Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Negativ volt converter


Anbefalte innlegg

Hei!

Driver for tida å finne ut av denne volt inverteren fra ICL sin 7660 ACPAZ, for å gjøre om +9v til -9v.. (galvanisk skille?)fra negativ til positiv jord

Alt er koblet opp etter tegninga fra databladet (http://pdf.chinaicma...88890/25921.pdf se figur 13a.) men får den ikke til å funke...har nå forsøkt med 2 forskjellige perfboards..

Målingen viser -0,75v og batteriet viser omtrent det samme x10 altså 7,5v.

Så spørsmålet ligger kanskje litt rundt at den ikke er multiplisert(?) langt nok ned..

Kondensatorene brukt er 10uF og pin 6 er ikke jordet. Har fulgt alt som står i "Do's and Dont's".

Har også prøvd å separert jordforbindelsene 3 og "5", men da viser den en mindre/høyere spenning rundt -0,6v..

Kan også tilføye at den chip'en blir veldig varm..

Anyone?

Endret av Andr3as
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare 3 deler, så det burde ikke være noen enorm jobb å feilsøke.

Erfaring fra tidligere tråder og beskrivelse av feilen antyder at du har koblet kondensatoren på pinne 5 feil vei. Alternativt står ICen feil vei, den andre kondensatoren står feil vei, eller ICen er grillet.

Det er ingen galvaniske skiller her. Dette er en charge pump. Det er heller ingen jordforbindelse mellom pin 3 og 5. Pinne 5 er utgangen, og hvis du kobler denne til jord blir ICen svett.

Hvis du får det til å funke vil du nok få inn piping og susing på strømmen din hvis du skal bruke den til gitareffekter eller audio. Denne ICen kjører på 10kHz, en frekvens som lett lekker gjennom typiske gitareffekter. Til audio bruker man utgavene med BOOST, som MAX1044 eller ICL7660S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt utydelig forklart men da jeg skrev "5" mente jeg altså fra kondensatorens positive side til jord og negative til pin 5.

pin 8 er forsyningens + ja.

ingen av kondensatorene er feilkoblet det er heller ikke IC'en!!!! derfor jeg blir litt frustret.. :ninja:

Har en diode over pin 5 og 3 som forklart i databladet, anode til 5 og kathode til 3.

Skal pin 3 og utgangens kondensator være samme jord, eller er det noe slags inn og ut jordforbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare en felles jord i kretsen din, så de skal på samme jord :)

Prøv å nappe ut pin 5 fra jord og se hva du får ut.. Bare la den vre utilkoblet.

Erfaring fra tidligere tråder og beskrivelse av feilen antyder at du har koblet kondensatoren på pinne 5 feil vei

:D

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey igjen... tror jeg må takke trolleren det var nok bare min feil.. hehe litt flaut å si men målte mellom pin 8 og 5 da fikk jeg -8v..

Positiv målepinne på 5 og negativ på 8.. at jeg ikke så dette før :lol:

Før jeg gjør noen flere feil kommer spørsmålet om koblingen på utgangsspenningen...

pin 8 er -9v og pin 5 er jord på min feiteste fuzz face(dette er kanskje merket på bildet rett ved siden av i databladet, haha jeg føler meg ganske dum nå) btw, elsker sounden i den låter i mine øre bedre enn sunface'n etter noen få tweaks.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen la merke til at den ene (uheldigvis den tilkoblede) chippen ga ut -18v og lurte på om germsene pleide å tåle dette?

viss ikke så kan jeg erklære dem døde og gjøre meg klart for et nytt innkjøp

dere kan også notere at de ikke var koblet fra v+ forsyning til v- ut, men fra jord til v-.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp nå funker det og jeg har funnet ut at den høye frekvensen er ganske irriterende :lol: noen måter å bli kvitt den?

Lostboy: den fungerer sikkert utmerket, personlig fulgte jeg databladet og brukte hverken C3 eller D3.

ooog et tips til deg fra meg er at jord fra den inverteren skal til + på facen din og -9v skal til jord... haha, jeg har styrt med det nå i en time.. også er det lurt å passe på jordforbindelsene dine slik at ikke den bare kortslutter.. alt blir omvendt og tenk deg om flere ganger! :ninja:

kan også røpe at jeg svei av ett sett med germs etter å ha kjørt -18v gjennom, de var helt kortslutta inni (målte 9v på alle bena) men hadde samme hfe verdi..?!

Den chippen ble kasta så husk å kontrollmål før du evnt. kobler noe til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan målte du spenningen på transistoren?

Hva brukte smo referansepunkt, og mellom hvilke bein målte du mellom?

Sjekk navnet på den og google etter datablad.. Vet ikke hvor mye disse tåler, men det er vel ikke uvanlig å kjøre rundt +/- 15V på vanlige transistorer..

Hvis det er høye frekvenser, så kan du prøve med et lavpassfilter for å luke vekk litt uønskede frekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du fikk det til å virke!

Når det gjelder pipelyden:

Du kan prøve å lage et notch-filter på 10kHz, men det er tvilsomt om det vil gjøre stor forskjell. Til audio bruker man som nevnt MAX1044 eller ICL7660S med frekvensboost, som switcher ved 35kHz. Dette er langt over hva man kan høre. http://www.intersil.com/data/fn/FN3179.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll: transistoren ble målt fra 0v til bena og hadde rundt 9v på alle. bytta dem, og målte litt forskjellige kan ikke huske målene nå.. rundt 4,5 på emitter hvertfall.

Fant opp transistorene og det stod jammen rundt 15v så de er nok ødelagte.:angry:

Notch-filter eller lavpassfilter blir det nok ikke noe av får heller sette inn en ny chip.. men dere kan jo notere at jeg brukte en ICL 7660SCPA på den siste?

Jeg mener å ha lest noe om en boost funksjon der en koblet pin 1 til V+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.