Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Snekre meg et kompakt kabinett


Anbefalte innlegg

Høy og hopp, sitter her og vurderer ekstremt sterkt å snekre meg en 1x12"-kasse for å ha hjemme på rommet og for å kunne frakte fram og tilbake til kompiser og dama osv. Poenget er også at jeg vil ha litt bånntrøkk i kassa, og jeg spiller stortsett beinbrekkende metall med mye chugg-chugg. Vil overhodet ikke ha noe grøt.

Vurderer da å snekre en kasse som måler 55x35x22cm (HxBxD) innvendig, og putte en Eminence Swamp Thang inni. Grunnen til at jeg vil ha swamp thang-elementet er at jeg vil ha ørlittegrann avstumping i toppen og litt formørkning av mellomtone, høy effektivitet og powerhandling og selvfølgelig det helt vanvittige bånntrøkket.

Tror dere det vil funke bra, eller bør jeg redusere / gjøre om målene på kassa litt? Blir det kanskje litt utight? Stemmer ikke lavere enn C, liker selv å spille stemt i C# eller D.

Hva bør jeg snekre kassa i? Tenkte kanskje å bruke finér pga. at det er såpass enkelt å jobbe med. Kan og bruke MDF, kanskje det blir litt billigere. Lime med casco trelim, borre inn noen skruer (enkel type sammenbinding), sette på noen beslag i hjørnene innvendig og fylle kassa med rockwool. Sette på gummiføtter i bunn, og kanskje noen håndtak på sida. Switchcraft eller neutrik jack på baksida, kanskje en av de låsbare neutrik jackene.

Ting jeg lurer på: Mye rockwool skal i kassa? Åssen får jeg tetta kassa med hensyn til boring av hull til håndtak, jack osv? Andre ting jeg har gjort gæærnt?

PS: Jeg har tilgang på all verdens verktøy, men ikke noen båndsag.. Anbefaling til verkøy som kan brukes? Jeg tror faktisk jeg har hullsag på inntil 15 cm radius og.. lønner det seg å bruke hølsaga da istedenfor stikksag? Deformed, Hucker?

Beklager umålrettet skravling.. dere skjønner sikkert hva jeg vil fram til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å bygge et kabinett snart. 2*12 med Eminence Texas Heat. Fikk en del gode svar fra blant annet Deformed og Hucker i denne tråden:

http://forum2.gitarnorge.no/index.php?showtopic=11176

Ellers har jeg også funnet et program for å finne alle mulige egenskaper til høyttalere, som f.eks frekvensrespons osv, som jeg kan sende deg hvis du vil. Bare send en PM.

Jeg kommer til å bygge i MDF, som funker bra til høyttalere. Deformed bygger i finér, som muligens blir litt dyrere, men kanskje er lettere å jobbe med. Syns egentlig MDF er optimalt jeg, men jeg forborret alle hull når jeg bygde hi-fi-høyttalerne mine. Hadde tenkt til å bare lime, men hadde ikke mange, og store nok tvinger, så jeg skrudde liksågodt i tillegg. MDF blir også tyngre, så hvis det skal fraktes mye, er det kanskje bedre med furufinér.

For å tette kassa kan du vel bruke akryl eller silikon eller no. Tror jeg brukte noe akrylmasse vi hadde liggende.

Hva tenker du egentlig å bruke hullsag til? Skal du lage bassrefleks? I såfall vil jeg anbefale hullsag fremfor stikksag. Vanskelig å få ting pent med stikksag. For å kappe til alle overflatene er det nok best med en bordsag. Jeg brukte vanlig sirkelsag på høyttalerne, og den glapp liksom litt på enden av platene, så det ble litt ekstra pussing.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller elementer fra usa og sender med båt. Tar noe så INNIHELVETES lang tid, men blir litt billigere ;) MDF funker bra det, tåler mye og resonnerer lite, som gir mer effektive høyttalere (tvilsomt du merker det, though, men etter boka...) Hvis du føyer sammen ved å lime og skru får du en rimelig skjør høyttaler - en kraftig dunk på feil sted så ryker den. Det funker greit å bare lime, faktisk, hvis du har kappet platene 100% smooth og bruker glatte støttebjelker på innsiden.

For å skjære ut hullet til elementet så funker stikksag, men er langt fra optimalt. Det er svært vanskelig å få hullet helt rundt, og ender ofte opp med å ta litt for mye av kanten. Hvis du har tilgang til alskens verktøy, så finner du frem ei håndfres, plugger i en sirkelføringspinne, stiller inn radiusen og skjærer vha. 6mm rett fresestål. Da blir hullet perfekt! Jeg freser også kantene med en avrunderbit for å få penere finish, men det gjør du som du vil.

Skal du bruke mdf, så er islagsmuttere og maskinskruer veien å gå. eminence sine elementer tar 8 skruer, så da funker M4 gullfint. Borr opp 5mm hull, slå i mutteren på baksiden og du er klar. Skal du da skifte element, så er det mye lettere enn hvis du bruker treskruer, som etter hvert vil ødelegge baffelen.

Rent konstruksjonsmessig vil jeg anbefale bassrefleks. Swamp thang liker seg i både åpne og lukkede kabinett. En tommelfingerregel er at bassrefleksportene skal ha totalt samme diameter som hullet du skjærer ut til elementet. I dette tilfellet vil det si 11". Få tak i hullsager eller sirkelskjærer, beregn litt og borr i vei. Rørene er faktisk ikke så kritiske som noen skal ha det til, men det ser jo tøft ut ;) Hør med en blikkenslager ang. grill. Trenger du hjørnebeskyttere, håndtak e.l. kan jeg hjelpe deg med det. De du finner på clas ohlson funker ikke sååå bra til slike kasser, selv om det er god kvalitet på dem.

Husk å grunne først hvis du skal male kassa! Hvis ikke fester ikke malingen seg skikkelig, tro meg ;) Skal du trekke kassa i skinn/stoff er det et kapittel for seg selv, krever en del tålmodighet og planlegging, men går greit.

Hiv en pm hvis du lurer på noe mer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et bilde av en av høyttalerne jeg bygde i MDF:

http://folk.ntnu.no/espenta/bilder/hoyttaler/hoyttaler.jpg

Jeg har slengt meg på en bestilling som Deformed tar seg av her. Vi bestiller fra music123 i USA, og fraktes med magnum. Har valgt båtfrakt, så da blir det ganske billig ved store kjøp. Blir rundt 700,- pr element inkl. frakt og moms.

[Edit]: Deformed var visst raskere enn meg

Endret av Painkiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg gjerne på ;D Hehe jeg har nok ikke tilgang på noen håndfres, men har 30mm hullsag, sånn man kan justere (roterende knivblad).. bør ikke det gå greit? Kan låne bordsag. Er det bedre å bare lime? =/ Tenkte å forsterke med 50mm vinkeljern inne i kassa.. huh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt det med hullskjæreren... 30mm radius holder jo til bassreflekshull, men ikke særlig mer :P Kanskje greit til å lage et hull for å klemme jackpluggen gjennom på baksiden, men det virker som du har tenkt å bruke den til å skjære ut hull til elementet :/

Det finnes sirkelføringssaker til stikksag også, som funker helt kurant, men blir langt fra like elegant som med fres. For meg er fresen uunnværlig, bruker den til å avrunde kantene rundt kabinettet, til å frese ut hull til håndtak og elementer og til å senke terminalen 2-3mm inn i bakplata, slik at du ikke ødelegger den ved å legge kabinettet på ryggen. Fantastisk verktøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta i morra ;D Jeg må bare bort til Pappa å handle verktøy, i dag har jeg handla borr og stikksagblad og lim og alt mulig greier. MDF-plata var på 1220x2440 CM, så jeg kan nok snekre 2 2x12-kasser.. Og den kosta ingenting, med sponplateskruer og tilkjøring ;) Det er rabatt det! Jeg begynner å snekre i morra, så får vi se hvordan det går ;) Har du fått bestillinga mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.