Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt synspunkter på koblingsoppsett


Toffa

Anbefalte innlegg

Jeg har et oppsett med disse effektene og har en idé i hodet mitt om hvordan jeg ville sette dem opp, men det skulle vært litt gøy å sett om det kanskje var noen andre som hadde noen andre interessante koblinger for samme oppsett. Husk og at oppsettet brukes ikke til metal, men blues rock så overdrive og 60-talls fuzz ala gammel Clapton og Led Zeppelin er dagsorden her. Noe skal foran forsterkeren og noe skal i effektsløyfa.

Comp: BOSS CS-3

Vreng: BOSS OD-20 Drive Zone

Forsterker

Modulasjon: Danelectro DC-1 Cool Cat Chorus

Level: Carl Martin Surf Trem

Ekko: Carl Martin Red Repeat

Reverb i forsterker

Min idé var slik:

Gitar > BOSS CS-3 > BOSS OD-20 > Danelectro DC-1 Cool Cat Chorus > Carl Martin Surf Trem > Forsterker > Effekt Send: > Carl Martin Red Repeat > Effekt Reurn

Har og en plan om å sette en EQ i sløyfa med tiden. Jeg trenger ikke en lang leksjon om hvilken rekkefølge effektene skal i da jeg kjenner denne fra før og bruker Keeley sin info på det området som tommelfinger-regel for hvordan jeg ordner dem.

Vel så får jeg se om noen av dere andre kan komme med et annet oppsett og vær grei å si kanskje litt om hvorfor dere ville heller brukt det oppsettet dere beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Spørs om du vil bruke amp-vrengen mest eller boss-vrengen.

Det jeg er mest fornøyd med er compressor etter vrengen. Det gjør slik at man får med seg dynamikken i vrengen. D.v.s at man kan høre om man spiller hardt eller svakt på gitaren. Og det vil jeg tro passer den musikken du spiller ;)

Noen sier at comp'en skal før alt. men jeg liker å ha med dynalikken til vrengen. Smak og behag ;)

Så vidt jeg har skjønt så skal alt av modulasjon etter vrengen og i dette tilfelle etter comp. Så da blir det chorus og tremulator i sløyfa... også delay sist i sløyfa før du retunerer til ampen ;)

Slik altså:

Gitar > OD-20 drive > forsterker-- send > CS-3 comp > DC-1 chorus > CM surf trem > CM Red repeat > return forsterker.

Men hvis du skal bruke surf trem'en til boost. Så kan det være kut å ha den forran ampen uten å bruke kompressoren ;)

Mvh

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. Spørs om du vil bruke amp-vrengen mest eller boss-vrengen.

Det jeg er mest fornøyd med er compressor etter vrengen. Det gjør slik at man får med seg dynamikken i vrengen. D.v.s at man kan høre om man spiller hardt eller svakt på gitaren. Og det vil jeg tro passer den musikken du spiller ;)

Noen sier at comp'en skal før alt. men jeg liker å ha med dynalikken til vrengen. Smak og behag ;)

Både BOSS brukes når det kommer til overdrive, boost og fuzz, mens ren vreng blir satt opp i fra forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

comp, ja. Synes compressor etter preamp høres jævelig ut (kommer jo an på hvor mye du kompresserer og om kompressoren farger lyden (slik de fleste pedaler gjør).

Delay, nei. Delay og ekko og andre klang-twangies skal helst i fx-loop, om det finnes. Har du en clean forsterker (som i at den ikke vrenger etc. gidder ikke forklare meg). Kan den jo stå foran, men etter dynamiske, vreng og alt annet tull imellom.

Videre kan en jo si: Pedaler foran, RACK i fx-loopen.

Sikkert noe vettig i der en plass. På tide å sove ut byturen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

comp, ja. Synes compressor etter preamp høres jævelig ut (kommer jo an på hvor mye du kompresserer og om kompressoren farger lyden (slik de fleste pedaler gjør).

Delay, nei. Delay og ekko og andre klang-twangies skal helst i fx-loop, om det finnes. Har du en clean forsterker (som i at den ikke vrenger etc. gidder ikke forklare meg). Kan den jo stå foran, men etter dynamiske, vreng og alt annet tull imellom.

Videre kan en jo si: Pedaler foran, RACK i fx-loopen.

Sikkert noe vettig i der en plass. På tide å sove ut byturen....

javel... har flust av kompiser som kjører pedaler i loopen... vet ikke om du har sett det.. men han skal bruke både vrengen i ampen og på pedalbrettet.... hvis man kan stille inn en comp.. så skal dette låte mener nå jeg... greit nokk.. tungvint med mange kabler på gulvet..... men men... skal man ha lyd så skal man ha lyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.