Web Analytics
Jump to content

Tonebender MKII/ SUNBENDER + etse guide


Recommended Posts

Hey!

Ble for en stund tilbake ferdig med sunbenderen så tenkte jeg skulle briefe litt med den på internetten!

Den ble bygd som en silicon fuzz, siden jeg rett og slett ikke gadd å stresse med germanium transistorene og den positive jordinga.. Sammenligna en silicon og germanium fuzz face og må si at de var nesten identiske, om ikke sicaen var bedre! :o

Lagde den som veroboard, så har ikke noen layout til dere som kanskje tenkte på å bygge den men er ganske enkelt så lenge en kan lese skjema ;)

Brukte Fuzz Central sin "negative ground version"...

Har dere noen forslag til spennende silicon transistorer jeg kan bruke? hovedsak i Q3 ettersom de andre ikke har så mye påvirkning, den jeg har i Q3 nå har en hfe på 223, litt i det meste laget..

Skal også legge med en liten guide til hvordan jeg etsa designet på boksen..

Shots av sunbenderen ferdig montert;

post-8017-0-03428300-1327520168_thumb.jp

Potmeterene er plassert for langt ut i forhold til det som jeg liker, men litt knotete å se dette når en lager layouten på PC'en..

Gut shot:

post-8017-0-85465000-1327520236_thumb.jp

Blir fort litt rotete når en ikke har PCB og får lagd en litt mer oversiktlig layout..

Boksen ferdig lakkert og "polert"...

post-8017-0-05629900-1327520236_thumb.jp

Kort guide til etsting av layout på pedalen, kan også brukes til PCB'er og whatnot.

Nødvendig materiell:

Laserprinter

Høyglans fotopapir

Rensemiddel aceton,thinner, rødsprit, håndsprit,neglelakkfjerner osv..

Etsemiddel; saltstyre eller jernklorid

Gummihansker

Støvmaske,gassmaske, bandana e.l.

Våtslipepapir 400-600, 1000-1200, 2000-stålull

Oljebasert lakk

Neglelakk

Det første er å lage en layout, (eller å finne en på nettet) som er riktig dimensjonert i forhold til boksen.. Målestokk 1:1 :)

Jeg brukte Adode Illustrator her, du kan bruke hva du vil så lenge du kan tegne riktig dim, speilvende bildet og invertere fargene(sort/hvitt).

Her var min layout med inverterte farger

post-8017-0-27053600-1327520572_thumb.jp

Denne skrev jeg ut på en laserprinter (blekkskrivere fungerer ikke!!!!) på et høyglans fotopapir som jeg kjøpte på ebay, i A4 størrelse bare for å slippe å dille med andre formater..

post-8017-0-14825200-1327520235_thumb.jp

Neste steg er å rengjøre boksen, begynn å pusse den ned med fint papir her kan du begynne med 400-1200 (kommer ann på hvor god tid du har), her må en pusse til alle små prikker og flekker er helt borte, stålull kan være å anbefale som en siste finish..

Rengjør flaten med et rensemiddel som fjerner fett og smuss, brukte selv thinner men her kan en også bruke aceton, rødsprit osv..

:excl: VELDIG VIKTIG å få vekk alt av dritt, ellers vil du få flekker der toneren ikke henger fast på boksen..

Når dette er gjort setter du kona sitt strykehjern på full styrke.. mens du klipper til og fester layouten med en bit tape eller to.. Prøv å få dette så rett som mulig, blir jo ikke særlig pent om det er sånn veldig skjevt.

Når termostaten på strykehjernet går av er det bare å begynne å varme papiret, jeg la et vanlig A4 papir i mellom i tilfelle noe skulle sverte av..

Her må en prøve seg litt frem, ingen fasit på hvordan en skal gjøre dette eller hvor lenge. Jeg la strykehjernet på i 2minutter først uten å røre det så gnikka jeg i rundt 6 min..

Som sagt prøv deg litt frem her og skriv ut 2-3 layouts..

Legg boksen til kjøling og vent til den er helt kald, legg den ut i vinterkulda så sparer du litt tid...

Når den er avkjølt så river du bare papiret av og layouten din henger (forhåpentligvis) fint igjen på boksen..

Nå er det på tide å finne frem noe neglelakk, dette fordi du sikkert har en del småhull og store flater med toner på pedalen som er greit å ekstrabeskytte før etstingen.Husk å tejpe rundt kantene slik at de ikke kommer i kontakt med syren!

post-8017-0-72736600-1327520235_thumb.jp

La etsinga begynne! anbefaler å gjøre dette ute med maske og gummihansker!

Jeg brukte saltsyre til etsingen, og dette er heftig shit som ikke er bra for huden eller ved innånding så fraråder dette!!!

En må prøve seg litt frem her også, jeg brukte rundt 6 min på etsingen.. Trikset er å hele tiden bevege rundt materialet du etser og sjekke den hvert minutt..

Når du tror du har etset dypt nok skyller boksen med vann og bruker en gammel tannbørste til å få vekk alt av syren.

Når boksen er ren pusser du den med stålull til den er blank og fin..

Nå gjenstår det bare lakkering, her kan en bruke flere farger..

Dekk til områdene du ikke skal lakkere med maskeringstape og vice versa når en skal bytte farge..

Til slutt: puss pedalen med en kloss forsiktig med fint papir for å få vekk uønsket maling og poler den opp med finfint papir!

Phew, mye skriving og få bilder på slutten.. Bare fyr spørsmål så skal jeg prøve å svare! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.