Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha LL serien - erfaringer?


bendik overload

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en akustisk gitar med bra innebygd mikksystem, gjerne med litt eq-muligheter, i prissjiktet 5000-8000. Synes fort store countrygitarer fra gibson fort kan låte for stort og "one million dollar production", trenger først og fremst en bra strumming og fingerspill gitar med klar topp både akustisk og plugga i. Har hørt lovord om yamaha LL og LLX serien(hørt sammenligninger med dyre martin gitarer) og lurer på om noen har noen erfaringer med disse i forhold til det jeg har sagt over? Eventuelt andre bargains i denne prisklassen? På forhånd takk:)

Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Yamaha LL og LLX-serien kan være veldig vanskelig å snuble over i dette landet. Det er absolutt gode gitarer. Hovedfordelen med LL-serien er at de er litt "kjedelige" på den bra måten, slik at de passer til alt. De tåler også mye juling og er gode å spille på. Lydmessig kan de ikke sammenligne seg med Martin fra 1-serien og oppover (der det begynner å bli usa-produserte heltre-gitarer), men de er på nivå med mexico-modellene (som har laminert sarg og bunn). Hvis du er ute etter noe som låter mer naturlig enn e store grandiose Gibson-modellene du tenker på, og som er i prisklassen er det særlig to modeller jeg ville sett på. Seagull Performer CW GT QII er håndlagd på Godin-fabrikken i canadanog den får du tak i til under 8000, og der har du ceder-tre for å få en varmere og "snillere tone. Eneste du bør passe på som strumming-gitarist er at lokket på gitaren gjerne når et metningspunkt når du spiller hardt, og du får en kompresjonseffekt. Hvis du er ute etter en litt mer crisp lyd og ikke trenger cutaway kan du f.eks gå for en Taylor 214e, som også havner innenfor prissjiktet ditt. Den får du tak i til ca 7,5 lapper. 214e passer nok bedre enn seagull til det du sier med "klar topp". Hvis du vil ha enda crispere lyd, eller trenger cutaway innenfor budsjettet er 114ce en fantastisk gitar til ca samme pris som 214e. Samme mikrofonsystem, men kombinasjonen av sitkagran og sapele gir en veldig skarp og klar lyd, med litt lavere bass enn 214.

Hva tror du om de alternativene? Lyst til å si mer om hva du trenger, evt beskrive lyden du er ute etter litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei og takk for godt og raskt svar, jeg svarer tregt...

Litt usikker på hva jeg trenger lydmessig faktisk, er bare ikke så glad i at ting låter for glatt. Liker veldig godt lyden på Elliott Smith ting, spesielt XO. Er ikke hypp på at gitaren skal ta altfor mye plass, men den må låte smooth og sparkle litt i toppen. Har kikka litt på Taylor sin lille "reisegitar" også i det siste, kanskje mest pga pris. Har du prøvd denne?

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da skal jeg svare treigt jeg også da. ;-)

I.o.m at vi er norges største på Taylor ville det vært litt pinlig om jeg ikke hadde prøvd den nye traveleren. Har spilt på nesten alle modellene i standardutvalget. (ca 100 av 150 modeller) :-) Så bare spør hvis du lurer på noen av dem.

Låter vanvittig fint koblet i. Litt særegen lyd, men unektelig crisp og detaljert. Også overraskende mye volum. Bare å komme innom Sandvika og prøve den en gang hvis du holder til i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.