Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp head switcher eller ny DIY amp?


Anbefalte innlegg

Ønsker å starte et nytt DIY prosjekt, men er litt usikker på hva jeg skal velge. Blir litt sliten av meg selv med tanke på alle selvforskyldte problemer i forhold til stadige nye ideer og valg, men her er noen tanker rundt neste prosjekt.

Alt 1. Bygge ny tre kanals rør topp med uavhengige tonekontroller/kanaler ala OD3 på sloclone forumet.

Fordeler:

Kompakt, 1 unit, med Midi, serie/parallell FX og tre valgfrie kanaler.

Morsom amp å bygge

Ulemper:

Kostbart

Blir voldsomt med 19 pot´er i front og 7 preamprør

Uansett om ampen har tre uavhengige kanaler vil den allikevel ha felles strømforsyning, PI, OT og power amp. Ampen vil derfor ikke strekke seg fra gammel Fender amp med likeretter rør m/sag og til tight hi gain amp. Har funnet ut at det alltid vil bli krompremier når man bygger alt i en amp.

Alt 2. Bygge flere preamper og koble disse til en ekstern power amp

Fordeler:

Man kan lage flere preamper med favoritt lyder

Mindre ledninger ut av racket

Ulemper:

Har hatt mange rack systemer med preamp og power amp, men de låter ikke helt som en rør topp. Vet ikke helt hva som er grunnen, men tror det har noe med at preampen og power ampen har forskjellig strømforskyning? Synes personlig at en rør topp låter hakket bedre. Men da er vi inne på micro forskjeller som bare hysteriske gitarister hører. Haha

Alt 3.

Lage amp head switcher, se vedlagt skisse.

Fordeler:

Man kan kombinere f.eks. to favoritt rør topper med felles høyttaler og felles FX

Lyd fra vintage fender m/rør likeretting til super tight hi gain

Lite trykking med midi

Alltid back up amp med på spillejobber

Ulemper:

Blir fort veldig mange ledninger fra racket til toppene.

Mange switcher, releer og kontakter med fare for dårlig kontakt og tap av signal

Ironien er at man holder på i timesvis for å finne den optimale gitartonen. Bare vi gitarister som hører og ikke minst kjenner forskjell, mens alle andre synes det låter omtrent likt. Ikke rart at gitarister kommer i en egen kategori når det gjelder lyd.

Heller litt mot alt 3 siden jeg har laget flere rør topper fra før. Videre så har jeg en midi switcher som Hank her på forumet har bygget til meg for en del år siden. Neste DIY prosjekt vil i så fall være å lage en ny rørtopp ala 57 twin amp fra Fender i tillegg til å tilpasse midi switcher med b.annet. dummy load.

Målsetting:

Fender clean

Fender/Mesa/Vox/Vintage Marshall for dirty clean

Marshall Crunch for power chords/palm muting

Mesa Mark IIc+, SLO, CAE for violin leads

Musikk stil: Coverband som spiller 80 talls hard rock, AC/DC, P4 pop

Setter pris på innspill eller alternativer

post-9021-0-23162800-1352642955_thumb.jp

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

En liten oppsummering.

Jeg var på vei til å lage en midiswitcher, men fant ut at G-systemet fra TC Electronics hadde akkurat de funksjonene jeg var ute etter(med mulighet for å montere modulen under fotbrettet i et rack). Samtidig fikk jeg en del utfordringer p.g.a svakheter i G-systemet. Første del av G-systemet farger lyden en del og det har vært en utfordring å få signalstyrken riktig i alle ledd. Dette ble løst ved å bruke Sunday driver fra Lehle. Videre måtte jeg justere signalstyrken på FX send fra ampene. Releene på G-systemet var for trege og dette skapte problemer når jeg skulle skifte preset fra en amp til en annen. Dette løste jeg ved å lage eget rele system i DIY 1U clean preampen(bruker fortsatt switchene i G-systemet). Etter en del tweaking har jeg fått et system som fungerer bra i forhold til mine behov. Nå kan jeg bruke en eller to amper med A/B switching av preamper. (splittet 2X12 kassen for mono eller stereo oppsett). Forutsetnigen er at begge ampene har FX-loop.

Planene om å bygge en 57 Twin amp ble omgjort til en litt annen clean amp variant.

post-9021-0-04799400-1366502912_thumb.jp

post-9021-0-28520400-1366540077_thumb.jp

post-9021-0-60514900-1366540104_thumb.jp

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.