Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

God clean effektpedal


Anbefalte innlegg

Har nå en Zoom GFX-3 multieffektboks, angrer litt på at jeg kjøpte denne i stedet for enkelt-effekter, men uansett. Er nå på jakt etter en god effektpedal som gir god/bra clean lyd. Er det chorus pedaler jeg må se etter da? (Beklager men har ikke så mye peiling på effekter) Pedalen må ikke være så altfor dyr (ikke over 800-900 helst)

Har ellers en Epiphone Les paul standard gitar og en Marshall MG15DFX (ja vet den er elendig, og skal snart byttes ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke hørt om en pedal som gir direkte god clean-lyd. Det må i så tilfelle være en kompressor eller booster. Ellers "farger" de fleste pedaler lyden mer eller mindre. Chorus vil jeg tro du har i Zoom'en. Sats heller på en god gitar,amp og enkelteffekter. Har hatt Zoom selv en gang i tiden...bare sus jo.

Endret av leifroger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den rene cleanlyden du er misfornøyd med så er det forsterkeren du må skifte for å få noe annet. Fender pleier å ha en god cleanlyd i sine forsterkere. Men det nytter ikke bare å skifte forsterker, du må og jobbe med å tweake eq på forsterkeren. Lytt godt etter når du spiller og se hva du føler du mangler i lydbildet. Når du har funnet frem til en setting som passer ditt øre så ta å skriv dem ned på en stripe GAFFA eller annen tape som du fester på toppen av forsterkeren. Det er ganske nyttig hvis du flytter forsterkeren fra hjemme og til bandøving/konserter. Ellers så kan du se på en ekstern EQ-pedal, chorus og delay for å puste noe ekstra liv inn i cleanlyden din. Det er mange gode choruspedaler ute på markedet, men et råd jeg kan gi deg er at de koster nok over den summen du nevnte på 8-900. Skjekk ut Danelectro sin Cool Cat og Ibanes CF-7 eller CS-9. Boss sine Choruspedaler har en stygg tendens til å låte digitalt og kaldt. Samme gjelder delaypedalene og. En god delaypedal med mye varme er Carl Martin Red Repeat og den finner du på listepris til 895.-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleankanalen i FM212 synes hvertfall jeg er helt herlig, hvertfall om man tweaker EQ litt og putter på litt Reverb (er strålende fornøyd med den Spring Reverben som er i forsterkern).

Så om du spiller mest clean kan jeg i aller høyeste grad anbefale FM212'n. Som Toffa sier kan det også gjøre seg med en chorus/delay-pedal for litt ekstra piff.

Min erfaring er at vrengen i forsterkern suger bigtime, men den går fint sammen med det jeg har prøvd av vrengpedaler på den, så med en vrengpedal inn i cleankanalen har du en god og allesidig amp for en billig penge, men en spesielt fin clean =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Lurer på en ting. Når jeg får kjøpt meg ny forsterker (Fender FM212R, spiller mest clean så den tror jeg vil passe bra for meg). Hvis jeg da kjøper en equalizer (f. eks Boss GE-7), vil jeg da få flere muligheter når det gjelder clean lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få muligheten til å tweake lydene mer, dvs variere fler ulike frekvenser (sett at du kjøper EQ med fler enn 3 bånd), og sånn sett har du fler muligheter, selv om jeg personlig kanskje ville gått for noe chorus/delay i stedet for EQ da dette kan gi enda flere muligheter. Har selv aldri følt noe savn i å bare ha 3-bånds EQ. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Lurer på en ting. Når jeg får kjøpt meg ny forsterker (Fender FM212R, spiller mest clean så den tror jeg vil passe bra for meg). Hvis jeg da kjøper en equalizer (f. eks Boss GE-7), vil jeg da få flere muligheter når det gjelder clean lyder?

Fender amper har i utgangspunktet veldig god cleanlyd. Jeg råder deg til å lære deg ampen å kjenne best mulig før du kopler inn noen som helst effektpedaler. Du får selvfølgelig flere muligheter med en ekstra eq-pedal, men mulighetene for å "skru seg bort" øker samtidig også betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke FM212 den forsterkeren det tar lengst tid å lære seg å kjenne. Totalt blottet for digitale effekter, og med 3 bånds EQ, reverb og en overdrivekanal som ikke hadde trengt å være der engang har du ikke så veldig mye å skru deg frem og tilbake med. Cleanen er fantastisk dog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.