Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rush cover/tribute band i Oslo?


Thunder Fingers

Anbefalte innlegg

Har litt lyst å teste ut mulighetene for å få prøvd ut en ting jeg har drømt om siden jeg oppdaget dette bandet i mot slutten av tenårene, Å starte ett Rush-tribute band.

Litt om meg:

26år gammel Bassist fra Bergen, bosatt i Oslo. Snuste litt rundt i metalbølgene i Kristiansand i begynnelsen av 20årene, og er forsåvidt offisielt medlem i ett av de fremdeles, men uten om det har jeg ikke gjort så mye ut av meg de siste årene (holder dog på med noe jeg føler det kan bli noe bra med tiden), Musikkmessig så ligger musikksmaken min godt plantet i 70tallet og musikk av artister som startet opp da.

Jeg har en stor kjærlighet for musikken til Geddy, Alex og Neil, og tror det hadde vært dritfett å stå på scenen med noe slikt. Favoritt Rush-album er alltid hardt å bestemme seg for, men jeg er overraskende glad i greiene deres fra 80tallet, så Hold Your Fire og Presto har en ganske høy stjerne hos meg, Men tror hovedfokuset med dette bandet blir i all hovedsak opp t.o.m Signals med et par utvalgte "Hits" fra senere tid. (Jeg MÅ spille Prime Mover, Gøyeste sangen jeg vet om.)

Jeg har Rickenbackeren, planer om å anskaffe meg Jazz Bassen om dette blir noe mer seriøst ut av, Har lyst å prøve meg på vokalen, men ligger nok et godt stykke under Geddy's oktaver, men hvem ligger vel der :P

Jeg tror genuint det kan være et marked for å få dratt noen gigger med et slikt prosjekt, bare se hvor Clockwork Angels endte på VG-listen når den ble sluppet f.eks.

Så, Jeg trenger:

1 x Gitar

1 x Trommis

1 x keyboardist (evt om Gitarist/trommis kan litt om programmering og keyboards så hadde vi spart plass)

Og om det finnes en vokalist som har veldig veldig lyst å synge, så skal jeg ikke nekte, som Geddy selv sier "I'm a bassist first, then a vocalist and then a keyboardist"

Ikke nøl med å ta kontakt, tror dette hadde blitt dritfett! Kjenner du noen som har snakket om dette, send de min vei ;)

- Martin

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i hvertfall komptente musikere i byen med interesse for dette fantastiske bandet, Går forbi musikkhøgskolen på vei til og fra jobb og for en tid tilbake var det noen der som kjørte gjennom et lite repertoar av Rushlåter. Låt så utrolig fett at jeg ble stående for å høre på ganske lenge.

Ønsker deg lykke til med prosjektet og håper du finner noen å spille med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker vel egentlig litt mer jordnære musikere enn det i bandet mitt, folk som kan gjengi litt av den stilen gutta i Rush har, men ja, sikkert fett å høre på, hadde nok blitt stående selv. :D (sorry, som oppvokst selvlært rockemusiker så har jeg et litt anstrengt forhold til "skolerte" musikere, Men om noen er hypp så prøver jeg mer en gjerne)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er litt sugent med å kovre rush, er at det er sykt vanskelig å gjøre det på en kul måte uten å spille rushlåtene tone for tone korrekt. Gutta i rush endrer jo aldri på låtene, når de er spilt inn spilles de 100% likt live så langt de husker låta :) Covret et par låter og prøvde å gjøre mine egne vrier på små gitarparti og soloer, men det hørtes bare new age ut. Lykke til! Og jeg håper å få med meg en gig en gang, rush i spektrum for et par år tilbake er en av de store opplevelsene i mitt konsertliv enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Du må klare å kapre "feelen" i sangene og, for de gutta har en ting som er ganske spesiell, som du ikke får av å bare være "flink", og det er derfor jeg egentlig ikke er så veldig hypp på utdannede musikere i dette prosjektet. Og Neei, de spiller ikke alltid det samme, Geddy har selv sagt at han skifter litt og improviserer litt innimellom. YYZ er aldri helt 100% lik konserten før f.eks. og etter en sang er ferdig lagd og innspilt i et band av deb størrelsen, så må den låte yemlig likt i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Jeg liker ikke å være bedreviter og jeg gidder ikke ta alt, men:

Rush In Rio: Ny bassmelodi i introen på La villa strangiato, Geddy varierer litt på noe popping i versene på Animate, Bass solo i midten av "Driven".

R30: Tja... "YARRR! We arrrrr the PIRATES! Of the temples of syrinx, and all yer gold belong to us, matey!", Force Ten er full av bassfills som ikke er på platen, Resist er akustisk (noe den egentlig har vært i noen år nå), "Reggea-breakdown" på slutten av Workingman.

Live in cleveland: Closer to the heart intro på 12strenger, solopartiet som følger etter at sangen "vanligvis" er ferdig, en forkortet versjon av hva de gjør på Different Stages versjonen.

Var forøvrig der i 2007 og, Og Geddy spilte en feil, og det var et fantastisk lærerikt øyeblikk for meg, for han og Alex bare så på hverandre og lo.

Det er i all hovedsak vi, fansen, som er purister når det gjelder å høre Rush sanger som de var spilt inn, Rush selv forandrer på ting hele tiden, men samtidig, når sangene er så melodiske og full av ikoniske linjer, så er det grenser for hvor mye du kan tulle med det.

Men det jeg ønsker i mitt coverband er at vi kan gjenskape den sjelen bandet har, jeg er ikke intressert i noen som skal være nazi og si at "Men det er ikke sånn det er innspilt i studio!" For jeg har lært det meste jeg kan av Rush fra Different Stages, så der Geddy spiller annerledes fra Studio der, er mest sannsynlig det jeg og kommer til å gjøre. Det er live-essensen i Rush jeg har lyst å kapre, det er der magien ligger for meg, Jeg ønsker at vi som spiller i dette evt bandet og skal kunne ha det gøy, og det er noe jeg er forberedt til å forsvare mot "platelyttere" og "ikke-musikere".

(Når jeg tenker over det så spiller vel band flest nærmere studio-innspillingene sine enn hva Rush gjør, Ekstremt få som tør å ta sjangsen på å leke seg litt.. det er Rush og The Who liksom)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.