Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mic preamp for live/PA bruk!!


morten

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen her på forumet har noe erfaring med mic preamp?

Jeg mikker opp forsterkeren 2x12 med en SM57 jeg får veldig lite signal og må skru opp stripa veldig høyt i forhold til de andre...

en kan jo altids skru opp gain på max, men jeg liker ikke lyden jeg får ved høy gainsetting. Jeg tenkte kansje at en mic-preamp hadde gjordt seg.

Lyden jeg har i dag er ganske bra klar og fin og deffinert, men jeg savner det siste lille av varme/bunn

noen som har erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mixer har dere? Høres ut som om det er en veldig kjip mixer siden du ikke får sterkt nok signal inn på mixeren. Gjelder dette BARE gitaren, eller er det generelt? Du burde sjekke hva signalet ditt er ved å trykke inn PFL knappen på gitar kanalen på mixeren, og justere signalet slik at det ligger på ca -6 TIL -4 db. Er det DER den ligger?

Hvis problemet er at preampen i mixeren din ikke er sterk nok så kan det nok kanskje tenkes at en ekstern mic preamp er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mixeren er en Mackie, men vet ikke benevnelsen.. Det er bare el-gitar som er nesten på fult på stripa ja Gain tror jeg står på va kl12 kansje lit over, husker ikke helt..

har ikke peiling i det heletatt på lyd og PA men kan prøve å se etter hvor mye signal det er nå på Lørdag....

vet det ikke er noen fasit, men hvor mye gain ca bør det skrues på da?

synes lyden blir lit for hard og skjærende med mye gain. jeg spiller mest med reinlyd og liker rund og tykk strat tone, samtidig som den skal skjære igjennon på soloer og introer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke på HVOR på elementet du setter mikken. Setter du den midt i, så blir det ganske spisst og hardt, men hvis du setter mikken din litt mer ut på siden, og pekende litt skrått innover mot elementet (bort fra midten) så kanskje du får bedre lyd. Jeg ville sjekket det først.

OG husk, jo svakere du spiller, jo mer gain må du jo ha inn på mikseren. Så kanskje det hjelper bare å skru gitarforsterkeren ørlitte granne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumet på forsterkeren kan jeg ikke øke, fordi da blir det for mye lyd ut fra forsterkeren, jeg ønsker å bruke et moderat lydnivå på forsterkeren, fordi vi har kun øremonitorer og har et behagelig lydnivå på senen..

ønsker at lyden skal komme fra Høytalerne og ikke forsterkeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du huske at du kan få problemer. Som lydtekniker hater jeg at gitarister spiller høyt, MEN man må allikevel ha en viss lydstyrke ut av forsterkeren for å slippe bl.a problemene du forteller om

Men prøv først å eksperimentere med mikrofonplassering slik jeg foreslo. Det kan hjelpe.

Forresten, en annen ting...hvordan står forsterkeren din? Står den på stativ, staår den rett på gulvet? Er den vinklet opp mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den står oppå en lav kasse og et lite rack jeg har G-force`n i. Det er nettop å spille ganske lavt på forsterkeren jeg prøver da, men den bærer så utrolig godt.

Jeg spilte en gang sammen med noen venner av meg. en av den har en liten digital mobil ministudiomikser, med to Opera høytalere.. vi skulle spille bare lavt, så vi prøvde først uten å mikke opp forsterkeren å skru på lit mere lyd, men det resulterte at den overddøvde hele anlegget.. måtte kutte ut sangen å mikke opp forsterkeren, med lavt volum

Trommisen i Stage Dolls var foresten i selskapet, og det tok ikke lenge før han kom oppå senen! var utrolig morsomt å spille med han!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.