Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor Marshalls jack-kobl.(hunn) er i plast?


Anbefalte innlegg

Hvorfor jeg spør er fordi jeg akkurar har byttet ut en defekt SEND kobling. Da monterte jeg det jeg hadde, en gammel kobling i metall. Jeg syntes det er blitt mer støy i forsterkeren etterpå. Alltså grunnstøy. Det er en Marshall jcm 800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er nok at chassis og kontakt er jordet separat. Når du bruker en kontakt av metall vil jordingen som er tilkoblet kontakten bli en jordsløyfe og fungere som en antenne for støy... Du kan isolere kontakten fra chassis ved å tape innsiden av hullet og/eller kontaktpunktet på kontakten med maskeringstape eller elektrotape... Maskeringstape? Ja, papir isolerer utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er nok at chassis og kontakt er jordet separat. Når du bruker en kontakt av metall vil jordingen som er tilkoblet kontakten bli en jordsløyfe og fungere som en antenne for støy... Du kan isolere kontakten fra chassis ved å tape innsiden av hullet og/eller kontaktpunktet på kontakten med maskeringstape eller elektrotape... Maskeringstape? Ja, papir isolerer utmerket!

Takk, jeg tenkte det kunne være noe slikt. Men den har jo en jordingskabel uansett så???

Jeg får prøve å isolere slik du foreslår, eller så får jeg prøve å få tak i orginalpluggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg tenkte det kunne være noe slikt. Men den har jo en jordingskabel uansett så???

Jeg får prøve å isolere slik du foreslår, eller så får jeg prøve å få tak i orginalpluggen.

Skiver av plast er ofte en grei løsning, det er mange chassi-kontakter som leveres med dette originalt, nettopp fordi chassi ikke nødvendigvis er jordet, eller har samme potensial, eller "er samme jordingspunkt" Du kan også f.eks pensle chassihullet med epoxy e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skivene som er laget for å isolere metalljackene krever normalt større hull i chassie for kransen som skal sikre at bøssingein ikke kortslutter i selve hullet. Siden jobben likevel må gjøres på nytt ville jeg personlig skaffet meg en 'Marshall-jack-kontakt' i plast og samtidig oppretthold verdien på forsterkeren. Ved eierskifte vil en slik bagatell koste ny eier fra 600 til 1500,- å utbedre hos fagmann - da er 12,- og noen dagers venting bra investering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er jordet dog ikke gjennom chassis. "Dobbel jording" med leder og gjennom chassis vil ofte skape problemer

Men jordkabelen går da videre til chassi et sted.........

Hvorfra bestiller jeg deler til Marshall. Hos Gitarist hadde de bare mutteren....

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jordkabelen går da videre til chassi et sted.........

Hvorfra bestiller jeg deler til Marshall. Hos Gitarist hadde de bare mutteren....

Det er det som er målet. At jordpunkt er lokalistert kun på strategisk(e) punk(er).

Dette for å unngå det som kalles ground loop og som fungerer som 'antenne' for støy som beskrevet over.

Jeg bestiller plast-jackkontakter fra smallbear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.