Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reserve-deler til Epiphone


Carpal67

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med å finne deler med rette mål til en Epi. Etter som jeg har forstått bruker Epiphone normalt metriske mål, mens Gibson bruker tommer.

Jeg har sjekket målene på Epi-deler på nett, og det ser ikke ut som det stemmer med min i det hele tatt, så jeg lurer litt på om min kanskje har Imperial/SAE-mål.

Er det noen som har mulighet til å måle litt på LP'en sin for sammenligning?

Her er noen mål fra min.

Stoptail målt fra midten av skruene : 82mm

Bridge målt fra midten av skruene : 75mm

Humbucker-deksel yttermål : 71mm x 40mm

Humbucker-ringer yttermål : 92mm x 46mm

Deksel bak for pot'ene skrue til skrue : Lengste 73mm, korteste 61mm

Deksel bak for bryteren skrue til skrue : 45mm

Lengde på gjenger på potmeter : 9,5mm

Potmeter fra gjenge-slutt til toppen : 11mm

Er det noen andre vitale deler som må sjekkes for å finne ut om det er ditt eller datt?

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mekanikk, så bruker så vidt jeg vet Epiphone deler med metriske mål. Men forskjellen ligger ikke i stud-avstand osv, men typen gjenger og dimensjoner på studs. Standard studavstand for stoptail er vel 82,55mm og 74mm for broen. Man får ymse overganger og krims-krams for å kunne etter-montere standard TOM og forbedrede typer på Epiphone og lignenede gitarer.

Humbuckere har stort sett samme mål uansett og jeg tviler på at du vil plages noe med å passform her. Humbucker ringer kan helt sikkert variere litt, men det har ikke noe med metriske mål å gjøre så vidt jeg vet.

Potensiometer lages i all hovedsak i to lengder - lang og kort type. Hva man trenger avhenger egentlig bare av hvor dyp nedfresningen er laget/tykkelsen på top. Det eksisterer også to typer "festegjenger" for knappene på potensiometer, fin og grov type, der grov type er det vanlige. Monteringshullet som kreves er enten 8 eller 9,5mm avhengig av potensiometer produsent/type. Epiphone bruker, og har brukt et helt utvalg ulike typer, men som nevnt er dette å regne som "standardvare"

Når det gjelder deksler vil jeg tro du vil finne noe variasjon innen ulike epiphone gitarer til og med, men jeg vil tro mange har samme mål som Gibson og dermed som de fleste "aftermarket" deler. Jeg har dessverre ingen Epi her nå jeg kan måle på.

Edit:

rettet opp skriveleif på bro/tail målet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket fram Epien min, på tide at den gjør nytte for seg:

Stoptail målt fra midten av skruene : 82mm/81

Bridge målt fra midten av skruene : 75mm/73

Humbucker-deksel yttermål : 71mm/70 x 40mm/38

Humbucker-ringer yttermål : 92mm/91 x 46mm/46

Deksel bak for pot'ene skrue til skrue : Lengste 73mm/71,5, korteste 61mm/62

Deksel bak for bryteren skrue til skrue : 45mm/41,5

Jeg har målt med et digitalt skyvelær så nøyaktig som jeg får til. Potmetermål har jeg ikke tatt, da må jeg demontere gitaren, og det har jeg ikke tid til i dag. Gitaren er en helt standard Epiphone Black beauty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har et problem med å finne deler med rette mål til en Epi. Etter som jeg har forstått bruker Epiphone normalt metriske mål, mens Gibson bruker tommer.

Jeg har sjekket målene på Epi-deler på nett, og det ser ikke ut som det stemmer med min i det hele tatt, så jeg lurer litt på om min kanskje har Imperial/SAE-mål.

Er det noen som har mulighet til å måle litt på LP'en sin for sammenligning?

Her er noen mål fra min.

Stoptail målt fra midten av skruene : 82mm

Bridge målt fra midten av skruene : 75mm

Humbucker-deksel yttermål : 71mm x 40mm

Humbucker-ringer yttermål : 92mm x 46mm

Deksel bak for pot'ene skrue til skrue : Lengste 73mm, korteste 61mm

Deksel bak for bryteren skrue til skrue : 45mm

Lengde på gjenger på potmeter : 9,5mm

Potmeter fra gjenge-slutt til toppen : 11mm

Er det noen andre vitale deler som må sjekkes for å finne ut om det er ditt eller datt?

Du finner alle delene du trenger til en Epi på Guitarfetish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket fram Epien min, på tide at den gjør nytte for seg:

Stoptail målt fra midten av skruene : 82mm/81

Bridge målt fra midten av skruene : 75mm/73

Humbucker-deksel yttermål : 71mm/70 x 40mm/38

Humbucker-ringer yttermål : 92mm/91 x 46mm/46

Deksel bak for pot'ene skrue til skrue : Lengste 73mm/71,5, korteste 61mm/62

Deksel bak for bryteren skrue til skrue : 45mm/41,5

Jeg har målt med et digitalt skyvelær så nøyaktig som jeg får til. Potmetermål har jeg ikke tatt, da må jeg demontere gitaren, og det har jeg ikke tid til i dag. Gitaren er en helt standard Epiphone Black beauty.

Takker så meget for bryet....det så jo temmelig likt ut det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mekanikk, så bruker så vidt jeg vet Epiphone deler med metriske mål. Men forskjellen ligger ikke i stud-avstand osv, men typen gjenger og dimensjoner på studs.

Aha, det forklarer en hel del. Da ser det ut til at jeg vil kunne bruke metriske deler, mens skruer og bolter må være i tommer. Plastikken ser identisk ut....eneste forskjellen ser ut til å være at min jack-plate er rektangelformet, ikke firkantet som vanlig.

Buy the Way.....jeg var innom den lokale pusheren igår og tok en kjapp titt på Epi Lp'ene for første gang på mange år, og jeg ble litt sjokkert over det elendige håndtverket på disse nå til dags...de føltes og så ut som 1500kroners pakkeløsnings-gitarer hele bunten.

Det finnes jo massevis av annet(godt)verktøy i den prisklassen, så jeg kan ikke forstå hvordan de får solgt noe av dette sammenraskede pallematerialet jeg la hendene mine på igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet pots fra standard til dem som fulgte med EMG'ene. Ganske like mål, så det er ikke noe problem der ihvertfall.

Har også bytta pickups, og det er ganske standard. Har både hadde EMG og Gibson i min Epi.

Det er som nevnt skruer og gjenger som varierer.. Måtte utvide litt på hullene til Gibsonmikken og blye føttene litt fordi de var for lange. Men det er ting som tar et par minutter å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.