Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overflatebehandling / Finish


Anbefalte innlegg

Hvordan lage swirl - Video(er)

th_swirling-1.jpg

Prinsippet er en dunk med vann. Noe såpe i vannet for å ta bort overflatespenning.

Tøm inn 'olje'maling i ulke farger. La de enkelte farge synke før ny farge tømmes inn.

Dypp gitar 'eller annet' rolig ned i 'suppa'

Ta bort maling fra vannoverflaten før gitar/'annet' taes opp fra dunken. Ellers vil resultatet bli veldig anderledes.

/...bilder og video er lånt fra http://s8.photobucket.com/albums/a43/tonygayter/

DSC00192.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

jeg tenkte jeg skulle prøve å gjøre dette på en gammal strat kopi...

men når jeg prøver dette i liten skala så får jeg ikke oljemalingen til å flyte fint utover på vannet :S

har prøvd med litt forskjellige såper i vannet men med liten eller ingen suksess...

Noen som vet hva man må ha i vannet for at dette skal virke å eventuelt hvor man får kjøpt slik?

Edit:

Etter å ha lest litt runt har eg funnet ut at man skal putte et stoff som het borax i vannet først,

Noen som vet hvor man kan få tak i noe slikt? :S

Endret av ThatGuy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her så veldig kult og enkelt ut, men regner med at det ikke er så enkelt. Jeg så det at gitaren hans/hennes før personen dyppet den ned i vannet, var en lys grønnfarge, er det noe du malte på eller var det der fra før? Om det var malt på, hvilken maling?

Jeg leste det at du lånte videoen og filmen, så har du gjort dette før, visst ikke er det nok feil person jeg spør da.., men lag en tutorial, litt enklere for oss enn å se en film der en person tar opp i warhammer maling lignende. Visst det ikke er warhammer maling ( aka tinnmaling ) så må du nesten fortelle oss det. Beklager, men jeg er bare interessert i dette . ^_^

Warhammer tror jeg ikke er oljemaling.

Går dette an om jeg har en helt blå gitar, og farge den om til en helt annen farge evt. rød med evt. svarte - rosa striper eller må det være en farge med samme farge som gitaren?

Jeg har ingen peiling desverre.

EDIT: Et viktig spørsmål!

Hvordan får du vekk maling på gripe brettet? Er det ikke tryggere å ta av gripe brettet om det er boltet på? Hva om det er limt fast da!? ^_^ Et spørsmål som noen av oss lurer på, som sagt, jeg har ingen peiling.

Endret av Boks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Etter å ha lest litt runt har eg funnet ut at man skal putte et stoff som het borax i vannet først,

Noen som vet hvor man kan få tak i noe slikt? :S

Vil tro apoteket kan hjelpe.

Men da jeg leste opp om Borax når jeg startet tråden fant jeg at det også er et

såpemiddel kalt Borax som amrikanerene snakket om på linje med slik vi tenker på Zalo.

"Borax is best known as a laundry booster; it helps soften hard water"

Der finnes noe veske eller pulver man kan ha i oppvaskmaskinen for å gjøre hardt vann mykere.

Om man søker opp å lage såpebobler finner man at man helst skal bruke

mykt vann. Altså regnvann man selv samler direkte fra oven.

Er det ikke herlig. Her skal vi mekke litt gitar og så blir vi utlærte kjemikere før vi vet ordet av det :)

/...og ja, jeg vil anbefale at man demonterer hele gitaren føre man dypper den i lake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Vil tro apoteket kan hjelpe.

Men da jeg leste opp om Borax når jeg startet tråden fant jeg at det også er et

såpemiddel kalt Borax som amrikanerene snakket om på linje med slik vi tenker på Zalo.

"Borax is best known as a laundry booster; it helps soften hard water"

Der finnes noe veske eller pulver man kan ha i oppvaskmaskinen for å gjøre hardt vann mykere.

Har jeg forstått deg riktig når jeg sier at man kan bruke Zalo til dette, eller finnes det noe som er "bedre" å bruke?

Edit: Jeg prøvde å søke på borax i norge og kom over denne siden: http://hobbyimport.no

hvis du går inn på nettkatalogen deres og søker etter borax så kommer det opp noe som kan minne om det vi skal bruke det til. :P

Endret av killerz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er borax et middel for å gjøre hardt vann mykere.

På vestlandet er vi ikke plaget med spesielt hardt vann så jeg kan ikke se at behovet for å lete opp borax for min del.

Er man i tvil kan man jo samle regnvann selv i bøtten man skal benytte.

Noe som heller ikke et problem på vestlandet :D

Zalo skal så vidt jeg kjenner til ha de nødvendige egenskapene for å fjerne overflatespenning i vann.

Men blandingsforholdet vet jeg ikke. Sikker ikke spesielt mye - kanskje en dråpe er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.