Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ampeg Scrambler


Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på om noen kan hjelpe meg med denne?

Holder på å lage en Ampeg Scrambler pedal. Bruker PCB fra Tonepad, og bestilt resten komponentene fra Musikding.

Lodding av kortet var enkelt og greit, men lurer litt på wiring til resten. Har en 3PDT footswitch, stereo jack inn, mono jack ut, innvendig battericlip, DC power jack og en LED (blir rosa eller rainbow, ikke sikker ennå :D). De 2 pot'ene på denne skal loddes til hver sine 3 punkter rett på printkortet, det skal ingen ledninger til jack'ene eller noe. Ikke alle PCB'er har samme tilkoblingspunkter, og blei litt usikker på denne. Andre tegninger jeg fant til andre pedaler har som regel volumpot, og det har ikke denne pedalen. Det var andre små forskjeller også her og der fra tegning til tegning. Skjema, deleliste og PCB layout på Scrambler'en finnes her.

Er det noen som kan tegne og forklare hvordan kablinga blir på denne, eller har en link til en wiring layout på en annen pedal som blir identisk med denne slik at jeg kan bruke den som arbeidstegning? Satt og klødde meg i hue ganske lenge i går kveld, og lodda kabler, drakk litt rødvin, lodda de av igjen, klødde meg litt mer i hue, drakk litt mer rødvin, lodda om kablene igjen....og blei til slutt veldig usikker....så meg litt blind eller rota meg vekk om du vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Scrambleren er verdens aller mandigste vrengpedal, imho.

Vær obs på at tegningen til tonepad har en feil hvor C3 har feil polaritet. Jeg vet ikke om det er markert riktig på printkortet dems.

ref: http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=25050.0

For de som ikke vet hvordan den låter, kan det sjekkes her: http://www.tonefrenzy.com/effects/ampeg_scrambler.html

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den ferdig...tror jeg...mer testing gjenstår. Litt tullball underveis, blingsa litt og kobla ene potmeteret feil og fikk nesten ikke noe fornuftig utav pedalen. Bare litt fuzzface-aktig lyd med balance pot'en på kl 3 eller høyere. I tillegg tenkte jeg at jeg skulle prøve uten motstand til LED'en, men den begynte å blinke litt stygt innimellom så jeg lodda på en 2,2k. Etter det oppførte den seg pent :D

Har forløpig bare testa med kassegitaren (!) plugga i musicman sixtyfive comboen min, med ampen stilt til passe høy cleanlyd. Må si at pedalen låter litt som forventet, men trodde det skulle være mer respons i texture pot'en. Den justerer oktaveffekten. Hører ikke så godt noe ekstra tone i en annen oktav, men den forandrer heller hvordan fuzzlyden oppfører seg. Den legger svakt til mer harmonier, og en merker det godt hvis en spiller akkorder, for som med alle oktaveffekter så funker ikke polyfoni særlig godt. Anslaget funker fint, men lyden henger ikke lenge før den "bryter sammen" eller fader plutselig ut. Skal teste mer med et par andre gitarer straks, se hvordan den oppfører seg med strat med singelcoil vs ibanez med humbuckere. Kassegitaren blei testobjekt fordi den stod så hendig til ved siden av meg her, bare for å teste at pedalen funka når jeg fyrte den opp for første gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh...har jeg testa litt mer, var så spent at jeg kunne ikke vente til i morra selv om guttungen sover :D Gikk bra, han våkna ikke.

Texture pot'en gjør definitivt mye, funka bare ikke så bra på akkustisk gitar. Testa med 2 gitarer nå, en ibanez og en strat. Med stratten var den selvfølgelig mest kontrollert, pga singelcoiler og lavere output. Med humbuckere blei det bare mer av alt, vrengte mye mer mye tidligere og låt feitere, så denne pedalen er ganske følsom på inngangsnivået.

Balansepot'en blender fuzzlyden og den originale gitarlyden, dvs at når en stiller denne lavt så hører du gitarlyden bra med drøy fuzz i bakgrunnen. På helt lave settinger (opp til kl 9) synes jeg ikke det var mye brukende, men fra kl 9 og opp så blander signalene seg bra sammen. Fuzzlyden kan jeg kanskje sammenligne med fuzzface opp til mellom kl 12 og 2 på balanseknappen, derfra og opp blir den rimelig drøy. Vrenger bare mer i samma gata, og komprimerer også mer.

Texture pot'en er som sagt oktavinnstillingen, og denne gjør mye for hvordan fuzzlyden låter og oppfører seg. Du skal ikke dra den mer enn til kl 8, altså nesten ingenting, før det blir sølete hvis en spiller andre toner enn kvart, kvint og oktav i tillegg til grunntonen i en akkord. Funker fortsatt bra med powerchords med andre ord :D Men denne tilfører noe inni granskauen med harmonier. Feiter opp fuzzlyden, og jeg skjønner hvorfor noen sier denne pedalen er helt vill, men veldig musikalsk.

Prøvde meg litt kjapt frem på litt moderate innstillinger, f.eks texture på kl 8-9 og balance på kl 11, og hadde flott flott flott tone med strat'en. Akkurat mulig å spille fingerspill uten at det ble "sølete", og noen enkle solotoner oppe på halsen låt flott. Passe vreng for rock og blues, og så er det noe med hva den texturepotten tilfører....kanskje det er så enkelt som en oktav, men det blander seg så bra inn i grunntonen at det høres bare ut som mer harmoni....vanskelig å beskrive :S Har en fuzzface og en tonebender liggende et sted her, skal se etter hvert om ikke jeg får sammenliknet litt etter hvert.

edit:typo

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.