Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemme 4 strengs banjo


BanjoBjarne

Anbefalte innlegg

Har ikke peiling på banjo selv, men ble litt nyskjerig når jeg så posten angående hvordan banjoer et tunet.

Google har som regel svar på det meste, og wikipedia også :)

Five-string banjo

The plectrum banjo is a standard banjo without the short drone string. It usually has 22 frets on the neck and a scale length of 26 to 28 inches, and was originally tuned cgbd'. It can also be tuned like the top four strings of a guitar, which is known as "Chicago tuning." As the name suggests, it is usually played with a guitar-style pick (that is, a single one held between thumb and forefinger), unlike the five-string banjo, which is either played with a thumbpick and two fingerpicks, or with bare fingers.

Banjo på wikipedia

Aldri tenkt over at det er mulig å tune banjo i gitar tune. Hadde vært morsomt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som vet en grei side hvor man kan få litt hjelp til å stemme en 4 strengs banjo?

Hadde vært fint om noen visste en side med litt tablaturer / instruksjonsvideor for dette instrumentet og :)

Mange takk!

Kommer litt ann på mensuren (halslengden) - er det en korthalset tenorbanjo ville jeg kanskje stemt den som en mandolin/fiolin - Altså 1.E, 2.A, 3.D, 4.G (her trengs det tynne strenger for E´en er høy) er det langhalset kan du prøve å stemme den som de fire nederste på en gitar, altså E, H, G, D

(et kjapt googlesøk ga meg denne siden: http://www.banjolin.co.uk/banjolin12/index.php?content=tuning&section=instruments&subsection=banjo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.