Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kick in vs kick out


Anbefalte innlegg

Skal prøve meg på mixing av trommer, ekte trommer, som er en ny utfordring for meg. Og spørsmålet som jeg lurer på er hvor mye av kick out – altså mikken som fanger opp lyden fra utsiden av stortromma – skal blandes med kick in? Sistnevnte er tightere mens out er mer boomy. Svaret er antageligvis - kommer an på - men er det muligens en liten tommelfingerregel som gjelder? Og er det vanlig å sende begge sporene til et gruppespor før man legger på EQ og kompressor, eller behandles de ulikt? Samme gjelder for så vidt skarptromma, som også er mikka oppe og nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "triks" vi bruker, som mange vil si seg uenige i selv om de ikke kommer med bedre forslag, er å dempe skinnene i kicken med et teppe e.l, og så slakke skruene så skinnet ikke strekkes over sargen, men bare "er" der. Da vil boomen forsvinne, og en punchy kicklyd kommer fram. Man kan faktisk tune kicklyden med teppet, vi fant trommisens Pork Pie kicks sweetspot, som har en boost på roughly 60Hz og 2,7Khz, ved å ta ut og legge i flere/færre teppestykker.

Når det er gjort, er det ikke noe særlig problem å mikse ut og inn, siden boomen er borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kristoffereide nevner, ligger ikke trikset i mix mellom out og in, men hva du faktisk tar opp. Basstromme i studio låter desidert best om man glemmer alt man har lært om trommestemming. Stapp tromma med et teppe eller to, slakk resonans og/eller slagskinnet, og eksperimenter til du hører lyden blir god og "tett" i rommet, altså redusert boominess/boksete (behold gjerne litt luft inne i tromma, så utemicen får nok luft). Deretter legger du en mic ca 10-20 cm fra slagskinnet, og setter en mic 5-10 utenfor, pekende rett mot hullet (her er det gjerne fint å bruke en god konsensator-mic).

Anse dette som veiledende, og prøv deg frem til du har den lyden du vil ha/trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar begge to! Jeg kan ikke gjøre noe med opptakene, de er gjort og jeg sitter igjen med diverse audiospor som skal mixes sammen. Men jeg lytter og føler meg frem og skal nok få det til på et vis J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.