får man litt billig-feeling av gitaren, og jeg synes ikke halsen var noe ålreit å spille på, ble for grovt rett og slett. Hadde ikke sansen for en så ubehandla hals. Lyden er forøvrig helt cool, men ikke i nærheten av voovoo sg`en jeg har nå.

Epiphonen likte jeg bedre. Mer forseggjort, men litt slappe pickups. Og den ser bedre ut synes jeg da. :)

har hatt en epi sg-400, og vil absolutt si att det er en god gitar for pengene, men samtlige gibsongitarer jeg har prøvd har hatt en bedre "feeling"..

Mitt tips; prøv begge uten forsterker, og se hvem du liker og leke med og har best "klang" i treverket og best feel..

Pickuper kan du bare bytte alikevel.. Men epi pickupene er litt "flate"..

du betaler for mer enn logo´en.. Hvis du blir vandt til gibsonen så kjennes epien billig ut i forhold, selv om det er en god gitar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.