Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd om kabinett


SVK

Anbefalte innlegg

Hei folkens.
Jeg er så heldig å eie en 100w London City amp.
Det er en slags kopi av Marshalls plexi amper, point-to-point tror jeg. Fra en eller annen gang mellom midten av 70-tallet og tidlig 80-tallet.

Anyways. Jeg vil gjerne ha noen råd angående et matchende kabinett for denne ampen.
Det ligger et Marshall 1965B 4x10-kabinett ute på finn.no til det jeg tenker er en god pris. Noen som har erfaring med 4x10, litt uvanlig tenker jeg...

Ellers så går jeg å tenker på at 2x12 kabinett som tåler 100w amp. Inspill? forslag?

hilsen.
Aleksander.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan att ta hänsyn till ljudet, så kan det vara lurt att tänka på att det är en fördel att toppen får plats på kabinettet. Både av praktiska och utseendemässiga orsaker. Vet inte om den får det i detta tillfället men det kan ju vara smart att checka upp. Jag har haft ett 1965-kabinett men jag kommer inte ihåg hur ljudet i den är, kontra ett standard 1960.. sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må finne ut av er hvilke høyttalerelementer du skal ha i kabinettet ditt.

Høyttalerelementer er (dessverre) en stort sett neglisjert del av lyden. Flere bør bli obs på hvor mye det har å si.

Til "britiske" amper er jeg veldig glad i G12H + G12Blue (2x12). Dette er kanskje det man forbinder med en AC30, men jeg synes det låter sjef til M-type amper.

Jeg ville i alle tilfeller valgt et 2x12 open back (som kan lukkes) kabinett.

Hvorfor? Fordi du kan: kjøre elementene litt hardere og det er lettere å drasse på. Et open-back cab vil gi deg mer fylde i bunnregisteret.

Skal du spille blodtight flinkismetall er et lukket kabinett veien å gå.

Da er V30-elementer også gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet kabinettet blir "for lite" og at ampen vil stikke ut hvis den plasseres oppå. Men det betyr ikke så mye. Slik jeg pleier å like å sette opp blir ikke ampen vanligvis stående oppå kabinette, og ville ikke blitt det selv med et 4x12 slant kab.

Godt tips det om høytalerne. Det er G10L-35 som sitter i kassa. Har lest folk påstå at det er overraskende mye bass kabinettet.
Har noen "moddet" et kabinett til open back noen gang, eller er det en legendarisk dårlig ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De elementene har jeg ingen erfaring med.

Å modde et kabinett til open-back er ingen sak om du planlegger litt før du setter igang.

Jeg gjorde med et marshallcab en gang i tiden.

Tipset mitt er:

1. På closed-back cabs er ofte kabelinngangen montert i platen. Planlegg, før du begynner å sage (!), hvor du vil ha den. Jeg satt min helt opp.

2. Ta av tolex (hvis det er).

3. Jeg valgte å skjære bakplaten i 3 deler. Hvor den midterste var avtagbar.

4. Monter gjenger slik at ikke det sliter på treet hver gang du skrur inn og ut.

5. Sett på tolex igjen (hvis det er).

6. Nyt ditt kabinett.

Jeg hadde ikke tolex. Hullet kabelinngangen laget i platen, fikset jeg enkelt med en tilsaget plankebit og interiørmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.