Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å kjøpe nytt midi-keyboard!


Grønn

Anbefalte innlegg

Trenger ikke noe fancy greier. Skal utelukkende brukes på PC, til å styre softsynther og lignende i Pro Tools. Musikken blir antagelig ikke villere enn at 29 tangenter vil holde. Mengden med ledig område ved siden av tastaturet tilsier vel i grunn det samme.

Har kikket litt på dette: http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom25-main.html

Et par kjappe;

*Hva gjør "8 endeløse vripoter, 6 assignbare transportknapper?

*Hva gjør nøyaktig såkalte expresionpedaler?

*20 stk presetplasser som lagres i minnet?

*...og hva er egentlig forskjellen på "MIDI Keyboard Controllers" og "Audio Interface Keyboards"?

Nåe, hva synes folket? Det beste alternativet eller?

PS: Som små bonuser kan det sies at jeg liker semiveide tangenter, fargen matcher resten av utstyret, og som merkevarenazi matcher det også resten av utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt - generelt er også M-Audio brettene utstyrt med utrolig simple tangenter.

Generelt liker musikere som ikke spiller keyboard/piano såkalte synth tangenter bedre enn piano tangenter.

Dette fordi de oppleves som raskere og lettere å spille på pga korte vandring og lettere tangent.

Et par kjappe;

*Hva gjør "8 endeløse vripoter, 6 assignbare transportknapper?

*Hva gjør nøyaktig såkalte expresionpedaler?

*20 stk presetplasser som lagres i minnet?

Kort sagt gjør ingen av disse sakene noe som helst inntil DU har programert dem til å gjøre noe. Du kan f.eks. velge at knapp nummer 8 skal styre hvor mye klang du ønsker på en effekt eller volum på en kanal etc. Presetene bruker du til å lagre hvilken funksjon knappene skal ha. F.eks preset 1 styrer sequencer, program 2 styrer gitar effekt. etc etc. Om jeg skal gjøre et anslag bruker sikkert mindre 10% av eierne av denne type multiboks gidde sette seg inn bruken og velger seg et ferdig programert preset til sin sequencer :)

Jeg har et utvalg slike brett. Fra 25 til 88 tangenter. 25 er slik jeg ser det best egnet til en helt spesifikk oppgave - altså en type instrument, effekt eller applikasjon. Om du har fysisk plass vil jeg heller anbefale et brett med 49 tangenter, - eller større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett burde jeg vel hatt et med 49, men det er rett og slett ikke plass her. Løsningen blir vel og kjøpe et med 25 og ha stående rett ved tastaturet, for så å kjøpe et med 88 tangenter og ha stående et annet sted i rommet når tid og penger strekker til. Sånn sett har jeg ett til å kjapt legge inn smådetaljer av alle mulige slag, og et til og gjøre lange, storslagne og/eller grunnleggende opptak;)

Og med "simple tangenter" mener du dårlig kvalitet? Kjipe og spille på eller at de går i stykker fort? Trodde da M-Audio var et annerkjent merke...

PS: Har du forslag til hvilke softsynther jeg bør kjøpe? Starter vel ut med Korg Legacy Collection, men trenger vel noe mer. Er vel primært på jakt etter noe psykedelisk eller spacet om du skjønner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med "simple tangenter" mener du dårlig kvalitet? Kjipe og spille på eller at de går i stykker fort? Trodde da M-Audio var et annerkjent merke...

Mange som tror det ja :blink: M-Audio er et storkonsern som har kjøpt opp massevis av mindre produsenter og renamet produktenen deres og i de fleste tilfellene ganget prisen med en hvilkårlig dato. De har vel noe semipro utstyr i sortemanget, men disse midi kontrollerne deres hører ikke under der. Men når det er sagt er det stort sett samma plasten det meste av disse billigkontrollerne er laget av. :) Mitt 25 keys er merket E-Mu og fungerer greit som 'tastatur' - noe den M-Audio kontrolleren helt sikkert gjør også.

Korg Legacy Collection inneholder noen klasikere ja. Ikke sikkert det blir den mest brukte etter noe tid da den er 'bundet' til orginalsynthene uten potensialet moderne software kan løpe løpsk blant - uten hemninger :)

Denne guiden til hjelp av sw sampler får sagt en del nyttig

http://www.tweakheadz.com/software_samplers.htm

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.