Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstern brokopling


Gnome

Anbefalte innlegg

Få mer kraft ut av forsterkeren

Jeg har en 2x80 watts forsterker som driver ett 212 kabinett med 16 ohm per element. Slik som jeg har det nå går venstre kanal i venstre, og høyre kanal i høyre element. Dette er litt teit, når ampen er beregnet for 4 ohm. Det vil si at jeg bare får ut 2x20 watt ut av den, pga. motstanden i kabinettet.

En ting jeg kan gjøre er at jeg parallellkobler elementene, nå blir kabinettet i mono, med en halvert motstand. Hvis jeg nå kobler kanal venstre in i kabinettet får jeg 1x40 watt. Da er vi i praksis like langt.

En annen ting er å brokoble ampen slik at begge kanalene smeltes sammen som en.

Ettersom ampen min ikke har noen funksjon for intern brokobling, må man gjøre det selv, eller eksternt, det er egentlig ganske enkelt:

1. Splitt signalet som skal inn i venstre kanal i to, bruk en mikser eller noe som er beregnet for det, hvis ikke blir signalet bare delt i to, og da er vi igjen like langt.

2. Plugg den ene inn i venstre kanal

3. Her kommer det mest kompliserte: Fasevend, dvs. bytt mellom polene på den andre og plugg den inn i høyrekanal

4. Nå kan du hente ut ett monosignal mellom de polene som er merket som plusspoler

Når jeg da kobler dette inn på mitt kabinett har jeg plutselig 1x160 watt beregnet på 4ohm, på ett 8 ohms monokabinett hvor jeg har parallellkoblet elementene, da vil jeg få ut 1x80 watt, som er en dobling av det jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.