Gå til innhold
hildemor

Hvor ofte bør man skifte strenger?

Anbefalte innlegg

Gitaren min har litt for mye forstyrrende "klang" eller ekko eller hva jeg skal kalle det, noe som ikke høres særlig pent ut. Burde jeg kanskje skifte strenger? Har ikke byttet de ut siden jeg kjøpte gitaren for 7 år siden. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt den hver dag. Det har ofte gått lang tid mellom hver "spilleperiode".

Er det forresten en enkel sak å skifte de, eller er det kanskje en ide å få butikkmenneskene til å hjelpe meg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gitaren min har litt for mye forstyrrende "klang" eller ekko eller hva jeg skal kalle det, noe som ikke høres særlig pent ut. Burde jeg kanskje skifte strenger? Har ikke byttet de ut siden jeg kjøpte gitaren for 7 år siden. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt den hver dag. Det har ofte gått lang tid mellom hver "spilleperiode".

Er det forresten en enkel sak å skifte de, eller er det kanskje en ide å få butikkmenneskene til å hjelpe meg?

Svaret er JA! Har strengene vært på i 7 år er det på tide å foreta seg noe ;)

Er du usikker på hvordan det gjøres? Da får du noen på en musikkbutikk til å vise deg. Så kan du prøve selv neste gang. Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeg tenkte meg det. Da er det vel greit å skifte de ut fort som bare det. Er ganske amatør i forhold til dere her inne, merker jeg, men da har jeg mestere å lære av da, vet du. det er ikke så dumt :)

Takk for svar i hvertfall! Vet du tilfeldigvis hvor mye det koster?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En pakke strenger ligger på rundt 50kr på nettet og 100-120kr i butikk. Selv skifter jeg kanskje en gang i måneden, men jeg spiller en del. Musikkforetniger tar kanskje en hundrings formå bytte for deg, men det er lett å gjøre selv. Det går kanskje en tjue minutt-halvtime første gangen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 år? Imponerende... Spesielt siden du ikke har fylt 20 enda :P Er vel derfor skolen vår har så mange kassegitarer... har neppe penger til å skifte strenger på dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er 20, da. Men det er i hvert fall snakk om over 10 år.

Skal være litt størrelse på fisken vettu.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også merket at lyden er annerledes dersom man ikke skifter strengene når det trengs.

jeg mener at man bør skifte dem når de blir "mørke".

det er ofte de tynneste strengene som blir det.

lyden blir da veldig dårlig. og jeg har merket at pitchen forandrer seg hele tiden selvom jeg stemmer dem riktig.

;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden blir gjørmete og ikke så "metallisk", klar og lys. Når du mister den typen lyd, bør de byttes. Se på strengene (gå nærme) og se om du kan se dritt som ligger inni strengene.. hehe. Jeg bør bytte strenger på akk. min og, men gidder ikke siden den ikke blir brukt.. har stått på siden 1998.. da den var ny..hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoo.. Jeg bytter strenger på el-fjølene mine hver 3.-4. uke, avhengig av hvor flink jeg er til å vaske henda før jeg spiller.. hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en akustisk som strengene var fra 70tallet på. Den var jo uspillt siden den gang også. Men brukte den med de strengene i 3-4 år. Syns d var ganske sykt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før så byttet jeg en til TO ganger i uke, nå har der roet seg og den blir en gang per andre uke!

Jeg skifter når de begynner å bli slappe og daue, er nesten ingen lyd i dem da!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste om en bluesgitarist i USA som skifta strenger hver dag :) Han hadde vel gitarteknikere etc men likevel, litt overkill synes nå jeg da!

Jeg bytter kanskje hver 1-2. måned, synes strengene fort blir døde da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.