Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey XXX eller ENGL Screamer?


bove

Anbefalte innlegg

Spilte for en stund siden en gig med et Peavey Triple XXX Stack, og jeg må virkelig si det er den råeste lead-sounden jeg noen gang har opplevd.

Når Jeg nå ser meg om etter en combo til i overkant av ti lapper, virker Triple XXX 212, evt 112 som et naturlig alternaltiv.

Det jeg derimot er litt usikker på er om jeg heller bør gå for ENGL. Screamer 50 med footswitch lander jo på ca samme pris, og jeg ser stadig folk skryter over hvor fleksible ENGL-ampene er.

Spiller for det meste vrengt lead over hele toneregisteret, men trenger også at ampen fungerer på clean. Lyden bør heller ikke være alt for farget. God sustain både på clean og vreng er et klart pluss.

Ønsker at vrengen skal låte tøft, men ikke alt for hissig.

Hva tror folket? Noe over 15k kan jeg absolutt ikke gå, og stack er heller ikke aktuelt.

EDIT: Ser nå ut til at stack likevel er aktuelt.

Endret av bove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den gode gamle peavey triumph, som er helt lik XXX, 1*12 combo, den låter jævli bra! Fordelen med de nye XXXene er jo at du har en eq for hver kanal, noe jeg savner. Min kjører alt fra kosecrunch til dimebag-distorsion. Særlig perfekt til Joe Satriani og Tony MacAlpine sounden, med litt effekter kan du få en godkjennt shreddelyd av denne kassa. Jeg elsker den, kjører den alltid med masse precense og mye gain. Liker cruch-kanalen veldig godt, særlig hvis du sper på med gain. Den innebyggede reverben er helt godkjennt, men da jeg kjører en rackdelay i efx-loopen brukes den ikek så mye.

ENGL screameren har jeg bare såvidt prøvd i butikk etpar ganger, men den låt bra den å! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har tenkt å ta med meg gitaren på shopping i helga. Har planer om å besøke Immerslund og Riff i Oslo, samt Musikkland i Lillestrøm. Noen andre steder som kan ha litt skikkelige forsterkere stående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å ta med meg gitaren på shopping i helga. Har planer om å besøke Immerslund og Riff i Oslo, samt Musikkland i Lillestrøm. Noen andre steder som kan ha litt skikkelige forsterkere stående?

myrbraathens, ved oslo city. da har du vel dekt det meste. evt avtale prøving med www.godlyd.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

myrbraathens, ved oslo city. da har du vel dekt det meste. evt avtale prøving med www.godlyd.no

Myhrbraaten ja. Såklart. Golyd blir litt "for" skikkelig for min del.

Skal ringe rundt til butikkene i morra for å høre hva som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testa ut ENGL Thunder 50 (Myhrbraaten og Immerslund Skippergata) og Triple XXX topp mot 212-kabinett (Riff) samt diverse andre amper i går.

Må si jeg er frista til å gå for ENGL Screamer, men har altså ikke fått prøvd den. Likte veldig godt lyden i Thunderen, og regner med at Screameren ligger i ca samme gata. Forsterkermannen på Myhrbraaten prøvde å overtale meg om at Thunder gav mye finere lyd, men (no offence til han) jeg har ikke tenkt å basere kjøpet på andres subjektive oppfattninger.

Peavey Triple XXX var også kule greier, vreng-kanalene er jo rett og slett bare sjuke. Enorm sustain og skikkelig, skikkelig sint lyd om man ønsker det, men også med mulighet for noe mer sofistikert. Clean-kanalen var forsåvidt også brukandes, men endel kaldere/hardere enn ENGL-ampene.

Da jeg egentlig likte både TripleX-en og Thunderen ca like godt, blir det nok ENGL, ettersom prisen vil bli ca 5k mindre.

PS: Stambutikken min har ikke mulighet til å ta inn ENGL, så jeg vurderer å importere fra tyskland. Noen tips til bra nettbutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på detta med ekstra kabinett om jeg kjøper Screamer 50. Regner med det er "Vintage"-modellen til ENGL som tilsvarer det som allerede sitter i Screameren.

Hva vil bli forskjellen på 50W 112 og 50W 212?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.