Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Festing/pinning av bro på Gretsch 6120


Aphelion

Anbefalte innlegg

Yesda! Jeg har som dere sikkert har fått med dere en Gretsch 6120. Med Bigsby. Har hørt at mange «pinner» (skrur fast?) broa på disse for at de skal holde seg mer stabile, men jeg har ikke følt at dette har vært nødvendig. MEN! På øvinga her om dagen spilte jeg tydeligvis så hardt at hele broa flytta seg :ninja:

Så jeg begynte å tenke på at det kanskje kan være en fordel å få festa den på et eller annet vis. Noen her som har erfaring med dette? Da jeg fikk gitaren var broa limt fast, men gitartechen min fjerna dette da han gikk over gitaren :P Jeg har ikke lyst til å gjøre noe så drastisk som å skru fast broa i første omgang, så kanskje noe liming kan gjøre nytten sin?

Me rocking out with the Gretsch:

76373_10150317585410327_864645326_15652660_3396687_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett nesten hva du gjør der broen bare er festet mot kroppen, vil du få en fargeforandring. Setter du på en tynn dobbeltsidig tape, vil det føre til en fargeforandring raskere enn kun det at broen presser mot kroppen.

Det er mange muligheter. Dette kommer jeg på først-

Superlim.

To lag med sandpapir, festet med dobbeltsidig tynn tape på kroppen, og med superlim på broen, der den kan slipes av enkelt.

Dobbeltsidig tape, uten skum

Epoxylim.

Alle disse festemetodene har sine for- og ulemper.

Jeg tror jeg først hadde prøvd noe som var reversibelt, og så kastet meg over noe som satt bedre hvis det ikke var bra nok.

Ser vel for meg at det er mulig å lage noe som "skrur fast" også, uten at det blir stygt. Det er jo bare en Gretch.

Kule bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallo!

Hvordan gikk det?

Her er mine tanker rundt det å feste brua på en archtop:

Det viktigste å sørge for før man fester brua permanent er å sørge for at det er god kontaktflate mellom bra og kroppen. Altfor ofte ser jeg at de som lager archtopper har en standard form på buen under brua som ikke nødvendigvis passer helt perfekt på den bua toppen. Gode fiolinmakere har forstått at en perfekt tilpasset bru har veldig mye å si for resonansen. Kan se for meg at de samme prinsippene gjelder på gitar.

Jeg vil tro at teip og lignende løsninger (som helt sikkert er flotte løsninger, hvis de er midlertidige) er mindre optimale ettersom de legger et lag tynt lag med mykt materiale mellom brua og kroppen, og det kan være med på å fungere som en slags støtdemper for overføring av streng vibrasjon til kroppen. Det er i det minste et fornuftig prinsipp selv om det i praksis kanskje ikke er alfa/omega på et elektrisk instrument.

Jeg vil tro at det beste måten ville være å fjerne lakken under brua og lime brua fast. Det er et kraftig inngrep, som kanskje er mest fornuftig hvis du har et akustisk instrument og helt sikkert er altfor stort inngrep for de fleste. Jeg vil tro at det mest sannsynlig har svært lite å si på et elektrisk instrument, spesielt hvis brua har en tune-o-matic-style bru på toppen av plata og/eller en slippe midt under plata på brua.

Hvis formålet med å feste brua er å få et stabil intonering vil jeg tro at den mest fornuftige løsningen er å bruke treplugger i palisander/ibenholt (avhengig av hva brua er laget av)

Det er i iallefall mine ydmyke tanker:) Håper det hjalp

Vennlig Hilsen

GitarLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.