Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mandolin tuning


gibson85

Anbefalte innlegg

Eg fekk ein mandolin til jol og eg lurar litt på om eg gjer noko feil når eg stemmer den.

Eg brukte ein online mandolin tuner og alt var stemt rett. Når eg skulle begynne å spela merka eg at tonane på D strengen høyres heilt lik ut på 5,6 og 7 bånd og det var ikkje den tonen som skulle følge i ei vanleg skalarekkefølge. Eg har aldri spelt på mandolin før så eg lurar på om dette er vanleg eller har eg gjort noko veldig feil under stemminga eller er det noko gale med mandolinen? Håpar nokon kan hjelpa meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være sånn. Trolig er 7. bånd for høyt.

En annen ikke helt uvanlig feil man gjør når man skal stemme en mandolin for første gang, er faktisk at man stemmer noen strenger en oktav for lavt. strengene er ekstremt stramme. Har du stemt en otav for lavt, blir det jo feil spenn på halsen. Jeg vil tro at det båndet trenger en justering uansett.

Nå kan jo ikke jeg vite om det er tilfelle her, så jeg tar ikke på meg ansvaret for ev. slitte strenger, men jeg har gjort tabben selv, og vet om et par andre som har fortalt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.