Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rengjøring/ polering av PRS


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig oppdaget PRS. Startet dette eventyret med en SE Standard 24 (fra 2018, tror jeg det er), som, imo, er en grei gitar. Det blir nok flere PRS etterhvert

Kan også opplyse om at jeg har solgt alle Ibanezene jeg hadde, så jeg er vel muligens ikke noen IbanezFanatic nå..

Uansett, generelt når det gjelder rengjøring så kan det vel holde med å tørke av med en (fuktig?) mikrofiberklut, men har noen noe tips til hva man kan polere med? For å få bort riper og swirls. Skjønner forskjellige PRS har forskjellig finish men noen som har noen generelle råd?

Og kan man bruke vanlig carnauba bilvoks (evt hybridvoks) på gitaren? Eller er det noe man skal holde langt borte?

Ja, jeg vet det finnes et PRS rengjøringssett.. Og ja, jeg vet hvordan man bruker Google 👍

Endret av IbanezFanatic777
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo overveldende mye respons :)

Uansett, jeg tenker jeg ender opp med MusicNomad Guitar One og mikrofiber til gitarkroppen, og satser på at det holder i første omgang. Så får man heller se senere, kanskje det ikke trengs mer enn det

Så har jeg tre forskjellige rengjøringsartikler til gripebrettet, blir vel å teste D'Addario (Planet Waves?) Lemon Oil snart. Dette skal bli veldig interessant, har aldri prøvd å skikkelig rengjøre et rosewood fretboard før

Endret av IbanezFanatic777
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov :) Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken. 

Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid.

https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz

 

Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her.

Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.