Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har dere lagd noe musikk?


Spathi

Anbefalte innlegg

Duckster, meget bra! Venta så jæv*** på en chill gitarsolo når jeg hørte The Door, og så kom den. Nice~

Hehe takk! :) Det kan jo sies at den soloen ble laget ved å synge den, ikke ved impro. Har funnet ut at de beste soloene jeg lager kommer fram ved å lage en melodilinje, på samme måte som når jeg lager f.eks. refrenglinja. Den soloen var noe av det første jeg visste hvordan skulle bli da jeg lagde sangen. Strykerdelen i mellomspillet og sånn er derimot 100 % impro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Et opptak vi gjorde etter at vi hadde spilt oppvarmingsjobb for Valentourettes. Øvde inn ei (litt ukjent) Jokke-låt, men i en ganske så annerledes drakt enn orginalen. Morsomt å spille når 200 publikumere går bananas!

Låta er spilt live i studio, men vokal er lagt på i ettertid. Innspilt, mikset og mastret i Cubase. Et UAD-kort er benyttet til plugins, samt en Lexicon 200 til klang. Er selv fornøyd med lyden.

Låta finnes her: http://snotpope.com/downloads/bulldog/bulldog_skabb.mp3

Noen som kjenner igjen hvilken låt det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk! :) Det kan jo sies at den soloen ble laget ved å synge den, ikke ved impro. Har funnet ut at de beste soloene jeg lager kommer fram ved å lage en melodilinje, på samme måte som når jeg lager f.eks. refrenglinja. Den soloen var noe av det første jeg visste hvordan skulle bli da jeg lagde sangen. Strykerdelen i mellomspillet og sånn er derimot 100 % impro.

Hehe. En undervurdert måte å lage musikk på. Å synge inn riff og gitarsoloer er ofte veldig kult. Det er da man får de kule melodiene. Straks man tar i en gitar så vil fingerene spille et innøvd mønster, noe som gjør at man allerede er litt låst i forhold til kreativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja det er akkurat det jeg merker også. Improvisasjon er sjeldent ekte improvisasjon, man bruker bare figurer og løp man allerede vet er kule. Så jeg har derfor mye bedre erfaring med å lage soloene på samme måte som jeg lager sangmelodien.. Skal snart spille inn noen nye greier, deriblant en med en gitarsolo som sannsynligvis blir lagd på denne måten ;) Stay tuned.. :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.