Web Analytics
Jump to content

Litt synspunkter på koblingsoppsett


Toffa
 Share

Recommended Posts

Jeg har et oppsett med disse effektene og har en idé i hodet mitt om hvordan jeg ville sette dem opp, men det skulle vært litt gøy å sett om det kanskje var noen andre som hadde noen andre interessante koblinger for samme oppsett. Husk og at oppsettet brukes ikke til metal, men blues rock så overdrive og 60-talls fuzz ala gammel Clapton og Led Zeppelin er dagsorden her. Noe skal foran forsterkeren og noe skal i effektsløyfa.

Comp: BOSS CS-3

Vreng: BOSS OD-20 Drive Zone

Forsterker

Modulasjon: Danelectro DC-1 Cool Cat Chorus

Level: Carl Martin Surf Trem

Ekko: Carl Martin Red Repeat

Reverb i forsterker

Min idé var slik:

Gitar > BOSS CS-3 > BOSS OD-20 > Danelectro DC-1 Cool Cat Chorus > Carl Martin Surf Trem > Forsterker > Effekt Send: > Carl Martin Red Repeat > Effekt Reurn

Har og en plan om å sette en EQ i sløyfa med tiden. Jeg trenger ikke en lang leksjon om hvilken rekkefølge effektene skal i da jeg kjenner denne fra før og bruker Keeley sin info på det området som tommelfinger-regel for hvordan jeg ordner dem.

Vel så får jeg se om noen av dere andre kan komme med et annet oppsett og vær grei å si kanskje litt om hvorfor dere ville heller brukt det oppsettet dere beskriver.

Link to comment
Share on other sites

hei. Spørs om du vil bruke amp-vrengen mest eller boss-vrengen.

Det jeg er mest fornøyd med er compressor etter vrengen. Det gjør slik at man får med seg dynamikken i vrengen. D.v.s at man kan høre om man spiller hardt eller svakt på gitaren. Og det vil jeg tro passer den musikken du spiller ;)

Noen sier at comp'en skal før alt. men jeg liker å ha med dynalikken til vrengen. Smak og behag ;)

Så vidt jeg har skjønt så skal alt av modulasjon etter vrengen og i dette tilfelle etter comp. Så da blir det chorus og tremulator i sløyfa... også delay sist i sløyfa før du retunerer til ampen ;)

Slik altså:

Gitar > OD-20 drive > forsterker-- send > CS-3 comp > DC-1 chorus > CM surf trem > CM Red repeat > return forsterker.

Men hvis du skal bruke surf trem'en til boost. Så kan det være kut å ha den forran ampen uten å bruke kompressoren ;)

Mvh

K

Link to comment
Share on other sites

hei. Spørs om du vil bruke amp-vrengen mest eller boss-vrengen.

Det jeg er mest fornøyd med er compressor etter vrengen. Det gjør slik at man får med seg dynamikken i vrengen. D.v.s at man kan høre om man spiller hardt eller svakt på gitaren. Og det vil jeg tro passer den musikken du spiller ;)

Noen sier at comp'en skal før alt. men jeg liker å ha med dynalikken til vrengen. Smak og behag ;)

Både BOSS brukes når det kommer til overdrive, boost og fuzz, mens ren vreng blir satt opp i fra forsterker.

Link to comment
Share on other sites

comp, ja. Synes compressor etter preamp høres jævelig ut (kommer jo an på hvor mye du kompresserer og om kompressoren farger lyden (slik de fleste pedaler gjør).

Delay, nei. Delay og ekko og andre klang-twangies skal helst i fx-loop, om det finnes. Har du en clean forsterker (som i at den ikke vrenger etc. gidder ikke forklare meg). Kan den jo stå foran, men etter dynamiske, vreng og alt annet tull imellom.

Videre kan en jo si: Pedaler foran, RACK i fx-loopen.

Sikkert noe vettig i der en plass. På tide å sove ut byturen....

Link to comment
Share on other sites

comp, ja. Synes compressor etter preamp høres jævelig ut (kommer jo an på hvor mye du kompresserer og om kompressoren farger lyden (slik de fleste pedaler gjør).

Delay, nei. Delay og ekko og andre klang-twangies skal helst i fx-loop, om det finnes. Har du en clean forsterker (som i at den ikke vrenger etc. gidder ikke forklare meg). Kan den jo stå foran, men etter dynamiske, vreng og alt annet tull imellom.

Videre kan en jo si: Pedaler foran, RACK i fx-loopen.

Sikkert noe vettig i der en plass. På tide å sove ut byturen....

javel... har flust av kompiser som kjører pedaler i loopen... vet ikke om du har sett det.. men han skal bruke både vrengen i ampen og på pedalbrettet.... hvis man kan stille inn en comp.. så skal dette låte mener nå jeg... greit nokk.. tungvint med mange kabler på gulvet..... men men... skal man ha lyd så skal man ha lyd....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.