Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Filme konsert


Anbefalte innlegg

Mornings. Fant ikke helt ut hvor denne skal plasseres så bare å flytte i vei hvis den ikke passer inn her...

Vi skal ha en siste konsert med musikk-klassen vår fra Høyskolen i vestfold og i den anledning har jeg lyst til å filme og ta opp konserten. Det jeg har til rådighet er sikkert et par helt normale videokameraer (mini-dv) og en digital lydopptaker. Lurte på å sette et kamera midt foran scenen (typ ved mikserpulten) med stereo fra pulten inn i kameraet og et kamera på skrå mot scenen. Lydopptakeren skal settes ved miksepulten. Tenker på å legge mikselyden i grunn for så å legge til lyden fra opptakeren over slik at det blir "live"...

Noen som har tips til hva jeg skal gjøre for å få det best mulig med det jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan det der. Det siste kameraet bør du få noen til å bruke til å gå og filme nærbilder. Lyden fra det kameraet trenger du ikke. Du skal kun klippe inn bildene fra det kameraet. Det kan bli brukbart, det der. Husk gode stativer, og få gjerne "hovedkameraet" litt opp, slik at synsfeltet fra det kameraet blir fra en litt diger kar, la oss si 2.10 lang.

Klarer du i tillegg å få lysmannen til å være i overkant spandabel med lyset, blir det best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan det der. Det siste kameraet bør du få noen til å bruke til å gå og filme nærbilder. Lyden fra det kameraet trenger du ikke. Du skal kun klippe inn bildene fra det kameraet. Det kan bli brukbart, det der. Husk gode stativer, og få gjerne "hovedkameraet" litt opp, slik at synsfeltet fra det kameraet blir fra en litt diger kar, la oss si 2.10 lang.

Klarer du i tillegg å få lysmannen til å være i overkant spandabel med lyset, blir det best.

Tusen takk :-) Det er godt å vite at jeg ikke er helt på vidda B)

Da skal jeg sørge for "god" lysstyring og en til å "holde" litt på foran scenen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting. Hvis du på begynnelsen av opptaket, der alle enheter er "rolling" sørger for at du har noe som er veldig enkelt å synke på, la oss si noen slag på skarptromma, eller noen klikk med stikkene, så er det mye lettere å få synket sporene skikkelig i videoredigeringsprogrammet. Bare bittelitt avvik vil gi faseproblemer på lyden, og proffe folk har tilgang til spesialutstyr som sørger for at lyden fra flere enheter er "i synk". Altså, korte, perkusive lyder der du kan få ting til å starte "helt på likt" er lurt å få med. Du kan jo selvsagt klippe bort dette når du redigerer og du har fått det så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme metode som dette, og det som er litt greit er å huske på å ha kontroll på synkroniseringen helt fra begynnelsen.

Start begge kameraene på noenlunde samme tid og lag en skarp lyd(eller bruk en sånn klapper-sak)så du enkelt kan synke filene i softwaren etterpå.

Det er viktig at kameraene ikke blir slått av i hytt&vær, så slipper du en helsikkens jobb i redigeringen.....helst la dem stå på hele tiden om du kan.

Jeg hadde en medhjelper på en to-timer lang konsert som satte kameraet på pause mellom hver gang han filmet mot scenen.....herregud for et stress det var å synkronisere hans hundre ti-sekundere opp mot mine tre store filer.

Edit: Castor smøg seg visst inn før meg ^_^

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.