Web Analytics
Jump to content

Kick in vs kick out


Recommended Posts

Skal prøve meg på mixing av trommer, ekte trommer, som er en ny utfordring for meg. Og spørsmålet som jeg lurer på er hvor mye av kick out – altså mikken som fanger opp lyden fra utsiden av stortromma – skal blandes med kick in? Sistnevnte er tightere mens out er mer boomy. Svaret er antageligvis - kommer an på - men er det muligens en liten tommelfingerregel som gjelder? Og er det vanlig å sende begge sporene til et gruppespor før man legger på EQ og kompressor, eller behandles de ulikt? Samme gjelder for så vidt skarptromma, som også er mikka oppe og nede.

Link to comment
Share on other sites

Et "triks" vi bruker, som mange vil si seg uenige i selv om de ikke kommer med bedre forslag, er å dempe skinnene i kicken med et teppe e.l, og så slakke skruene så skinnet ikke strekkes over sargen, men bare "er" der. Da vil boomen forsvinne, og en punchy kicklyd kommer fram. Man kan faktisk tune kicklyden med teppet, vi fant trommisens Pork Pie kicks sweetspot, som har en boost på roughly 60Hz og 2,7Khz, ved å ta ut og legge i flere/færre teppestykker.

Når det er gjort, er det ikke noe særlig problem å mikse ut og inn, siden boomen er borte...

Link to comment
Share on other sites

Som kristoffereide nevner, ligger ikke trikset i mix mellom out og in, men hva du faktisk tar opp. Basstromme i studio låter desidert best om man glemmer alt man har lært om trommestemming. Stapp tromma med et teppe eller to, slakk resonans og/eller slagskinnet, og eksperimenter til du hører lyden blir god og "tett" i rommet, altså redusert boominess/boksete (behold gjerne litt luft inne i tromma, så utemicen får nok luft). Deretter legger du en mic ca 10-20 cm fra slagskinnet, og setter en mic 5-10 utenfor, pekende rett mot hullet (her er det gjerne fint å bruke en god konsensator-mic).

Anse dette som veiledende, og prøv deg frem til du har den lyden du vil ha/trenger.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for svar begge to! Jeg kan ikke gjøre noe med opptakene, de er gjort og jeg sitter igjen med diverse audiospor som skal mixes sammen. Men jeg lytter og føler meg frem og skal nok få det til på et vis J

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.