Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustikkbehandling av hjemmestudio/kontrollrom (undervurdert?)...


Anbefalte innlegg

I disse trådene er det mye snakk om "hvordan mixe en låt?", "tips og triks til god mix", "hvilken mic bør jeg kjøpe?", "Hvilke monitorer er best til lavest mulig pris?" og så videre, men akkustikbehandling av hjememstudio/kontrollrom er skjeldent nevnt. Ønsker å meddele litt av min erfering ifm. dette, samt hva dere hva dere har på hjertet ang. dette temaet, har du behandlet ditt hjemmestudio? Hvordan? Merkant forskjell?...

Hvorfor er lydabsorbsjon viktig?

Jeg ser mye rundt forbi på både på dette og andre formuer hvor folk er villige til å bruke tusenvis av kroner både på miccer, lydkort og monitorer. Min erfaring er at monitorene kan være så dyre og gode man bare vil, men dersom vegger er bare og reflekterer lyd, vil man sitte å mixe lyden av rommet, ikke lyden som kommer ut av monitorene. Spesielt dersom minotorene dine står tett i vegg, da vil lyd-refleksjonen fra veggen treffe ørene dine nesten samtidig med lyden fra monitorene, dermed vanskelig å få en god mix, dette skaper forøvrig også en filtereffekt, som kan fjerne frekvenser fra lydbildet. Ved behandling vil man også oppnå bedre råopptak, vi som jobber i hjemmestudio har skjeldent plass til vocalbooth eller eget opptaksrom, så dette er en gynstig også for opptak.

Hvordan?

Profesjonelle opptaksrom består av mye omfattende arbeid, oftest bygget med et "rom inni rommet" og er nok lite gynstig til hjemmestudio-bruk. Det finnes mange løsninger på dette, man kan lage paneler selv med rockwool (youtube og google har guider på dette), dersom man har lite å rotte seg med. Ellers finnes det ulike "kits" spesifikt laget og designet for hjemmestudio bruk. Selv har jeg Auralex Roominator project 2, avshop.no selger disse for 5 lapper og dekker mitt rom på 10kvm helt perfekt. Sofaer, gardiner, tepper, madrasser og bokhyller(selvsagt med bøker i...), er også brukbar lydabsorbering. Bokhyller er forøvrig gynstige som bassfeller i hjørner av rommet.

Hvor i rommet?

Har du begrenset med materialer er nok veggen foran mixeposisjonen (bak monitor) viktigst, dette vil være første punkt hvor lyden reflekterer, dekk så mye av veggen som mulig. Deretter til høyre og venstre for mixeposisjon i "ørehøyde", et godt tips for dette er "speilt-trikset" be om en hjelpende hånd og før et speil langs veggen til du ser elementet i monitoren i refleksjonen fra speilet. Dersom du har vegg-vegg teppe eller vanlig teppe på gulvet, kreves det lite i taket, men dersom det er parkett eller betong gulv, bør en også behandle taket like over mixe-posisjon. Til slutt vil lyden reflektere fra veggen bak deg og bør også behandles hvis mulig.

Bassfeller:

Det mest utfordrende med behandling av såkalte "soveromsstudio" er bassfrekvenser, i og med at bass frekvenser er lange og kraftige har de en tendens til å fly rundt og skaper et uklart bilde for deg og din mix. Disse frekvensene har en tendens til å ta turen opp i rommets øvre-hjørner, så ved behandling av disse områdene kan man oppnå et relativt brukbart resultat. Dersom rommet ditt er kvardratisk vil du ha en større utfordring med bassfeller og for å få et best mulig resultat bør også vinkler fra vegg og tak behandles i tillegg til hjørner.

Hele grunnen til denne posten er fordi jeg selv har gått i denne fellen, brukt tusenvis av kroner på utstyr og sittet igjen med elendige mixer. Det sagt, finnes det selvsagt ingen "magic black-box" som gjør alt perfekt, men dette er i min oppfatning en veldig god invistering.

-Thimzity

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.