Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy/susing fra gitar, jording?


LTBR

Anbefalte innlegg

Jeg har en Gretsch G1910. Den avgir en slags støy/susing i forsterkeren når jeg ikke er borti strengene, men når jeg legger hånda over strengene så blir støyen vesentlig mindre. Det er IKKE snakk om feedback, dette er noe annet. Kan det ha noe med jording å gjøre? Stikkontakten som forsterkeren står i er jordet, men kan selve gitaren mangle jording, og hvordan fikser man det isåfall? Eller er det noe annet som kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det single coils er det et kjent problem, det er vel strengt talt ikke noe problem å ikke ha en kroppsdel på gitaren?

Du kan evntuelt kjøpe Suhr Backplate systemet. Koster 3000 kroner.

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd uten å være så nærme skjermer og sånn? Pickupsene bråker no sykt på meg når jeg går nærme diverse skjermer og sånn..:P Sikkert ikke bare meg dette gjelder, men prøv om ikke du har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den forige gitaren min (squier strat med singecoils) hadde jeg noe det samme problemet, fant ut at d hadde noe med å gjøre at jeg alltid satt forran pc'n(Crt skjerm) å øvde. Hvis jeg skrudde av skjermen ble skurringen borte.

Endret av pholi90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sjekket alle ledningene i gitaren nå, men fant ikke noe feil. Det er en irriterende støy når jeg ikke er borti gitaren, men så fort jeg tar på en metallisk del på gitaren(strengene, mikken, stemmeskru, pickupswitsch, volumkontroll) så forsvinner den nesten helt. Det må jo være jordingsfeil en plass, eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på dette spørsmålet burde ha vært en sticky...

Les hva Tom Anderson (gitarguru) svarer (for nte gang for hans del):

The problem you're experiencing is a common one that has a rather complex answer. First of all, any guitar that

doesn't have active pickups will have this problem. The problem is that we humans are very good conductors of electricity, being sacks of mostly water. You're guitar is grounded through the guitar cord to your amp. You, are also grounded when you are touching anything metal on your guitar. You being a great conductor, acting as a shield when you are grounded. This is why when you are near your amp, and holding your guitar, you can turn your body to reduce the hum coming from your amp. When you are not grounded to your guitar (not touching anything metal), you are still a good conductor, but instead of being a shield you are an antenna for all the world's hum and noise, drawing it close for your guitar to hear and amplify. The most common solution for the problem is to roll your guitar volume pot down when you are not playing or keep your hands touching some metal on your guitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var egentlig det jeg ville vite, om det var noe feil eller om det bare er sånn. Så da får jeg bare røre en streng mellom sangene, eller skru ned lyden(det gjør vel de fleste alikevel). Men jeg har også en annen gitar der det ikke er noe problem med dette, og det er ikke aktive pickups på den heller, så det er kanskje litt rart. Men det kan jo selvølgelig være forskjell i kvalitet på komponenter og koblinger på gitarene mine. Tror jeg skal sende inn gretschen og få skiftet switcher og input jack, samt få trekt opp nye ledninger, bare sånn at jeg vet at det er skikkelig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var egentlig det jeg ville vite, om det var noe feil eller om det bare er sånn. Så da får jeg bare røre en streng mellom sangene, eller skru ned lyden(det gjør vel de fleste alikevel). Men jeg har også en annen gitar der det ikke er noe problem med dette, og det er ikke aktive pickups på den heller, så det er kanskje litt rart. Men det kan jo selvølgelig være forskjell i kvalitet på komponenter og koblinger på gitarene mine. Tror jeg skal sende inn gretschen og få skiftet switcher og input jack, samt få trekt opp nye ledninger, bare sånn at jeg vet at det er skikkelig gjort.

Blir ikke det veldig dyrt for noe som strengt tatt ikke er nødvendig? Med mindre det blir spraking når du rører på kablene/switcher og jacker er vel alt i (elektronisk) skjønneste orden. Humbuckere (hvis den andre gitaren har det) løser ofte problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.