Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vox AC4TV innebygd høyttaler vs ekstern.


Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg har nettopp vært på Riff i Oslo og testet AC4TV, og syns den låter veldig bra, så jeg har lyst til å kjøpe den. Eneste jeg har å utsette på den er at jeg syns den er litt mangelfull i diskanten. Altså litt lite diskant. Jeg har googlet masse, og funnet ut at nesten alle syns den låter bedre med eksternt høyttalerkabinett. Et ord som går igjen er at den lyder "bigger". Jeg er helt nybegynner på forsterkere, så jeg lurte på om noen vet om eksternt høyttalerkabinett også kan hjelpe litt på diskanten, altså gi den ørlite grann åpnere lyd? Kunne ikke finne noe mer detaljert om på hvilken måte lyden kan bli bedre. I såfall kan jeg jo kjøpe den, og senere bygge ut m/eksternt kabinett. Vox' kabinett som er dedikert til ac4tv har 12" element, altså større enn 10" som sitter i comboen.... det skulle etter min forståelse gi mindre diskant. Men jeg har altså ikke peil på dette, kanskje kabinett/element er bedre, og derfor gir mer diskant. Det gjør ingen ting om lyden fortsatt har litt mørkere karakter enn gjennomsnittsampen. Jeg er ikke ute etter "moderne" lyd, jeg foretrakk Voxen framfor fx Blackstar HT-5.

Jeg syntes lyden var høyere enn jeg hadde forventa, selv på 1/4 watt med endel crunch. Tror dere det er akseptabelt nivå for en betongblokk, med urovekkende stille naboer?!

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens

Jeg har nettopp vært på Riff i Oslo og testet AC4TV, og syns den låter veldig bra, så jeg har lyst til å kjøpe den. Eneste jeg har å utsette på den er at jeg syns den er litt mangelfull i diskanten. Altså litt lite diskant. Jeg har googlet masse, og funnet ut at nesten alle syns den låter bedre med eksternt høyttalerkabinett. Et ord som går igjen er at den lyder "bigger". Jeg er helt nybegynner på forsterkere, så jeg lurte på om noen vet om eksternt høyttalerkabinett også kan hjelpe litt på diskanten, altså gi den ørlite grann åpnere lyd? Kunne ikke finne noe mer detaljert om på hvilken måte lyden kan bli bedre. I såfall kan jeg jo kjøpe den, og senere bygge ut m/eksternt kabinett. Vox' kabinett som er dedikert til ac4tv har 12" element, altså større enn 10" som sitter i comboen.... det skulle etter min forståelse gi mindre diskant. Men jeg har altså ikke peil på dette, kanskje kabinett/element er bedre, og derfor gir mer diskant. Det gjør ingen ting om lyden fortsatt har litt mørkere karakter enn gjennomsnittsampen. Jeg er ikke ute etter "moderne" lyd, jeg foretrakk Voxen framfor fx Blackstar HT-5.

Jeg syntes lyden var høyere enn jeg hadde forventa, selv på 1/4 watt med endel crunch. Tror dere det er akseptabelt nivå for en betongblokk, med urovekkende stille naboer?!

hvorfor ikke kjøpe toppen, og kjøpe ett kabinett du synes låter bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke kjøpe toppen, og kjøpe ett kabinett du synes låter bra? :)

Jeg har bare sett på de forskjellige butikkenes nettsider, men finner ingen butikker i Oslo som selger toppen. De selger visst bare comboen. Men comboen skal visst være lik, bare med innebygd høyttaler som kobler seg ut hvis man kobler til et eksternt kabinett. Derfor tenkte jeg at comboen sikkert er minst like billig som å skaffe seg toppen, siden jeg måtte ha bestilt den fra utlandet. Kanskje jeg skulle lete lenger?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Vet at man ikke bør svare seg selv, men jeg bare skriver for å si at google har endelig vist samarbeidsvilje, og gitt svar på det opprinnelige spørsmålet. Eksternt kabinett med 12" kan virkelig gi en klart bedre diskant for denne forsterkeren. Lydprøver her:

http://www.voxamps.com/forum/topic.php?id=2941

Lydprøvene er med det dedikerte 1x12" kabinettet for head/cab-versjonen. Klarer ikke å finne dette kabinettet i Oslo heller, men ser at kabinettet som hører til Night Train skal funke, og er rimelig. Uansett er jeg derfor på utkikk etter et bra, rimelig kabinett til forsterkeren. Anbefalinger mottaes med takk, ser også at det er kommet opp en ny tråd om dette emnet. Skal sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da tro at de fleste forhandlere klarer å skaffe toppen selv om de ikke har den på lager. Det er jo helt standard vare.

Takk for tipset, Aphelion. EM Nordic importerer den jo. Ser ut til at det er maks 500 kroner å spare, men i min lille, kronglete leilighet betyr det mye at det tar litt mindre plass. Ulempen blir litt mindre fleksibilitet ift. å ta med seg comboen til venner etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.