Web Analytics
Jump to content

Kick in vs kick out


Recommended Posts

Skal prøve meg på mixing av trommer, ekte trommer, som er en ny utfordring for meg. Og spørsmålet som jeg lurer på er hvor mye av kick out – altså mikken som fanger opp lyden fra utsiden av stortromma – skal blandes med kick in? Sistnevnte er tightere mens out er mer boomy. Svaret er antageligvis - kommer an på - men er det muligens en liten tommelfingerregel som gjelder? Og er det vanlig å sende begge sporene til et gruppespor før man legger på EQ og kompressor, eller behandles de ulikt? Samme gjelder for så vidt skarptromma, som også er mikka oppe og nede.

Link to comment
Share on other sites

Et "triks" vi bruker, som mange vil si seg uenige i selv om de ikke kommer med bedre forslag, er å dempe skinnene i kicken med et teppe e.l, og så slakke skruene så skinnet ikke strekkes over sargen, men bare "er" der. Da vil boomen forsvinne, og en punchy kicklyd kommer fram. Man kan faktisk tune kicklyden med teppet, vi fant trommisens Pork Pie kicks sweetspot, som har en boost på roughly 60Hz og 2,7Khz, ved å ta ut og legge i flere/færre teppestykker.

Når det er gjort, er det ikke noe særlig problem å mikse ut og inn, siden boomen er borte...

Link to comment
Share on other sites

Som kristoffereide nevner, ligger ikke trikset i mix mellom out og in, men hva du faktisk tar opp. Basstromme i studio låter desidert best om man glemmer alt man har lært om trommestemming. Stapp tromma med et teppe eller to, slakk resonans og/eller slagskinnet, og eksperimenter til du hører lyden blir god og "tett" i rommet, altså redusert boominess/boksete (behold gjerne litt luft inne i tromma, så utemicen får nok luft). Deretter legger du en mic ca 10-20 cm fra slagskinnet, og setter en mic 5-10 utenfor, pekende rett mot hullet (her er det gjerne fint å bruke en god konsensator-mic).

Anse dette som veiledende, og prøv deg frem til du har den lyden du vil ha/trenger.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for svar begge to! Jeg kan ikke gjøre noe med opptakene, de er gjort og jeg sitter igjen med diverse audiospor som skal mixes sammen. Men jeg lytter og føler meg frem og skal nok få det til på et vis J

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.