Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor ofte bør man skifte strenger?


hildemor

Anbefalte innlegg

Gitaren min har litt for mye forstyrrende "klang" eller ekko eller hva jeg skal kalle det, noe som ikke høres særlig pent ut. Burde jeg kanskje skifte strenger? Har ikke byttet de ut siden jeg kjøpte gitaren for 7 år siden. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt den hver dag. Det har ofte gått lang tid mellom hver "spilleperiode".

Er det forresten en enkel sak å skifte de, eller er det kanskje en ide å få butikkmenneskene til å hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gitaren min har litt for mye forstyrrende "klang" eller ekko eller hva jeg skal kalle det, noe som ikke høres særlig pent ut. Burde jeg kanskje skifte strenger? Har ikke byttet de ut siden jeg kjøpte gitaren for 7 år siden. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt den hver dag. Det har ofte gått lang tid mellom hver "spilleperiode".

Er det forresten en enkel sak å skifte de, eller er det kanskje en ide å få butikkmenneskene til å hjelpe meg?

Svaret er JA! Har strengene vært på i 7 år er det på tide å foreta seg noe ;)

Er du usikker på hvordan det gjøres? Da får du noen på en musikkbutikk til å vise deg. Så kan du prøve selv neste gang. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tenkte meg det. Da er det vel greit å skifte de ut fort som bare det. Er ganske amatør i forhold til dere her inne, merker jeg, men da har jeg mestere å lære av da, vet du. det er ikke så dumt :)

Takk for svar i hvertfall! Vet du tilfeldigvis hvor mye det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke strenger ligger på rundt 50kr på nettet og 100-120kr i butikk. Selv skifter jeg kanskje en gang i måneden, men jeg spiller en del. Musikkforetniger tar kanskje en hundrings formå bytte for deg, men det er lett å gjøre selv. Det går kanskje en tjue minutt-halvtime første gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også merket at lyden er annerledes dersom man ikke skifter strengene når det trengs.

jeg mener at man bør skifte dem når de blir "mørke".

det er ofte de tynneste strengene som blir det.

lyden blir da veldig dårlig. og jeg har merket at pitchen forandrer seg hele tiden selvom jeg stemmer dem riktig.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden blir gjørmete og ikke så "metallisk", klar og lys. Når du mister den typen lyd, bør de byttes. Se på strengene (gå nærme) og se om du kan se dritt som ligger inni strengene.. hehe. Jeg bør bytte strenger på akk. min og, men gidder ikke siden den ikke blir brukt.. har stått på siden 1998.. da den var ny..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.