Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

boss sd1 mod


Anbefalte innlegg

www.monteallums.com har en som jeg nettop har installert (SD-808-mod). Den er fet nok den :)

Hvis du vil gjøre litt mer selv går det an å kjøpe "How to modify your effect pedals" fra www.indyguitarist.com (pdf-fil), der står det hvordan du skal modde omtrent alle BOSS-pedaler og en haug med andre pedaler. Koster 25$, og deler bestiller du greit fra banzaieffects.com e.l. Her står f.eks Keeleys "seeing eye mod".

Keeley og Analogman er selvfølgelig også muligheter, men blir fort ganske dyrt i forhold til f.eks Monte Allums, som kun koster 22-25 dollar inkl frakt.

Har til nå Monte Allums-modda en BOSS CS-3, DS-1 og SD-1, og en Metal Zone står for tur, sannsynligvis sustainiac-modden. Klar forbedring på alle pedalene, og kjempegøy å lodde litt... :)

Endret av Tstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.monteallums.com har en som jeg nettop har installert (SD-808-mod). Den er fet nok den :)

Hvis du vil gjøre litt mer selv går det an å kjøpe "How to modify your effect pedals" fra www.indyguitarist.com (pdf-fil), der står det hvordan du skal modde omtrent alle BOSS-pedaler og en haug med andre pedaler. Koster 25$, og deler bestiller du greit fra banzaieffects.com e.l. Her står f.eks Keeleys "seeing eye mod".

Keeley og Analogman er selvfølgelig også muligheter, men blir fort ganske dyrt i forhold til f.eks Monte Allums, som kun koster 22-25 dollar inkl frakt.

Har til nå Monte Allums-modda en BOSS CS-3, DS-1 og SD-1, og en Metal Zone står for tur, sannsynligvis sustainiac-modden. Klar forbedring på alle pedalene, og kjempegøy å lodde litt... :)

har deler på skolen!åssen låter modden a?i forhold til sd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss sd-1 er i utgangspunktet samme pedal som en Tubescreamer. Det er gjort noen små endringer i forhold til tubescreameren, så den låter litt annerledes.

Poenget er at stort sett hvilken som helst mod til en tubescraemer kan utføres på en sd-1.

Før man moder en pedal er det imidlertid lurt å spørre seg selv hvorfor man gjør det, og hva slags lyd man er ute etter. Det er åpenbart ufattelig trendy å ha en moddet pedal på brettet sitt og aller helst skal den ha et stempel på seg som viser at den har blitt moddet av en av de riktige gutta, samt fått satt inn en stor LED i en knæsj farge istedenfor den triste røde som sitter der fra før.

Noen ganger (ofte?) vil det være smartere å kjøpe en pedal som i utgangspunktet låter slik du vil at den skal istedenfor å betale hundrevis av kroner for at en overhypet pedalmodder (ikke et vondt ord om Keeley) med fint stempel skal bytte et par kondensatorer og en motstand, for ikke å glemme LED'en!

Når jeg nå har gitt inntrykk av å være fryktelig negativ til modding, kan djeg fortelle at: DET ER JEG ALLDELES IKKE! :D

Tvert imot mener jeg at man ved å modde en pedal kan gjøre gråstein til gull, men også risikere å gjøre gråstein til.... tja... hva er det som er kjipere enn gråstein egentlig?

Når du nå har sagt at du vil gjøre det selv (Veldig bra! :) ), kan jeg bare oppfordre deg til å fortelle litt om hvor du vil, så skal vi nok hjelpe deg på veien :)

Eirik (som ikke behersker kunsten å skrive korte innlegg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg er ute etter er en litt mer varmere og tightere lyd! uten at det skal minske gain`en (forsterkingen)..

har ikke tenkt at noen overprisa moddere skal gjøre det.. koster meg egentlig 0 kr å gjøre det..

det var bare det jeg egentlig var ute etter! men vil ikke ha en tubescreamer wannabe pedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har deler på skolen!åssen låter modden a?i forhold til sd

I Monte Allums-modden kan man bestemme selv litt hvordan man vil ha pedalen, det står beskrevet i teksten hvordan/hva de forskjellige komponentene fører til. Synes at pedalen ble litt mer vreng og mindre rein overdrive etter moden - men også mer åpen klang. Modden innebærer å skifte ut en motstand slik at det blir mer gain tilgjengelig, jeg har tenkt å sette inn en bryter slik at jeg kan skifte mellom den originale og "nye" gainmengden, er ikke helt sikker på hvilken jeg liker/likte best ennå.

De fleste delene av modden er utbytting av komponenter med dårlig kvalitet til noen litt bedre, som angivelig gir mindre støy, f.eks. Også litt endring av voicing og respons i brytere.

Hvis du har deler tilgjengelig, bør du enten kjøpe (eller søke på nettet, mange av modsene ligger åpent ute) boka fra indyguitarist.com, eller kjøpe kun instructions fra monte allums. Se nederst på siden hans.

Lykke til :)

Endret av Tstone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg er ute etter er en litt mer varmere og tightere lyd! uten at det skal minske gain`en (forsterkingen)..

har ikke tenkt at noen overprisa moddere skal gjøre det.. koster meg egentlig 0 kr å gjøre det..

det var bare det jeg egentlig var ute etter! men vil ikke ha en tubescreamer wannabe pedal

På denne layouten: http://www.godiksennet.com/images/sch/SD1PG2.JPG , som jeg tror er fra en Made in Japan sd-1, vet ikke hvor my den skiller seg fra Taiwan layouten, kan du først prøve å bytte C3 (0.047uF) med

0.1uF eller tilogmed 0.22uF. Du kan egentlig prøve deg frem helt til 1uF, men det er ikke sikkert det er nødvendig med en så stor kondensator.

Tubescreameren er konstruert slik at den booster mellomtonen og ikke bassen. Det er i RC-filteret R6 og C3 bassen i hovedsak fjernes.

Hvis du øker verdien på denne kondensatoren til 0.22uF og samtidig reduserer R6 til 1k vil du sannsynligvis oppleve at pedalen føles tightere og ikke så nasal, i og med at bassen ikke filtreres vekk før diode clippingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.