Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rommiks


REB

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Har ganske nylig begynt å spille i et slags loftband etter 10 år med gitarklimpring.

Og da møter jeg jo de vanlige utfordringene da ;P MIKSEN! Sammensetningen.

Jeg har spilt mye metal. Mye kompresjon, mye delay, mye rart som høres bra ut på egen hånd, men som faller helt igjennom i miksen.

Så det jeg er ute etter er tips til hvordan man får et 3-mannsband til og høres ut som en enhet, og ikke som et tilfeldig sammensatt kaos.

Gitar, vokal, bass, trommer (EL-trommer)

Største utfordringen er vel gitaren, men jeg ønsker også tips på de øvrige instrumentene. Hvordan skal vi få det her til å funke?

Hadde bare vært så digg å høre bassen, gitaren og trommene i synkronisert harmoni <3

En kammerat hadde med seg en sånn liten Peavey Rage, vettu.. Mot min Morgan 400W. Peaveyn vant lett.

Kuttet igjennom miksen som en kniv.

Klarer ikke å skjønne hvordan jeg skal klare å avvenne meg med all gainen og kompresjonen jeg bruker..

Jeg hater sånn British amp-lyd. Det blir ingen dybde liksom. Den der`e gudommelige Malmsteenvibratoen creamlike lyden når man slider seg oppover. :(

Men jeg er veldig ignorant på området. Kanskje det fins håp? Vad tycks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er at alle musikerne har sin egen amp pekende mot sine egne ører, og ikke knæra. Da hører du deg selv mye bedre uten at du slipper å "plage" de andre.

Bruk ampstativ, eller bord, eller hva som helst for å få ampen, eller rettere sagt høyttaleren(e) opp i ørehøyde. Eller i hvert fall så høyt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bassen ta seg av bassen er jo et godt tips her. Det skal låte tøft når dere samspiller, så om gitaren har lite fra 150hz-ish og ned og samtidig la bassen dominere opp til 250hz-ish så vil det låte bedre enn en massiv yngwielyd på gitaren. Det er følgelig vanskelig å stille inn noe slikt på typiske forsterkere, men et triks er å la bassen dundre på samtidig som du skur opp bassknotten på ampen din, skru opp til du merker at du gjør innslag i bassens område og så skru litt tilbake. Det er fort gjort å høre seg døv på bass, så ha litt moderasjon på øving :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.