Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Generel Prisantydning på reperasjon/tuneup av eldgammel gitar.


HøytOppiLia

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier trenger en generel prisantydning. Vet detta er vanskelig uten å kunne se og fikle med gitaren, men noe nøyaktig trenger jeg ikke. Bor på en sånn plass at det å komme seg til ett verksted for en prisantydning er noe som tar bortimot en halv arbeidsdag. Så hadde håpet på at noen her har erfaring fra å fikse opp disse gamle gitarene å vet hva som oftest må byttes eller tunes opp.

Over til gitaren.

Det er en Asiatisk Stratocaster kopi fra sent på 60 tallet. Merket vet jeg ikke siden den som dumpet denne gitaren hos meg filte bort merket for mange herrens år siden. Men han mins det var noe på A.

Gitaren har forsåvidt stått i en kjeller de siste 30/40 årene i koffert.

Grunnen til at gitaren ble dumpet hos meg var at det ene potmeteret var løst. Jeg er ingen gitar ekspert og har bare spilt selv i noen måneder. Men vi trudde det bare var en liten loddejobb som måtte til, noe som jeg var bedre kvalifisert enn han til å utføre. Ikke at lodding er den vanskligste tingen i verden. Det viste seg at det skulle nok noe mer til.

Etter hva jeg kan forstå er det Pickup-svitsjen som er gåen. Ettersom lyden har en tendens hvis gitaren flyttes litt rundt på til å dempes ekstremt (til det punktet at fullt volum på både gitar og forsterker samt overdrive gjør det såvidt hørbart, på en 20w forsterker). Mens hvis svitsjen flyttes til en annen pickup setting fungerer det fint. Som sagt, jeg er ingen gitar ekspert, så dette er bare rein gjetting fra min side.

Det er vertfall så godt som en sympton beskrivelse jeg kan få til.

Det er mulig dette er ett fryktelig vanskelig og dumt spørsmål, men som sagt. Det er langt til nærmeste verksted.

Hvis det er noen andre feil som er vanlig på gitarer som har stått i så lang tid, så kom gjerne å pek dem ut. Jo nærmere en prisantydning jeg kommer, hvor større er sjangsen på at denne gitaren igjen vil bli brukt, å ikke bare pusset på og hengt på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig rimelig fiks hvis det ikke er noe mer enn pickup-switchen. Hvis du kan lodde ville jeg beregnet rundt 100kr på det. :-) hvis du ikke kan lodde ville jeg beregnet 100kr ekstra på et par pils til en som kan. :-)

Vet du om noen sikker måte på å finne ut om det faktisk er swtichen som er problemet? Ikke minst, er det vanlig at pickup-svitsjen begynner å "fuske" som man kanskje kan kalle det der?

Jeg kan nok lodde, lodda en del på den før jeg kom her, i håp om at det bare var dårlige koblinger. Men det å faktisk feilsøke på en gitar. Det er langt utafor mine kvalifikasjoner.

En liten ting til. Potmeterene er fryktelig "Lo-ette", kan detta værra ett problem? I gi dem en rens er garantert noe jeg ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten ha et multimeter for å feilsøke på elektronikk, ellers blir det litt vanskelig.

Potmetere har en tendens til å enten virke, eller skurre veldig hvis de er støvete/"skitne" De kan selvsagt ha dårlig kontakt som kommer og går litt, men hvis man vrir vrideren til en litt annen posisjon virker de gjerne normalt igjen - dermed er det altså ofte enkelt å vurdere om de fungerer slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har multimeter. Er noen år siden jeg sist brukte det da men.

Tone potmeteret er løst, så vidt jeg kan "høre" fungerer det, men ikke i en stor grad. samme gjelder den tredje jeg ikke har peiling på hva gjør. Som sagt kan ikke fryktelig mye om gitarer enda. Det står heller ikke noe på den hva den er til.

Volumet fungerer, men når lyden "varierer" som tidlgere nevnt har det ingen effekt for å den tilbake. Noen som gjorde at jeg kom til min uerfarne konklusjon at det var pickup-svitsjen som gjorde det.

Potmeterne er som sagt fryktelig skitne. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor gamle de er. Men hva ville vert best. Få dem renset, eller bytte dem ut? Bytte dem kan jeg nok gjøre selv så lenge det er en forsåvidt enkel sak. Må de renses må de nok sendes til noen som kan det. Med mindre det er fryktelig enkelt det og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har multimeter. Er noen år siden jeg sist brukte det da men.

Tone potmeteret er løst, så vidt jeg kan "høre" fungerer det, men ikke i en stor grad. samme gjelder den tredje jeg ikke har peiling på hva gjør. Som sagt kan ikke fryktelig mye om gitarer enda. Det står heller ikke noe på den hva den er til.

Volumet fungerer, men når lyden "varierer" som tidlgere nevnt har det ingen effekt for å den tilbake. Noen som gjorde at jeg kom til min uerfarne konklusjon at det var pickup-svitsjen som gjorde det.

Potmeterne er som sagt fryktelig skitne. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor gamle de er. Men hva ville vert best. Få dem renset, eller bytte dem ut? Bytte dem kan jeg nok gjøre selv så lenge det er en forsåvidt enkel sak. Må de renses må de nok sendes til noen som kan det. Med mindre det er fryktelig enkelt det og da.

Gitaren er nok koblet slik:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_5w

Det øverste potensiometeret er volum, det i midten er tonekontroll for midtpickupen og det nederste potensiometeret er tonekontroll for pickupen nærmest halsen. Bryteren fungerer slik:

Posisjon 1 (bryter i posijon lengst bort fra strengene) Pickup nærmest bro/tremolo

Posisjon 2 pickup nærmest bro + midt pickup

Posisjon 3 midt-pickup

Posisjon 4 pickup nærmest hals + midt pickup

Posisjon 5 (bryter i posisjon nærmest strengene) pickup nærmest bro

Jeg vil nok anbefale å bytte både bryter og potensiometere hvis de ikke fungerer skikkelig. Dette koster ikke all verdens og selv om de renses vil problemene gjerne dukke opp igjen etter noe tid.

Tonepotensiometerne gjør i praksis ingenting når de står på fullt (10) så feil på disse vil normalt ikke være et problem. Du kan også koble fra ledningene mellom tonepotensiometerne og bryteren hvis du vil eliminere denne delen av kretsen.

Du kan måle motstanden mellom det punktet hvor bro-pickup er koblet til bryteren og til det benet på volumpotensiometeret hvor ledningen fra bryteren er koblet til (med bryteren i posisjon 1). Hvis bryteren "fusker" vil du måle høy motstand (ohm - omega symbol) eller uendelig motstand her - eventuelt vekslende med nesten ingen motstand som er "riktig/normalt"

Hvis du kobler til en ledning til gitaren og måler mellom innerste og ytterste del av pluggen i andre enden skal du måle omtrent dette:

volum på 10 - 4-8 kilo-ohm (motstanden i selve pickupen)

volum på ca 5 - rundt 70-200 kohm

volum på 0 - 0 ohm

hvis du rugger litt på bryteren, kakker litt på gitaren / potensiometerne osv vil kanskje målingene endre seg og dermed gi et hint om hvor det kan være kontaktfeil osv. Måler du f.eks 0 ohm med volum på 10 er det en kortslutning mellom jord og signal, måler du uendelig motstand oppstår det et brudd i bryter/potensiometer osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuuusen takk for info'n =D

Da for jeg nok gå for bytte av pot-meterne også. Dvs, hvis "eiern" av gitaren godtar det.. Syntes det var litt synd at den bare skulle henge på veggen uten å bli spilt på. Etter det du sier her, ser det ikke ut som om det vil væra ett altfor vansklig eller dyrt prosjekt.

Det er bare en ting til. Pickupene ser fryktelig slitene ut. Om det bare er støv eller om det er "kromen" som har flerra av(Hvis det i det hele tatt er det på dem). har det noe effekt på lyden. Isåfall, fins det en grei måte å gjøre noe med det på?

Mulig det er ett fryktelig dumt spørsmål. Men fryktelig nybegynner her :P

Og ja. Den koblinga ser riktig ut. Svitsjen virker litt annerledes men det er mulig at det bare er diagrammet som virker sånn.

Men det har nok ingenting å si. Hvor ting skal henn er vell ganske universalt.

Endret av HøytOppiLia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting til. Pickupene ser fryktelig slitene ut. Om det bare er støv eller om det er "kromen" som har flerra av(Hvis det i det hele tatt er det på dem). har det noe effekt på lyden. Isåfall, fins det en grei måte å gjøre noe med det på?

Mulig det er ett fryktelig dumt spørsmål. Men fryktelig nybegynner her :P

Jeg regner kanskje med at det er singelcoil pickups på denne gitaren:

SSL-5.jpg

Det er kanskje de seks polstykkene/magnetstavene du funderer på? Vel, i motsetning til humbuckere og andre pickups så er polstykkene/stavene på singelcoil pickups selve magnetene i pickupen, og derfor er de aldri forkrommet eller særlig blanke i utgangspunktet. Du kan løsne pickupene de fra plekterbrettet, ta av plastkåpene og tørke over med en q-tip med f.eks white spirit, men jeg vil ikke anbefal å pusse/slipe noe særlig på disse, da det er magneter - for det første kan de miste magnetismen ved mekanisk bearbeiding, for det andre er støvet/partiklene du pusser av også magnetiske og dermed klorer de seg fast til polene. Stygge/oksiderte magneter har ingen påvirkning på lyden i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å skrive det samme som Loztboy. Hvis en annen på forumet som kan litt om dette bor i nærheten, så vet jeg det er flere som er snille bare du setter over kaffekanna før de kommer :)

Ellers er bilder bra...da kan en fort se hvordan det er koblet, istedenfor mye gjetting. Da kan noen sikkert komme med konkrete tips til punkter du skal måle på og hvilke verdier det skal være. I tillegg kan noen sikkert komme med nøyaktige deler du skal kjøpe som erstatning hvis du må bytte noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til? kanskje noen her på forumet holder til i nærheten og kan hjelpe?

Kan du legge ut et bilde av gitaren og "innmaten" ?

Her er vi inne på et spørsmål som stadig dukker opp, ikke minst fra meg selv: Hvor bor DU..? Jeg mener det burde vært et krav at man hadde notert Location i sin profilvisning.

Som oftest så bor det en velvillig sjel i nabolaget til den som spør, men denne hjelpen kan gå

en hus forbi da man ikke til enhver tid gidder å spørre hvor vedkommende holder hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager fryktelig sent svar folkens.. Skjedde noe rart med nettet her.

Det er 3x singelcoils ja. Hvis ikke oksidering/skitt har noe å si på lyden tror jeg det er best å la det være. Vil jo at gitaren skal se så gammel ut som mulig, uten selfølgelig å ha en negativ effekt på lyden.

Ang. Hvor jeg bor. Ca 45min utafor tønsberg med bil. Men er avhenging av buss, så tar bortimot en halv arbeidsdag frem og tilbake, ettersom de tydeligvis er fan av omveier og utallige stopper på veien.

Mulig jeg kan få slengt inn noen bilder senere. Må bare finne ladern til kameraet først. Også huske å ta bildene selvfølgelig.(Har hukommelse som en gullfisk)

Svitsjen og potmeterne er på vei. Så håper å få dem en gang over helga. Installasjonen burde nok gå rimelig smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.